VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Dopravní podnik: Odboráři podepsali kolektivní smlouvu

Brno - Odboráři brněnského dopravního podniku v pondělí podepsali s vedením firmy kolektivní smlouvu.

17.3.2008 1
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Jiří Salik Sláma

Domluveno. Zaměstnancům brněnského dopravního podniku letos porostou platy o sedm procent. Po čtyřech měsících vyjednávání se na tom v pondělí dohodli předáci odborů a vedení dopravního podniku. Situace, kdy by se kvůli stávce zastavily tramvaje a autobusy v Brně, je tedy zažehnaná. Zaměstnanci ale neslaví. Odboráři jim totiž původně slíbili navýšení o patnáct a později o deset procent.

„Polovina lidí je zklamaná. Zejména řidiči chtěli víc,“ uvedl šéf odborářů dopravního podniku Otakar Mokrý. Podle něj ale odboráři museli přistoupit na sedmiprocentní navýšení zejména kvůli tomu, že je tlačil čas. „Nelíbí se mi to. Byli jsme ve stávkové pohotovosti a chtěli jsme deset procent. Sedm procent nám sotva pokryje zvýšené životní náklady,“ řekl například řidič tramvaje Michal Štauder.

Průměrný plat zaměstnanců tak v dopravním podniku vzroste přibližně o čtrnáct set korun. Teď mají na výplatních páskách průměrně dvacet tisíc korun. Do tohoto průměru se ale započítávají i platy manažerů, řidiči takového výdělku dosáhnou jen tehdy, pokud pracují až třicet hodin měsíčně přesčas.

Brněnský dopravní podnik tak stále není městskou dopravní firmou, která by nabízela nejlepší platové podmínky. Například mzdy řidičů jsou lepší nejen v Praze, ale i v Plzni. V Ostravě dostávají řidiči o několik stovek korun méně než brněnští.

„Postupně bychom ale chtěli dosáhnout toho, aby naši zaměstnanci měli druhé nejvyšší platy po Praze,“ řekl ředitel brněnského dopravního podniku Bedřich Prokeš. Odboráři, kteří toho chtěli dosáhnout už letos, jsou zklamaní a chtějí o zvyšování dál jednat.

Podle ekonoma Marka Hatlapatky ze společnosti Cyrrus je ale vyjednaných sedm procent navýšení rozumným kompromisem pro obě strany. „Někdy totiž navýšení o více než osm procent může pro podnik znamenat šetření. A to by mohl například i tak, že začne propouštět zaměstnance,“ myslí si Hatlapatka.

Generální ředitel brněnského dopravního podniku Bedřich Prokeš o vyjednávání s odboráři říká: Patnáct procent, to byl folklor.

Brněnský dopravní podnik letos zažívá jeden z nejnapjatějších roků. V pokladně je stále stejná částka. Náklady ale rekordně stoupají. Letos se zatím zdražovat jízdné nebude. Příští rok ale může být zase o několik korun dražší. „Stojí za to přemýšlet, jestli ještě není prostor pro úpravu,“ říká generální ředitel dopravního podniku Bedřich Prokeš.

Čtyřměsíční vyjednávání o platech skončilo. Oddechl jste si?
Bylo to obtížné jednání, ale nebylo to tak vysilující. Máme totiž dobrý tým lidí. Jsem také rád, že s odboráři mluvil i pan primátor.

Jednání byla zřejmě nejtvrdší za posledních deset let. Nebál jste se stávky?
Nebylo to nic příjemného. Od začátku jsem si ale nedovedl představit, že by naši zaměstnanci šli stávkovat za deset procent. To je obrovská částka. Žijeme v určitém tržním prostředí. Nemůžeme tady mít platy, které se vymykají průměru.

Odboráři na počátku jednání požadovali patnácti procentní navýšení.
Když si dovolím trošku laškovat, tak to byl folklor. Na to jsme neslyšeli. To bych také mohl chtít dvacet, třicet procent. Myslím, že v jiných oborech se o takovém skokovém navýšení zaměstnanci ani nebaví. Chápu, že si kolegové stáli za svým. Měli důvěru od lidí, kteří samozřejmě chtějí více peněz. Je však třeba vycházet také z reálných možností.

Myslíte si, že zaměstnanci brněnského dopravního podniku budou mít v budoucnosti plat, který by odpovídal druhému největšímu městu v České republice?
To je hledisko, které je doprovodné. Stávkovat za plat, který by byl druhý v České republice dost dobře nejde. Každé město má přece své specifické podmínky. Kdysi jsme si opravdu řekli, že bychom chtěli jednou dosáhnout toho, že platy v našem dopravním podniku budou druhé v republice. Ale jestliže někdo přijde a za jeden den a chce tohoto cíle dosáhnout, tak hned zjistí, že to takhle nejde. Postupně bychom toho ale chtěli dosáhnout.

Odboráři možná zlevnili z požadavků, protože očekávají, že s vámi budou o dalším růstu platů jednat.
Neřekl bych, že je to zlevnění z požadavků. Jednoduše uznali realitu. Sedm procent je velmi slušné přidání. My jsme na začátku zase nabízeli tři až pět procent. Žijeme v tržním prostředí. V celkovém republikovém průměru máme v podniku nadprůměrné platy. A sedm procent je velmi slušné přidání. Rozumní lidé kvůli tomu nestávkují. A jsem rád, že zástupci zaměstnanců to nakonec uznali. Dneska jsme podepsali kolektivní smlouvu. To je konec jednání pro tento rok.

A co je tedy obsahem kolektivní smlouvy?
Mzdy jsme navýšili o sedm procent. Zohlednili jsme také to, že tři měsíce jsme o platech vyjednávali a peníze, které zaměstnanci mohli dostat už v těchto měsících navíc, budeme kompenzovat. Je tam také dodatek, že pokud bude inflace za pololetí vyšší než pět procent, tak dojde k určitému vyrovnání. Navýšili jsme taky příplatky za noční služby a řidiči také budou mít větší podíl z jízdného, které prodávají.

Provozní dotace je letos stejná jako loni. Zvedli jste letos platy, roste cena energií. Dotkne se to také nějak cestujících?
Pokud stoupnou náklady a dostanete stejné peníze, tak to někde chybí. Teď jsme ve ztrátě devadesáti milionů. Nemůžeme dělat, že se nic neděje. Už teď jsme začali dělat škrty v rozpočtu. Ušetřili jsme tak asi padesát milionů. Čtyřicet ale stále zůstává. Nejhorší je, že pokud cena nafty stoupne například o tři koruny, pro nás to znamená, že musíme najít třicet milionů navíc. Ale takovou situaci máme ošetřenou ve smlouvě s městem. Můžeme žádat mimořádné dotace. S městem už jednáme. Zatím to ale všechno bylo polooficiální. Teď právě sepisujeme dopis, ve kterém město budeme žádat o dorovnání.

Bude se příští rok zvyšovat cena jízdného?
To je předčasné. Letošní zdražení znamená pro naši pokladnu asi o padesát milionů více.

Taková částka sotva pokryje zvýšení daně z přidané hodnoty.
To není špatná úvaha. Není to výmysl. Teď víme, že máme jedno z nejlevnějších jízdných v Česku. To je na jednu stranu dobře a doufáme, že to přiláká více lidí. Na druhou stranu stojí za to přemýšlet, jestli tam ještě není prostor pro úpravu. Máme ale limit, který formulovalo vedení města. To chce, aby bylo jízdné co nejnižší. V jiných městech stojí hodinová jízdenka kolem osmnácti až dvaceti korun. V Brně teď stojí patnáct.

Je letošní rok pro dopravní podnik výjimečný?
Šetříme rok co rok, ale ten letošní je opravdu výjimečný. Dostali jsme stejné peníze jako vloni a nárůst nákladů je mimořádně velký. Svým způsobem je to tedy skutečně mimořádná situace.

Autor: Veronika Hrdá

17.3.2008 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.
AKTUALIZOVÁNO

Při nehodě dvou kamionů na D1 zemřel řidič

Od začátku letošního roku vykácela společnost Kaiser v Komíně tři sta sedmdesát stromů a keřů.
1 9

Stromy v Komíně skáceli nelegálně, řekla inspekce

Starosta se chtěl zbavit nepohodlných, tvrdí odvolaný místostarosta Rosic

Rosice – Bez radních a místostarosty jsou nyní Rosice na Brněnsku. Zastupitelstvo obce je na návrh starosty Jaroslava Světlíka ve čtvrtek odvolalo. „Bylo to účelové. Zastupitelé dostali instrukce, jak hlasovat. Starosta se tak chtěl zbavit nepohodlných radních a zvolit sobě loajální lidi," okomentoval v pondělí odvolaný místostarosta Rosic Petr Ženožička.

AKTUALIZOVÁNO

Poštu v Komárově přepadl ozbrojený muž. Odnesl si desítky tisíc korun

Brno - Se zbraní v ruce zamířil ve čtvrtek navečer do pošty v brněnském Komárově zatím neznámý pachatel. Z přepadení si domů odnesl desítky tisíc korun. Muže policisté stále hledají. V pondělí strážci zákona doplnili informace o popisu muže a jeho fotografie.

Tady strávil mládí Donald Trump

Donald Trump, nový prezident USA, nebyl vždy miliardářem. Neměl v New Yorku mrakodrap a nejezdil těmi nejdražšími vozy. V New Yorku se narodil a mládí strávil v tomto malém cihlovém domě.

Řidiče v Brně omezí další uzavírka. Tentokrát na Moravském náměstí

Brno – Jízda autem po centru Brna se od pondělí řidičům zkomplikuje ještě víc. Současnou uzavírku na Kolišti totiž doplní ještě další na Moravském náměstí.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies