VYBERTE SI REGION

Stát šetří v Brně. Na tunelu i nádraží

Brno /INFOGRAFIKA, ROZHOVOR/ - Změny ve státním rozpočtu připraví Brno o 1,5 miliardy korun na dopravní projekty. Může to ohrozit stavbu městského okruhu.

10.12.2009 27
SDÍLEJ:

Pokračující stavba tunelů Dobrovského.Foto: DENÍK/Attila Racek

Dokončení Dobrovského tunelů, přesun hlavního nádraží a další brněnské dopravní stavby jsou v ohrožení. Ministerstvo dopravy musí kvůli změnám ve státním rozpočtu, které předevčírem prosadili sociální demokraté s komunisty, ušetřit na nových stavbách pět miliard korun. V Brně seškrtá půldruhé miliardy.

Včera úředníci vybrali stavby, které přijdou o peníze. Kromě výše jmenovaných k nim patří i část městského okruhu v Žabovřeskách a odstavné vlakové nádraží. „Příští rok do těchto staveb zastavíme investice,“ uvedl mluvčí ministerstva dopravy Jakub Ptačinský. Za ušetřené peníze stát zvedne mzdy například učitelům a policistům a navýší přímé platby zemědělcům.

Jak velké zpoždění brněnským stavbám kvůli škrtům hrozí, včera ještě nikdo nechtěl odhadovat. „Zatím je příliš brzo na nějaké hodnocení. Do týdne si necháme udělat analýzu a na jejím základě můžeme přijímat opatření,“ vysvětlil ředitel brněnského závodu Ředitelství silnic a dálnic Pavel Doležal. Tato firma staví Dobrovského tunely a v případě nedostatku peněz od státu chce najít jiný způsob, jak je zaplatit.

Na některé projekty má šetření menší dopad, protože mají takzvané rozvolněné financování a investor může stavebním firmám zaplatit až za několik let. „Například práce provedené na tunelech Dobrovského zaplatíme až v roce 2011. I proto není jednoduché říct, jestli snížení rozpočtu nějak stavbu ovlivní,“ vysvětlil Doležal.

Kde vzít peníze?

Ředitelství silnic a dálnic ale změny ve státním rozpočtu pocítí minimálně v budoucnu. Peníze, které ministerstvo na příští rok seškrtalo, totiž podle odborníků vláda nebude mít ani za rok. „Zas tak rychle česká ekonomika neporoste,“ myslí si brněnský ekonom Ondřej Moravanský. Investoři proto musejí hledat peníze jinde. „Ani u bank ale asi nepochodí. Ty půjčují hlavně na ziskové stavby, ne na veřejné. Podle mě by například ředitelství silnic úvěr na Dobrovského tunely nezískalo,“ dodal Moravanský.

Případné zdržení stavby tunelů kvůli nedostatku peněz by podle náměstka brněnského primátora Ladislava Macka znamenalo velký problém. „Nedokážu si něco takového představit. Stavba má totiž návaznost na další rekonstrukce a jedno zpoždění by pak následovalo za druhým,“ upozornil Macek.


Dobrovského tunely budou dlouhé 1250 metrů a jsou součástí stavby brněnského velkého městského okruhu. Na ně navazuje plánovaná radiála, která povede Sportovní ulicí směrem na Svitavy a do centra Brna. Zdržení jedné stavby by se odrazilo na celém velkém městském okruhu.

Kromě brněnských silnic a železnic se škrty dotknou ještě šestadvaceti dalších dopravních projektů v Česku. „To znamená zpoždění či zastavení celkem třiceti velkých staveb a ohroženo je také čerpání evropských peněz,“ informoval Ptačinský.

Například plánovaná přestavba brněnského železničního uzlu příští rok přijde o peníze z evropských fondů. „Bez podpory státu nemůže projekt žádat o dotace z Evropské unie. A v novém rozpočtu dostatek peněz prostě není,“ sdělil mluvčí ministerstva dopravy Ptačinský.

Stavba železničního uzlu se tak určitě protáhne. „Za peníze, které dostaneme, pouze dokončíme projekt stavby. Už nám nezbude na výkupy pozemků,“ postěžoval si mluvčí Správy železniční dopravní cesty Pavel Halla. Evropské dotace na přestavbu nádraží ale ještě úplně odepsané nejsou. „O peníze totiž může tento projekt žádat až do roku 2013,“ vysvětlil Lubor Lacina z Ústavu financí Mendelovy zemědělské a lesnické univerzity v Brně. Dodal však, že případné dotace musí investoři vyčerpat do roku 2015.

#nahled|http://g.denik.cz/50/e0/dopravni_stavby_ohrozeni_brno_denik-630.jpg|http://g.denik.cz/50/e0/dopravni_stavby_ohrozeni_brno.jpg|Kterých dopravních staveb v Brně se omezení dotknou.#

I odstavné nádraží

Škrty se dotknou i odstavného nádraží v Brně. „Jeho první část už je ale téměř hotová. Méně peněz od státu nás proto snad nijak výrazněji neohrozí,“ dodal Halla.

Brno na šetření ministerstva doplácí možná vůbec nejvýrazněji z celého Česka. přijde o nejvíce peněz, navíc v klíčových projektech. „Museli jsme vybrat stavby, ve kterých je hodně státních peněz. A ty jsou teď v Brně,“ vysvětlil náměstek ředitele Státního fondu dopravní infrastruktury Tomáš Čolek. Na stavbách, které z velké části platí Evropská unie, by stát tolik neušetřil.

Žádná diskriminace

Ministerstvo hájí i ekonom Moravanský. „Nehledal bych ve škrtech nějakou politickou diskriminaci. Brno je přece jen druhé největší město a zdejší projekty byly poměrně drahé. Jistěže mě to netěší, ale někde stát šetřit musí,“ řekl Moravanský.

Ministerstvo připouští, že nakonec může být vše jinak. „Zatím máme jen odhad a prvotní seznam staveb. Může se změnit,“ upozornil Ptačinský. Existuje totiž úvaha, že Státní fond dopravní infrastruktury získá peníze z privatizace.

Náměstek brněnského primátora Ladislav Macek ke škrtům v rozpočtu říká:

Stavba tunelů musí pokračovat

ROZHOVOR – Velký městský okruh i železniční uzel jsou pro Brno klíčové investice. Ministerstvo dopravy se ale při škrtech v rozpočtu rozhodlo výrazně šetřit právě na nich. „Nedokážu si představit, že by to mohlo oba projekty úplně zastavit,“ tvrdí náměstek brněnského primátora Ladislav Macek.

Ministerstvo se rozhodlo ušetřit na brněnských dopravních stavbách. Nebojíte se, že to zdrží například stavbu Dobrovského tunelů?

Pokud tento krok ministerstva způsobí změnu harmonogramu stavby, tak budu čekat na informace o tom, jak Státní fond dopravní infrastruktury zajistí úspěšné dokončení Dobrovského tunelů a velkého městského okruhu. Ale nedokáži si představit, že by stavaři museli na jakoukoliv dobu práce zastavit. Stavba má totiž návaznost na další stavby a rekonstrukce brněnských silnic. Budeme se tak zasazovat o to, aby dostavba pokračovala podle naplánovaného harmonogramu.

Nemohou být ohrožené i dotace z evropských fondů kvůli předpokládanému zpoždění přestavby železničního uzlu Brno?
K tomu lze jen těžko zaujmout nějaké stanovisko. Nezáleží jen penězích ze státního rozpočtu. Financovaní z Evropské unie má návaznost i na vypsání dotačních titulů, na různé termíny i vydání územního rozhodnutí.

Souhlasíte s výběrem ministerstva dopravy, které se rozhodlo šetřit právě na těchto pro Brno velmi důležitých stavbách? Nemělo spíše ubrat peníze jinde?
Nemám přehled o všech stavbách v Česku. Samozřejmě ale každý řekne, že investice, která se týká jeho města, je ta nejdůležitější. Nikdo nedal vedení Brna vědět o tom, že schválení státního rozpočtu v odlišné podobě, než byl původně navržený, může investice v Brně nějak ohrozit. Nyní proto očekávám, že ministerstvo osloví vedení Brna a informuje ho o tom, v jakém časovém horizontu a jak dalece se tato změna brněnských staveb dotkne.

Autor: Tereza Bartošíková

10.12.2009 VSTUP DO DISKUSE 27
SDÍLEJ:

Z okolí hlavního nádraží mizí zápach moči, žvýkačky a nedopalky

Brno – Stovky nedopalků a žvýkaček, které ještě minulý týden zdobily okolí hlavního vlakového nádraží v Brně, mizí. Město a městská část od prvního prosince spustily nový systém nepřetržitého úklidu. Ve středu jej politici kontrolovali.Podle Iva Rubeše ze společnosti Ave cz odpadové hospodářství je na úklidu nejtěžší hlavně množství odpadu. „Na takových místech totiž jen přibývá, nemůže se přestat ani na chvíli," sdělil.

Fenomén Ondra: Lezení na OH? Mám z toho strach, je to trochu paskvil

Praha, Brno /ROZHOVOR/ - Není to až tak dávno, co o něm věděl jen úzký okruh lezeckých nadšenců. A vida když v pondělí uspořádal tiskovku po návratu z úspěšné mise Dawn Wall (v kalifornských Yosemitech vylezl za rekordních osm dní nejtěžší stěnu světa v proslulém masivu El Capitan), tísnil se na ní solidní hrozen novinářů a několik televizních štábů. Z brněnského sportovního lezce Adama Ondry je definitivně hvězda tuzemského sportu.

Ministr Jurečka odvolal ředitele Povodí Moravy. Nebyl spokojen s jeho vedením

Brno, Praha – Ministr zemědělství Marian Jurečka ve středu odvolal generálního ředitele státního podniku Povodí Moravy Jana Hodovského. Ministr podle všeho nebyl spokojený s výsledky jeho práce. „Generální ředitel nedokázal čerpat finanční limity pro Povodí Moravy ze státního rozpočtu, časté byly chyby v zakázkách a často se střídali také ředitelé na klíčových postech podniku," nastínila důvody odvolání mluvčí ministerstva zemědělství Markéta Ježková.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies