VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Teror intenzivní dopravy: radnice jsou bezmocné

JIŽNÍ MORAVA - Silnice jsou královstvím úředníků z kraje. Místní samospráva se proti nim neumí prosadit. Kraj radí, ať se města snaží vyřešit problémy za své peníze.

25.5.2007
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Drahomír Stulír

Aut přibývá a snimi i stížností. Lidé zcelé řady měst a obcí jižní Moravy nadávají, že se u frekventovaných silnic nedá žít. Místní politici nadávají těm krajským. Ti totiž mají moc rozhodovat, co se na které silnici udělá za opatření.

Největší problémy jsou samozřejmě důležitých tahů, jako je například silnice zmoravské metropole na Vysočinu, která protíná Zastávku u Brna. „Je to tady hrozné. Lidé čekají třeba deset minut, než přejdou silnici. Někdy musí riskantně přebíhat. Kdyby se sem daly nějaké zpomalovací pruhy, určitě by to pomohlo bezpečnosti,“ řekla důchodkyně ze Zastávky Jana Krejčířová.

Její názor sdílí i tamní radnice. Spožadavkem na jakékoliv mechanické zábrany nebo na zpomalení dopravy nepochodila u nadřízených institucí. Místní samospráva totiž sice může mluvit do mnoha věcí vcelém katastru, ale proužky asfaltu vmajetku kraje nebo Ředitelství silnic a dálnic, které protínají krajinu i zástavbu, jsou pro ni paradoxně nedotknutelné.

Na stejný problém narazil i starosta Modřic u Brna Josef Šiška. „Nad velkými tahy nemáme žádnou pravomoc. Můžeme leda psát na kraj. Oslovili jsme úředníky i policii snávrhy na opatření, která by udělala dopravu vModřicích bezpečnější. Ale zamítli je,“ vysvětlil.

Kraj podle něj městečku navrhl, že by si mohlo pro větší bezpečnost eventuálně postavit kruhový objezd místo stávající křižovatky. Ale za své. „Vlastními penězi už přitom platíme stavbu protihlukové stěny,“ dodal rozhořčeně Šiška.

Ředitelství silnic a dálnic, které nejdůležitější tahy spravuje, ústy ředitele svého brněnského střediska Jiřího Ruppa svádí zodpovědnost za tento stav na krajský úřad. „My jsme jen správci majetku, nic víc. Do návrhů, které vznášejí města a obce, vůbec nemluvíme. To je věc odboru dopravy kraje, který když něco schválí, uloží nám to vpodstatě za úkol. My ale nerozhodujeme,“ řekl Rupp.

To ale krajský radní Jaroslav Pospíšil, který má dopravu vkompetenci, odmítl. „My tedy určitě nemůžeme Ředitelství nic nařizovat. Myslím si, že řešení jednotlivých lokalit je vždycky spíš na dohodě. A když se chce, tak to jde,“ uvedl.

Jak tedy na to? Města a obce podle něj mají své požadavky na úpravy podložit penězi. „Místo aby pořád o něco žádali, bylo by vhodnější, aby si nechali třeba za své zpracovat studii řešení. Pak to jde, jak dokazují třeba bezpečnostní ostrůvky vPetrově, vKašnici a jinde,“ dodal radní.

Problémem zvláště malých obcí je ovšem velikost jejich rozpočtu tváří vtvář cenám dopravních staveb a potřebných projektů. A domluva samotné obce. Jak Pospíšil přiznal, dodnes se to nepovedlo vjeho vlastním městě Veselí nad Moravou, kde je průtah stejně nebezpečný jako mnohde jinde.

25.5.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační fotografie.
AKTUALIZUJEME

Stávka! vyzvaly celostátní odbory. Linkové autobusy nevyjedou 6. dubna

Ilustrační foto.

Kometa startuje semifinále proti pevné obraně a nejlepšímu oslabení v play-off

AKTUALIZOVÁNO

Studie o poloze vlakového nádraží v Brně se zpozdí o dva měsíce. Kvůli přestupům

Brno – Místo v březnu nakonec až v květnu. Studie, která měla doporučit jednu z variant modernizace brněnského hlavního nádraží, má podle zjištění Brněnského deníku Rovnost zpoždění dva měsíce. Kvůli tomu se odsune i rozhodnutí Centrální komise ministerstva dopravy o konečném řešení polohy nádraží.

Konflikty na plážích přehrady chtěli vyřešit zákazem vstupu psů. Brno to odmítlo

Brno – Léto u vody mohou strávit i svými čtyřnohými nejlepšími přáteli lidé u Brněnské přehrady. Rada města v úterý totiž nepřijala návrh městské části Kníničky, aby zakázala pohyb psů v okolí Sokolského koupaliště.

Amfiteátr, základy Německého domu. Výstava ukáže další návrhy Moravského náměstí

Brno – Amfiteátr pod otevřeným nebem, sochy na vodní hladině nebo relaxační louka uprostřed prostranství – to vše navrhli architekti v soutěži o vzhled parku na Moravském náměstí v Brně. Všech dvacet projektů si mohou zájemci od středy prohlédnout v brněnském Urban centru v Mečové ulici. Kromě nich ukáže expozice také historii náměstí s archivními snímky.

AUTOMIX.CZ

Na prodej je Tatra 613 s mrazivou minulostí. Sloužila u KGB

Tu a tam se na aukčních portálech objeví něco opravdu speciálního. Jako třeba československá Tatra 613, která sloužila sovětské tajné službě KGB. Zvláštní také je, že je na prodej ve Spojených státech amerických.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies