VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Silnice už nestačí. V módě jsou letadla a lodě

JIŽNÍ MORAVA - Stát se námořníkem, pilotem nebo řidičem obrněného transportéru si přeje snad každý malý capart. Jak se zdá, dospělí Jihomoravané na své dětské sny nezapomínají. Stále více z nich se totiž přihlašuje do speciálních kurzů, díky nimž si mohou svá letitá přání splnit.

8.10.2007
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Lubomír Stehlík

Velký zájem je třeba o kurzy na kapitána jachty a jiných lodí plavících se po moři. „Určitě zaznamenáváme vzestup zájmu. Dá se říct, že kapitánské zkoušky jsou stále hitem. Ročně si je jen u nás udělá až padesát lidí,“ potvrdil trend Aleš Morávek z brněnské firmy Navigatour.

Právě jeho firma byla jednou z prvních, která začala před lety kurzy a zkoušky na kapitána lodi pořádat. Ještě před sedmi lety byl zájem poloviční.

Podobnou zkušenost mají i firmy, u kterých si lidé mohou udělat pilotní zkoušky. „Zájem o letecké výcviky a kondiční létání stoupá. Ročně vyškolíme deset až patnáct zájemců,“ uvedl Michal Veselý ze společnosti Blue Sky Service z brněnského letiště v Tuřanech. Firem, ve kterých si mohou lidé udělat potřebné kurzy, tam sídlí hned několik. Oprávnění pilotovat letadlo však není zadarmo, a to měřeno jak penězi, tak pílí.

„Rozhodujícím krokem pro získání licence je kontrola zdravotního stavu uchazeče. Tu mohou budoucí piloti absolvovat jen v Ústavu leteckého zdravotnictví v Praze a její cena je dva tisíce dvě stě dvacet dva korun,“ sdělil Veselý. Pak přijde na řadu studium, kterému musí zájemci podle zkušeností absolventů kurzu věnovat minimálně sto hodin.

Samotný výcvik, který trvá alespoň dva až tři měsíce, si nemůže dovolit každý. „O možnosti získat pilotní licenci významně rozhodují peníze. Základní výcvik na letecký průkaz pro soukromé účely totiž vyjde na dvě stě tisíc korun,“ poznamenal Veselý a dodal, že zájem o výcvik mají většinou muži.

Podobné je to i na kapitánských kurzech. „Bylo by hezké, kdybych byl se šesti ženami na palubě, ale bohužel se hlásí více muži,“ zažertoval instruktor Morávek.

Kdo se chce stát kapitánem, musí projít stejně jako budoucí piloti náročnými zkouškami. Prokázat musí například znalosti meteorologie, navigace či námořního práva. Poté, co splní teoretické úkoly, může se vydat na zkoušku na moře. Jihomoravané si nejčastěji vybírají Chorvatsko. „Podle zákona musí řídit loď alespoň sto námořních mil. Kurz většinou všichni zvládnou, maximálně jeden ze sta neuspěje,“ sdělil Morávek.

Podle něj už dávno není pravda, že by se kapitány jachet stávali jen bohatí lidé. „Myšlenka, že plavba na lodi je něco luxusního, je jen mýtus. Lidé si jachty z devadesáti devíti procent pronajímají, což je stojí na týden kolem sto padesáti eur na osobu,“ uvedl.

Na své si na jižní Moravě již brzy přijdou i milovníci vojenské techniky. Nadšenci z Armyparku v Ořechově pro ně na příští rok chystají kurzy jízdy obrněným transportérem. „Dáme jim vlastní certifikát, že ujeli pět až deset kilometrů v transportéru. Samozřejmě ale nesmějí jezdit po silnicích, to u nás legálně nejde,“ vysvětlil Dan Urbánek z Armyparku. On sám vlastní obrněný transportér, který koupil jako vyřazený od armády.

 

Dopravní psycholog z brněnského Centra dopravního výzkumu Jan Weinberger by mnoha lidem vzal řidičské průkazy:

Psychika řidičů dostává zabrat víc a víc

Ve vzduchu i na vodě vládne klid a mír. Alespoň v porovnání s jihomoravskými silnicemi, kde při dopravních nehodách umírají ročně desítky lidí. Podle dopravního psychologa z Centra dopravního výzkumu Jana Weinbergera za to může i špatná psychika řidičů. „Řidiči jsou vystavováni stále většímu psychickému zatížení,“ tvrdí expert.

Proč se zhoršuje psychika řidičů?
Zvyšuje se počet motorových vozidel, ale tomu neodpovídá rozvoj dálniční a silniční sítě. Větší provoz pak působí na psychiku řidičů negativně. Nejvíce zatížené jsou složky pozornosti, vnímání a zpracování informací. Existuje takzvaná mentální kapacita, při jejímž překročení řidič nestačí postřehnout všechny pro něj důležité podněty.

Špatná psychika řidičů tedy nahrává dopravním nehodám?
Řízení je psychicky náročná činnost a motorové vozidlo se dá přirovnat ke zbrani. Proto je psychicky nevyrovnaný řidič nebezpečný nejen sobě, ale často přímo ohrožuje také ostatní. O takových lidech si řekneme, že to jsou nějací blázni. Spíše však tito řidiči projevují rysy psychopatie a nepřizpůsobivosti.

Měly by se zavést povinné psychotesty?
Takzvanými psychotesty už musí v současnosti projít třeba profesionální řidiči nákladních aut, sanitek, nebo třeba piloti letadel. Důležitost psychické způsobilosti k řízení si ale mnoho lidí neuvědomuje, bohužel ani někteří zákonodárci. Ti se domnívají, že řidič musí být tělesně, případně i duševně zdravý. Statistiky však dokládají, že bourají zdraví lidé. Dopravně psychologické vyšetření by měli určitě absolvovat například řidiči, kteří se stali v provozu „nápadnými“: takzvaně se vybodovali, zavinili vážnou dopravní nehodu nebo mají více než 70 let.

Nepřišlo by po zavedení psychotestů o řidičák velké množství lidí?
V současné době převládá názor, že každý člověk má nárok na řidičský průkaz. To však není reálné, stejně jako všichni nemají na to, aby vystudovali nějakou školu. Zejména těm lidem, kteří ohrožují ostatní na silnicích, řidičák nepatří.

 

 

 

8.10.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Vizualizace nové podoby konečné tramvají v brněnských Řečkovicích. Ilustrační foto.
4

Víc zeleně v ulicích Brna, rozhodli radní. Kvůli klimatu obrostou zdi i fasády

Ilustrační foto.
AKTUALIZOVÁNO
12

V Brně zemřel novorozenec. Při domácím porodu

Podvody s tachografy? Na kamiony si policisté posvítí díky novým zařízením

Brno /FOTOGALERIE/ – Rozbité cesty a vyježděné koleje, tak se podepíší přetížené kamiony na stavu mnohých silnic. Unavený řidič za volantem takového kolosu pak může být smrtelná kombinace. Policie v úterý při kontrole kamionů převzala od krajského úřadu několik zařízení, která jí mají pomoct v boji proti řidičům porušujícím předpisy. 

Kolony v Brně? Na problémových místech bude více policistů

Brno - Plynulejší provoz v místech, kde se nyní v dopravních špičkách kvůli opravám několika ulic v centru Brna tvoří obrovské kolony, má zajistit zvýšený počet policistů a strážníků. Budou se více podílet na řízení dopravy. Nově vytvořená pracovní skupina složená ze zástupců města i policie již stanovila konkrétní místa. Jde o její první konkrétní krok.

AKTUALIZOVÁNO

V Brně stály vlaky. Kvůli nefunkčnímu zabezpečovacímu zařízení v Židenicích

Brno – Zastavení vlakových linek směřujících z Brna na Blansko a dále na Pardubice zaskočilo cestující v úterý krátce po třetí hodině odpoledne.

Podzim v hospodách? Vládu přebírají pivní speciály

Jižní Morava – Ačkoliv jsou letní měsíce, ve kterých se vypije nejvíce piva, pryč, sládci z jihomoravských pivovarů nezahálí a chystají tradiční podzimní speciály. Některé pivovary je prodávají už od srpna, u jiných se lidé netradičních piv dočkají do konce října.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení