VYBERTE SI REGION

Doprava za tři roky: jízdenky přes esemesky

Jižní Morava - S jazykem na vestě se přihnat na nádraží, na hodinách za minutu dvanáct a před okýnkem dvacetihlavá fronta. Noční můru cestujících na jihu Moravy by mohl vyřešit nový záměr Jihomoravského kraje.

13.6.2008
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Eva Kořínková

Jízdenky do integrovaného dopravního systému chce totiž do tří let prodávat přes mobilní telefon. Nebo na elektronických čipových kartách. „Během příštích dvou let budeme nový systém placení jízdného připravovat a od začátku roku 2011 by mohl být spuštěn,“ potvrdil krajský radní pro dopravu Jaroslav Pospíšil. V té době už by do integrovaného systému měl být zapojen celý Jihomoravský kraj. „Musíme držet krok s dobou, vývoj techniky je strašně rychlý,“ vysvětlil Pospíšil.

Už bez lístku

Lístek na tramvaj nebo na vlak vystřídají předplacené elektronické karty a elektronické peněženky. Jízdenky by si mohl cestující koupit i pomocí textové zprávy. „Takovému zjednodušení bych se určitě nebránil. Vlakem jezdím do Brna asi dvakrát týdně. Kdybych hodně spěchal, mohl bych si lístek koupit už po cestě na nádraží a nezdržovat se u okýnka,“ zvažuje výhody nového systému Jan Šoupal z Bílovic nad Svitavou na Brněnsku.

Systém zakoupení lístku pomocí textové zprávy zkouší už od listopadu loňského roku také pražský dopravní podnik. A o podobném uvažují i v Brně. „Už po měsíci používalo každý den tento systém deset tisíc Pražanů. Cestující odešle esemesku, a do dvou minut dostane na mobil kontrolní kód, kterým se může prokázat revizorům,“ přiblížila mluvčí brněnského dopravního podniku Hana Pohanová. Podle ní je však zavedení podobného systému do Brna ještě daleko.

Také integrovaný dopravní systém kraje je teprve na začátku projektu. „Necháme zpracovat studii, která odhadne podmínky v kraji, kolik to bude stát a taky nároky na všechny dopravce systému,“ upřesňuje koordinátor integrovaného systému Jaromír Holec. Kolik bude modernizace systému stát, tak zatím nedokáže odhadnout. „Až z pětaosmdesáti procent by nám ale měly pomoci evropské dotace,“ řekl.

V integrovaném dopravním systému je zatím zapojeno osmnáct dopravců. Patří do něj České dráhy, brněnský dopravní podnik a autobusové firmy. Po připojení celého kraje může být dopravců dohromady až čtyřicet. „V Praze jde jen o jeden podnik, my bychom jich do projektu zapojili desítky. V takovém rozsahu systém ještě nikde nefunguje,“ vysvětlil Holec. Elektronické čipové karty přijdou na řadu první, esemesky budou následovat. „Musíme zajistit, aby byl systém bezpečný,“ dodal Holec.

Autor: Barbora Fialová

13.6.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Podzim? Nastává doba pivních speciálů. Sládci chystají novinky

Brno - Nejvíc piva se vypije v horkém létě, s podzimními měsíci a chladnějším počasím přichází propad. Sládci však chystají speciály.

Fotbalový stadion: na parkoviště nejsou peníze, termín otevření se posouvá

Brno - Soudní spory o pozemky, jejich výkup a vyvlastňování. Komplikace, které vedení města zná třeba ze stavby velkého městského okruhu. U stadionu za Lužánkami jim chce předejít odkoupením podzemních garáží v sousedství. Přesto podle primátora Petra Vokřála je původní termín otevření stadionu v roce 2020 spíše nepravděpodobný.

Česko se stalo montovnou Evropy. Pět dopadů, které to na nás má

Na makroekonomických číslech něco nesedí. Česko vykazuje slušný růst ekonomiky, tažený hlavně průmyslovou výrobou a exportem. Navzdory tomu dál působíme v rámci Evropské unie jako chudí příbuzní s průměrným hrubým příjmem 27 tisíc korun, tedy v přepočtu 1000 eur. Od roku 2008 se nám nedaří dotahovat Německo ani Rakousko. Za slušnými makroekonomickými čísly se totiž skrývá problém na mikroúrovni. Příliš mnoho podniků v Česku plní roli pouhé montovny, zatímco lukrativní výzkum a vývoj i marketing a dodávku zákazníkovi zajišťují zahraniční mateřské koncerny.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies