VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Teror intenzivní dopravy: radnice jsou bezmocné

JIŽNÍ MORAVA - Silnice jsou královstvím úředníků z kraje. Místní samospráva se proti nim neumí prosadit. Kraj radí, ať se města snaží vyřešit problémy za své peníze.

25.5.2007
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Drahomír Stulír

Aut přibývá a snimi i stížností. Lidé zcelé řady měst a obcí jižní Moravy nadávají, že se u frekventovaných silnic nedá žít. Místní politici nadávají těm krajským. Ti totiž mají moc rozhodovat, co se na které silnici udělá za opatření.

Největší problémy jsou samozřejmě důležitých tahů, jako je například silnice zmoravské metropole na Vysočinu, která protíná Zastávku u Brna. „Je to tady hrozné. Lidé čekají třeba deset minut, než přejdou silnici. Někdy musí riskantně přebíhat. Kdyby se sem daly nějaké zpomalovací pruhy, určitě by to pomohlo bezpečnosti,“ řekla důchodkyně ze Zastávky Jana Krejčířová.

Její názor sdílí i tamní radnice. Spožadavkem na jakékoliv mechanické zábrany nebo na zpomalení dopravy nepochodila u nadřízených institucí. Místní samospráva totiž sice může mluvit do mnoha věcí vcelém katastru, ale proužky asfaltu vmajetku kraje nebo Ředitelství silnic a dálnic, které protínají krajinu i zástavbu, jsou pro ni paradoxně nedotknutelné.

Na stejný problém narazil i starosta Modřic u Brna Josef Šiška. „Nad velkými tahy nemáme žádnou pravomoc. Můžeme leda psát na kraj. Oslovili jsme úředníky i policii snávrhy na opatření, která by udělala dopravu vModřicích bezpečnější. Ale zamítli je,“ vysvětlil.

Kraj podle něj městečku navrhl, že by si mohlo pro větší bezpečnost eventuálně postavit kruhový objezd místo stávající křižovatky. Ale za své. „Vlastními penězi už přitom platíme stavbu protihlukové stěny,“ dodal rozhořčeně Šiška.

Ředitelství silnic a dálnic, které nejdůležitější tahy spravuje, ústy ředitele svého brněnského střediska Jiřího Ruppa svádí zodpovědnost za tento stav na krajský úřad. „My jsme jen správci majetku, nic víc. Do návrhů, které vznášejí města a obce, vůbec nemluvíme. To je věc odboru dopravy kraje, který když něco schválí, uloží nám to vpodstatě za úkol. My ale nerozhodujeme,“ řekl Rupp.

To ale krajský radní Jaroslav Pospíšil, který má dopravu vkompetenci, odmítl. „My tedy určitě nemůžeme Ředitelství nic nařizovat. Myslím si, že řešení jednotlivých lokalit je vždycky spíš na dohodě. A když se chce, tak to jde,“ uvedl.

Jak tedy na to? Města a obce podle něj mají své požadavky na úpravy podložit penězi. „Místo aby pořád o něco žádali, bylo by vhodnější, aby si nechali třeba za své zpracovat studii řešení. Pak to jde, jak dokazují třeba bezpečnostní ostrůvky vPetrově, vKašnici a jinde,“ dodal radní.

Problémem zvláště malých obcí je ovšem velikost jejich rozpočtu tváří vtvář cenám dopravních staveb a potřebných projektů. A domluva samotné obce. Jak Pospíšil přiznal, dodnes se to nepovedlo vjeho vlastním městě Veselí nad Moravou, kde je průtah stejně nebezpečný jako mnohde jinde.

25.5.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.

Žaloba na územní plán: za krajem stojí přes 60 obcí

Karel Gott.
AKTUALIZOVÁNO
4

Gott kvůli nemoci zrušil vystoupení v Brně. Na LétoFestu zazpívá Koller

AUTOMIX.CZ

Vybíráme ojeté SUV do 300 tisíc. Jaké koupit? A jakým se radši vyhnout?

Sportovně užitková vozidla vládnou světu a to nejen mezi novými auty, ale jejich obliba výrazně roste i mezi ojetinami. Pojďme se tedy podívat na to, jaké možnosti máte, když si chcete pořídit ojeté SUV s relativně omezeným rozpočtem. Probereme si SUV do 300 tisíc a koukneme na pět kusů, které za to stojí. A také na pět, jimž byste se měli vyhnout.

Teror v Barceloně: Lidé se bojí zajít si i pro jídlo, říká Hodoňanka

Hodonín – S nervozitou sleduje vývoj události okolo teroristických útoků ve španělské Barceloně. Čeká na zprávy, píše si se známými. Třicetiletá Monika Baldriánová z Hodonína strávila na Pyrenejském poloostrově několik let. A přestože kontakt s lidmi z oblíbené země udržuje už jen na dálku, vraždění radikálů ji nesmírně zasáhlo.

Styl a Kabo po padesáté. Představí ikonu módy, která oblékla Thatcherovou

Brno /FOTOGALERIE/ – Brněnské veletrhy módy Styl a Kabo slaví padesátou exhibici od svého začátku v roce 1993. Jako největší novinku o tomto víkendu představí v české premiéře aktuální kolekci světoznámé návrhářky Vivienne Westwoodové.

Krach rezidentních zón? Brno nedosáhlo na dotaci, Hollan selhání odmítá

Brno - Úředníkům ministerstva dopravy se nelíbí plán na rezidentní parkování v Brně. Proto na něj odmítli poslat dotaci.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení