VYBERTE SI REGION

Dopravní podnik: 70 milionů navíc. Pustí se do nákupů

Brno – Téměř o sedmdesát milionů korun víc než v roce 2011 vydělal loni brněnský dopravní podnik. I přesto musel letos škrtat spoje.

7.8.2013 26
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Lubomír Stehlík

Zatímco letos musí brněnský dopravní podnik šetřit a prodlužoval intervaly, loni se mu dařilo daleko lépe. Podle výroční zprávy vydělal 188 milionů korun. „Minulý rok nám peníze stačily. Letos s nimi nevystačíme. Palivo i energie zdražují. Museli jsme proto omezit jízdní řády a ušetřit tak padesát milionů korun. Zatím se to podle dosavadních propočtů daří," sdělila mluvčí dopravního podniku Linda Hailichová.

Peníze z minulého roku firma přesune do dalších let jako rezervu. „Pořídíme deset minibusů. V následujících dvou letech pak zhruba třicet nových trolejbusů, osmatřicet dieselových autobusů a sto autobusů na zemní plyn. V tomto případě počítáme i s dotací z Evropské unie," řekla Hailichová. Dodala, že v příštím roce podnik pořídí i dvanáct tramvají typu Vario.

Dopravní podnik peníze ušetřil díky tomu, že snížil náklady na opravu svých vozů. „Domluvili jsme také výhodnější smlouvy na dodávku elektrické energie a snížili jsme náklady na provoz kanceláří. Ušetřili jsme i na některých investičních akcích," informovala Hailichová.

Hospodaření podniku mělo vylepšit i zdražení jízdného od ledna loňského roku. U jednorázových jízdenek se cena změnila o dvě až tři koruny. Očekávaný efekt ale zdražení nepřineslo, lidí jelo o dva miliony méně. „Je pravda, že počet cestujících klesá pravidelně už pět let. Souvisí to s ekonomickou situací. Dříve bylo víc pracovních míst, za kterými lidé dojížděli," myslí si mluvčí. Pokles počtu cestujících o dva miliony ročně prý pro dopravní podnik zásadní není. „Denně svezeme kolem milionu lidí. Proto dvoumilionový úbytek cestujících nepovažujeme za podstatný," řekla Hailichová.

Kvůli úsporám letos od ledna dopravní podnik změnil jízdní řády skoro třiceti spojů. Lidem vadí hlavně prodloužení časového intervalu u několika linek. „Jezdím pravidelně na brigádu do Líšně. Do konečné stanice Mifkova jezdí dopoledne jen každá druhá tramvajová linka číslo osm. Musím si tak cestu víc plánovat," stěžoval si student Petr Vogel. Důchodkyni Pavle Sedlaté zase vadí časový interval, v jakém jezdí linka číslo deset. „V lednu ho změnili. Z deseti minut na dvacet," rozčilovala se Sedlatá.

Zisk DPMB v roce 2011: 119 milionů korun

Zisk DPMB v roce 2012: 188 milionů korun

Počet přepravených cestujících v roce 2011: 354 milionů

Počet přepravených cestujících v roce 2012: 352 milionů

Změny jízdního řádu byly ale podle Hailichové nutné. Město dopravnímu podniku přispěje tento rok zhruba jednu miliardu a sedm set milionů korun na provoz linek. Stejnou sumu přispělo i loni. Je to ale o padesát milionů méně než v roce 2011.

Dobrá zpráva pro cestující je, že jízdní řády i ceny za jízdenky zůstanou stejné také příští rok. „Do roku 2014 budeme dopravnímu podniku dávat stejné peníze. Doufáme proto, že se mu podaří hospodařit s prostředky tak dobře jako v minulém roce," poznamenal náměstek primátora Robert Kotzian. Dopravní podnik do dalšího roku neplánuje ani zpoplatnění nočních rozjezdů, o kterém uvažoval.

Autor: Vladimíra Krejsová

7.8.2013 VSTUP DO DISKUSE 26
SDÍLEJ:

Divočina v lomu Hády. Studentka navrhla les místo odkladiště

Brno – Jako malá chodívala s rodiči na procházky přírodou. Záliba spolu s touhou měnit svět okolo sebe nakonec rozhodla při výběru oboru studia. Díky tomu se nyní sedmadvacetiletá Pavla Kratochvílová dostala k zahradní a krajinářské architektuře na Mendelově univerzitě. V závěru studia zvítězila v soutěži diplomových prací s tématy životního prostředí. Jako tu nejlepší z dvaceti přihlášených ji ocenila odborná porota minulý měsíc.

Trať mezi Brnem a Prahou? V zisku budeme do dvou měsíců, říká Jančura

Brno /ROZHOVOR/ – Pět let uplynulo od doby, kdy žluté vlaky společnosti RegioJet podnikatele Radima Jančury začaly dělat konkurenci Českým drahám na trati mezi Prahou a Ostravou. Nyní vyjedou i mezi Prahou a Brnem. „Než rozhodnutí Správy železniční dopravní cesty o našem začátku přišlo, trnuli jsme, protože politická moc Českých drah je velká. Ale právo bylo na naší straně," říká o svém vítězství nad státním dopravcem Jančura.

Nový Moravák svlaží vodotrysky. Vítězný návrh počítá v zimě i s kluzištěm

Brno /VIZUALIZACE/ – Ochlazení v horké letní dny nebo jízdu na bruslích v zimě nabídne po rekonstrukci Moravské náměstí v Brně. Radnice Brna-středu chce vytvořit prostor s vodní plochou a kavárnou, který lidi naláká k odpočinku. V pátek oznámila výsledky architektonické soutěže na podobu náměstí. Z dvaceti návrhů zvítězil v soutěži projekt kanceláře Consequence forma.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies