VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Doprava za 30 let? Čtvrtina lidí jde pěšky či jede na kole, tvrdí plán mobility

Brno /INFOGRAFIKA, ANKETA/ - Sprchy na pracovištích, bezbariérové stezky nebo hlídané stojany na kola. To jsou jen některé z nápadů, které mají nalákat brněnské cestující ke kolům nebo pěší chůzi. Plán mobility hledá podle náměstka brněnského primátora Matěje Hollana cestu k vyváženému složení dopravy, posílit mají ale zejména tyto prostředky.

23.2.2017 23
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Ivan Babej

O změnách v automobilové dopravě už Brněnský deník Rovnost informoval minulý týden.

Psali jsme => Letecké lince do Mnichova pomůže reklama na Brno a jižní Moravu. Za 19 milionů

Na vlastní svaly se při cestě za prací či zábavou spolehne podle nedávno zveřejněného plánu mobility za třicet let téměř čtvrtina Brňanů. V současnosti kolo nebo vlastní nohy využívá jen každý jedenáctý cestující. Pro srovnání ve Vídni cestuje na kole sedm procent lidí a pěšky dokonce sedmadvacet procent obyvatel. „Od roku 1993 postupně klesl podíl automobilové dopravy ze čtyřiceti na sedmadvacet procent," řekl za tamní magistrát Daniel Themessl-Huber.Pro zvětšení klikněte.

Podle navržených opatření brněnským chodcům zpříjemní cestování nové lavičky a veřejné toalety. Doprava by pro ně měla být bezpečnější díky dalším pěším zónám v centru a upraveným přechodům. Plán ale nepočítá s překonáváním velkých vzdáleností. „Jde o chůzi, která trvá asi patnáct minut a chodec při ní ujde vzdálenost přes kilometr," vysvětlil zástupce autorů plánu Ondřej Kyp.

Přečtěte si také => Zákaz vjezdu starým autům. Brno zvažuje nízkoemisní zónu uvnitř velkého okruhu

Podle autorů čeká Brno prudký nárůst počtu cyklistů. „Klíčové je dokončit navazující trasy cyklostezek, jako je třeba spojení Řečkovic a centra," prohlásil mluvčí spolku Brno na kole Michal Šindelář. Mezi návrhy v plánu mobility patří zřízení stojanů na kola, přičemž některá odkládací místa mají být hlídaná.

7. 3. 2017
mohou lidé diskutovat o plánu mobility. Debata v Sále Otakara Motejla v Kanceláři veřejného ochránce práv začíná v pět hodin odpoledne.

Do práce jezdí na kole i Ján Jaroň. „Dojíždění by mi zpříjemnilo, kdyby cyklostezky nebyly dlážděné. Třeba v Chodské ulici je po ní velmi nepříjemné jet na silničním kole," uvedl muž.

Cestovat na kole mohou také ti, kteří žádné nemají. Brno podle plánu podpoří půjčovny bicyklů. „Loni jsme v Brně půjčovali padesát kol, letos to bude stovka," zmínil brněnský koordinátor projektu Rekola Stano Čaban. Plán navrhuje také půjčování elektrokol.

Přečtěte si také => Kordis chystá elektronické jízdné pro celou jižní Moravu. Nejdřív už příští rok

Plán mobility mohou zájemci připomínkovat do 30. dubna. Už 7. března je ale čeká diskuze s autory v Kanceláři veřejného ochránce práv.

Autor: Jan Žlebek

Podporuje vaše město dostatečně cyklodopravu?

ANO

47 %

NE

53 %

Hlasovalo: 159

Anketa byla ukončena

23.2.2017 VSTUP DO DISKUSE 23
SDÍLEJ:
Cizinecká policie - ilustrační foto

Anonym nahlásil bombu ve vlaku. Policisté po oznamovateli pátrají

Koupaliště v Tišnově.
15

Koupaliště na Brněnsku se chystají na sezonu. V Tišnově vznikl dětský bazén

Radnice: Už žádné nebezpečné zkracování si cesty. Postaví schodiště na Bašty

Brno /FOTOGALERIE/ – Místo po vyšlapané pěšině sejdou ještě letos na podzim lidé z Bašt pod Petrovem do Nádražní ulice po schodech. Radnice Brna-středu a brněnská veřejná zeleň na projekt získaly téměř jeden a tři čtvrtě milionu korun. „Jde o frekventované místo, kudy si lidé zkracují cestu už mnoho let. Je to pro ně nebezpečné a svah to ničí," vysvětlil význam stavby za městskou část Filip Chvátal.

Zelené mosty na jižní Moravě chybí. Migrační trasy zvířatům blokují cesty

Jižní Morava /INFOGRAFIKA/ – Ručička na tachometru ukazuje rychlost devadesát kilometrů za hodinu. Najednou však řidič zahlédne těsně před autem srnu, která vyběhla z lesa lemujícího cestu. Za okamžik se ozve rána a zvíře pod koly umírá a ani řidič nevyvázne bez zranění. Dramatickým okamžikům přitom mohou zabránit průchody pro zvířata pod nebo nad dálnicemi a silnicemi. Těch je ale na jihomoravských cestách málo. A ekodukt, což je most propojující migrační trasy rozdělené silnicí, žádný.

Oběti holocaustu a odbojáře připomínají v ulicích Brna další kameny zmizelých

Brno /FOTOGALERIE/ – V domě číslo dvanáct v Radnické ulici kdysi žili Oskar a Marta Löfflerovi. Brněnští Židé. Jejich životy ukončili nacisté, když je v roce 1942 poslali jedním z transportů Židů z Brna do Terezína a později do polského tábora Izbica. Tam oba zemřeli. V ulici dvojici nově připomínají zlaté kameny zasazené v chodníku.

AKTUALIZOVÁNO

Opilý řidič naboural do rodinného domu. Vjel přímo do ložnice

Malešovice /FOTOGALERIE/ – Do ložnice rodinného domu se strefil mladý řidič, který v noci na neděli boural v Malešovicích na Pohořelicku. Byl opilý.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies