VYBERTE SI REGION

Dopravní kolaps? Brnu hrozí za týden

Brno - Brno včera přežilo první nápor aut po návratu lidí z dovolených. Příští pondělí je však čeká ještě větší zkouška. Provoz bez uzavřené Husovy ulice po konci letních prázdnin.

26.8.2008 4
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Jiří Salik Sláma

Padesát kilometrů v hodině. Na maximální povolenou rychlost mohou řidiči v brněnské dopravní špičce opět zapomenout. S blížícím se koncem prázdnin se Brno chystá na velký nápor aut. I kvůli uzavírce Husovy a Pekařské ulice. První zácpy přitom zažili brněnští řidiči už včera.

Brněnský Deník Rovnost proto v odpolední špičce otestoval hlavní dopravní uzly ve městě. V zácpách strávil redaktor s fotografem více než dvě a půl hodiny. Osmatřicetkrát čekali na zelenou a urazili necelých šedesát kilometrů. „Je to hrozné. Rozvážím po Brně různé zboží a nejvíce času strávím v kolonách na semaforech. Dnes už stojím takhle po několikáté,“ stěžoval si řidič Jiří Sedlář.

Podobně mluvili také další lidé za volantem. „Řídím taxi, takže po městě toho najezdím opravdu mnoho. Doprava je hrozná, ale zácpy jsou v Brně už několik let. Pro nápravu se vůbec nic nedělá,“ myslí si taxikář Karel Šotola. To nejhorší ale na řidiče ještě čeká: letos totiž dopravu komplikuje také rekonstrukce frekventované Husovy ulice v centru města. A ostrý test na brněnské silnice čeká až se začátkem školního roku. Tedy příští pondělí. „Určitě se to projeví, někde se počet aut může zvýšit až o sto procent. Pokud uzavřete jednu z nejfrekventovanějších městských ulic, tak to musí být poznat,“ tvrdí ředitel divize bezpečnosti a dopravního inženýrství Centra dopravního výzkumu Jindřich Frič.

Po konci letních prázdnin doprava v Brně zhoustne každý rok. „Dlouhodobě sledujeme, že mezi letními a ostatními měsíci jsou výrazné rozdíly,“ řekl Frič. Na zvýšený počet aut v ulicích se už nyní chystají brněnští policisté. „Připravujeme se na to, abychom zajistili bezpečný a plynulý provoz. Během dne nasadíme až deset policistů, kteří budou připraveni reagovat na nastalou situaci,“ uvedl šéf brněnské dopravní policie Štěpán Zachara. Za nejkritičtější místo považuje křižovatku Úvozu s Údolní.

Že je tam situace opravdu na hraně únosnosti, se včera v odpolední dopravní špičce přesvědčili také redaktor s fotografem brněnského Deníku Rovnost. Zelená na semaforu přeskočila čtyřikrát, než mohli konečně projet. A to ještě neskončily prázdniny. Zachara proto řidiče vyzývá, aby do centra pokud možno raději vůbec nevjížděli. „Pokud tam nemusí, tak by bylo lepší, kdyby auto zaparkovali v okrajových částech města a do jeho středu dojeli městskou hromadnou dopravou,“ nabádá Zachara. Zvýšená doprava by paradoxně mohla pomoci těm, kteří se teprve řídit učí. „Říká se těžko na cvičišti, lehko na bojišti. Pokud si žáci zvyknou na zvýšený provoz hned od začátku, tak to pak zvládnou lépe. Hned napoprvé je ale do hustého provozu v centru přece jen nepustíme, necháme je jezdit radši jen v klidnějších částech Brna,“ řekl majitel autoškoly Pavel Pelikán.

Šest krizových míst v Brně otestovali v pondělí 25. srpna 2008 mezi čtvrtou a šestou hodinou odpolední redaktor s fotografem brněnského Deníku Rovnost.

Údolní–Úvoz

Proč jsme tady testovali: Silnice je hlavní objízdnou trasou za uzavřenou Husovu a Pekařskou ulici.
Čas: 16.00–16.06

Situace: Přestože před námi stálo jen šestnáct aut, museli jsme dlouho čekat na semaforech, které na tomto místě mají velmi krátký interval. Projet se autu podařilo až na počtvrté.


Pekařská–Mendlovo náměstí


Proč jsme tady testovali: Vede tudy objízdná trasa za uzavřenou Husovu a Pekařskou ulici.
Čas: 16.06–16.07

Situace: Křižovatkou se podařilo projet na jeden zátah. Od Úvozu až po Mendlovo náměstí nebyla žádná delší kolona aut, jízda byla poměrně plynulá, a dokonce bez zastavování.



Dornych (u Zvonařky)

Proč jsme tady testovali: Křižovatka je tradičním místem, kde jsou zácpy a bývají zde často nehody. Navíc je velmi frekventovaná.
Čas: 16.27–16.33

Situace: Kolona se tvořila už od nákupního centra Vaňkovka a krátila se jen velmi pomalu. I proto jsme museli čekat na čtyři zelené, než jsme křižovatkou projeli.


Dukelská–Provazníkova

Proč jsme tady testovali: Po Dukelské třídě vede objízdná trasa za uzavřený úsek ulice Cejl před Vojenskou nemocnicí.
Čas: 16.50–17.04

Situace: Původně jsme si mysleli, že tudy projedeme rychle. Nakonec ale na semaforu zelená naskočila devětkrát, než jsme se k ní konečně dostali i my.


Svatoplukova

Proč jsme tady testovali: Ulice trpí hustou dopravou dlouhodobě. Ulehčit jí má výstavba Velkého městského okruhu, která se protahuje.
Čas: 17.04–17.18

Situace: Projet Svatoplukovou ulicí vyžaduje pevné nervy. A to nemusí být ani špička. Ujet kilometr dlouhou trať trvalo našemu autu takřka čtvrt hodiny.


Koliště


Proč jsme tady testovali: Velmi frekventovaná část Malého městského okruhu. Kolony se tu tvoří takřka denně.
Čas: 17.34–17.45

Situace: Kolištěm jsme projížděli od Moravského náměstí k vlakovému nádraží. Stáli jsme na všech semaforech několikrát, na křižovatce s Bratislavskou ulicí dopravu sledovali dva policisté.

Čtěte také vyjádřeníšéfa brněnské dopravní policie: Brno čeká zkouška dopravy

Autor: Filip Sušanka

26.8.2008 VSTUP DO DISKUSE 4
SDÍLEJ:

Ideální teplota pro výrobu čokolády? Patnáct až dvacet stupňů

Kuřim /ZA ZAVŘENÝMI DVEŘMI/ – Žena v bílém oblečení s čepicí na hlavě obsluhuje stroj, ve kterém se čokoláda nahřívá, aby se z pevných kuliček stala tekutina pro nalévání do forem. K přístroji si musí vylézt na štafle, odkud kousky belgické čokolády sype dovnitř. Hmota se musí neustále míchat. Další zaměstnankyně obsluhuje stroj s mnoha tryskami, ze kterých neustále v intervalech asi třiceti sekund vytéká čokoláda. Umisťuje pod ně formy a poté dává na váhu. Ve formě je podle velikosti vždy několik stejných tvarů. Třeba stromky se vyrábí po dvou, zato malá autíčka po patnácti. Výrobě čokolád ve firmě Fikar se věnuje další díl seriálu Rovnosti nazvaného Za zavřenými dveřmi.

AKTUALIZOVÁNO

Doprava na Zvonařce zkolabovala. Autobusy se opožďovaly i o hodinu

Brno – I desítky minut v kolonách. S takovým zdržením museli počítat řidiči, kteří ve středu odpoledne projížděli ulicemi Zvonařka a Plotní. Kvůli vážné dopravní nehodě a jejímu následnému vyšetřování doprava v ulicích zkolabovala. Auta, autobusy i tramvaje linky 12 uvízly v kolonách. Situace se zlepšila až před půl sedmou hodinou večer.

Z okolí hlavního nádraží mizí zápach moči, žvýkačky a nedopalky

Brno – Stovky nedopalků a žvýkaček, které ještě minulý týden zdobily okolí hlavního vlakového nádraží v Brně, mizí. Město a městská část od prvního prosince spustily nový systém nepřetržitého úklidu. Ve středu jej politici kontrolovali.Podle Iva Rubeše ze společnosti Ave cz odpadové hospodářství je na úklidu nejtěžší hlavně množství odpadu. „Na takových místech totiž jen přibývá, nemůže se přestat ani na chvíli," sdělil.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies