VYBERTE SI REGION

Dopravní podnik: Odboráři podepsali kolektivní smlouvu

Brno - Odboráři brněnského dopravního podniku v pondělí podepsali s vedením firmy kolektivní smlouvu.

17.3.2008 1
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Jiří Salik Sláma

Domluveno. Zaměstnancům brněnského dopravního podniku letos porostou platy o sedm procent. Po čtyřech měsících vyjednávání se na tom v pondělí dohodli předáci odborů a vedení dopravního podniku. Situace, kdy by se kvůli stávce zastavily tramvaje a autobusy v Brně, je tedy zažehnaná. Zaměstnanci ale neslaví. Odboráři jim totiž původně slíbili navýšení o patnáct a později o deset procent.

„Polovina lidí je zklamaná. Zejména řidiči chtěli víc,“ uvedl šéf odborářů dopravního podniku Otakar Mokrý. Podle něj ale odboráři museli přistoupit na sedmiprocentní navýšení zejména kvůli tomu, že je tlačil čas. „Nelíbí se mi to. Byli jsme ve stávkové pohotovosti a chtěli jsme deset procent. Sedm procent nám sotva pokryje zvýšené životní náklady,“ řekl například řidič tramvaje Michal Štauder.

Průměrný plat zaměstnanců tak v dopravním podniku vzroste přibližně o čtrnáct set korun. Teď mají na výplatních páskách průměrně dvacet tisíc korun. Do tohoto průměru se ale započítávají i platy manažerů, řidiči takového výdělku dosáhnou jen tehdy, pokud pracují až třicet hodin měsíčně přesčas.

Brněnský dopravní podnik tak stále není městskou dopravní firmou, která by nabízela nejlepší platové podmínky. Například mzdy řidičů jsou lepší nejen v Praze, ale i v Plzni. V Ostravě dostávají řidiči o několik stovek korun méně než brněnští.

„Postupně bychom ale chtěli dosáhnout toho, aby naši zaměstnanci měli druhé nejvyšší platy po Praze,“ řekl ředitel brněnského dopravního podniku Bedřich Prokeš. Odboráři, kteří toho chtěli dosáhnout už letos, jsou zklamaní a chtějí o zvyšování dál jednat.

Podle ekonoma Marka Hatlapatky ze společnosti Cyrrus je ale vyjednaných sedm procent navýšení rozumným kompromisem pro obě strany. „Někdy totiž navýšení o více než osm procent může pro podnik znamenat šetření. A to by mohl například i tak, že začne propouštět zaměstnance,“ myslí si Hatlapatka.

Generální ředitel brněnského dopravního podniku Bedřich Prokeš o vyjednávání s odboráři říká: Patnáct procent, to byl folklor.

Brněnský dopravní podnik letos zažívá jeden z nejnapjatějších roků. V pokladně je stále stejná částka. Náklady ale rekordně stoupají. Letos se zatím zdražovat jízdné nebude. Příští rok ale může být zase o několik korun dražší. „Stojí za to přemýšlet, jestli ještě není prostor pro úpravu,“ říká generální ředitel dopravního podniku Bedřich Prokeš.

Čtyřměsíční vyjednávání o platech skončilo. Oddechl jste si?
Bylo to obtížné jednání, ale nebylo to tak vysilující. Máme totiž dobrý tým lidí. Jsem také rád, že s odboráři mluvil i pan primátor.

Jednání byla zřejmě nejtvrdší za posledních deset let. Nebál jste se stávky?
Nebylo to nic příjemného. Od začátku jsem si ale nedovedl představit, že by naši zaměstnanci šli stávkovat za deset procent. To je obrovská částka. Žijeme v určitém tržním prostředí. Nemůžeme tady mít platy, které se vymykají průměru.

Odboráři na počátku jednání požadovali patnácti procentní navýšení.
Když si dovolím trošku laškovat, tak to byl folklor. Na to jsme neslyšeli. To bych také mohl chtít dvacet, třicet procent. Myslím, že v jiných oborech se o takovém skokovém navýšení zaměstnanci ani nebaví. Chápu, že si kolegové stáli za svým. Měli důvěru od lidí, kteří samozřejmě chtějí více peněz. Je však třeba vycházet také z reálných možností.

Myslíte si, že zaměstnanci brněnského dopravního podniku budou mít v budoucnosti plat, který by odpovídal druhému největšímu městu v České republice?
To je hledisko, které je doprovodné. Stávkovat za plat, který by byl druhý v České republice dost dobře nejde. Každé město má přece své specifické podmínky. Kdysi jsme si opravdu řekli, že bychom chtěli jednou dosáhnout toho, že platy v našem dopravním podniku budou druhé v republice. Ale jestliže někdo přijde a za jeden den a chce tohoto cíle dosáhnout, tak hned zjistí, že to takhle nejde. Postupně bychom toho ale chtěli dosáhnout.

Odboráři možná zlevnili z požadavků, protože očekávají, že s vámi budou o dalším růstu platů jednat.
Neřekl bych, že je to zlevnění z požadavků. Jednoduše uznali realitu. Sedm procent je velmi slušné přidání. My jsme na začátku zase nabízeli tři až pět procent. Žijeme v tržním prostředí. V celkovém republikovém průměru máme v podniku nadprůměrné platy. A sedm procent je velmi slušné přidání. Rozumní lidé kvůli tomu nestávkují. A jsem rád, že zástupci zaměstnanců to nakonec uznali. Dneska jsme podepsali kolektivní smlouvu. To je konec jednání pro tento rok.

A co je tedy obsahem kolektivní smlouvy?
Mzdy jsme navýšili o sedm procent. Zohlednili jsme také to, že tři měsíce jsme o platech vyjednávali a peníze, které zaměstnanci mohli dostat už v těchto měsících navíc, budeme kompenzovat. Je tam také dodatek, že pokud bude inflace za pololetí vyšší než pět procent, tak dojde k určitému vyrovnání. Navýšili jsme taky příplatky za noční služby a řidiči také budou mít větší podíl z jízdného, které prodávají.

Provozní dotace je letos stejná jako loni. Zvedli jste letos platy, roste cena energií. Dotkne se to také nějak cestujících?
Pokud stoupnou náklady a dostanete stejné peníze, tak to někde chybí. Teď jsme ve ztrátě devadesáti milionů. Nemůžeme dělat, že se nic neděje. Už teď jsme začali dělat škrty v rozpočtu. Ušetřili jsme tak asi padesát milionů. Čtyřicet ale stále zůstává. Nejhorší je, že pokud cena nafty stoupne například o tři koruny, pro nás to znamená, že musíme najít třicet milionů navíc. Ale takovou situaci máme ošetřenou ve smlouvě s městem. Můžeme žádat mimořádné dotace. S městem už jednáme. Zatím to ale všechno bylo polooficiální. Teď právě sepisujeme dopis, ve kterém město budeme žádat o dorovnání.

Bude se příští rok zvyšovat cena jízdného?
To je předčasné. Letošní zdražení znamená pro naši pokladnu asi o padesát milionů více.

Taková částka sotva pokryje zvýšení daně z přidané hodnoty.
To není špatná úvaha. Není to výmysl. Teď víme, že máme jedno z nejlevnějších jízdných v Česku. To je na jednu stranu dobře a doufáme, že to přiláká více lidí. Na druhou stranu stojí za to přemýšlet, jestli tam ještě není prostor pro úpravu. Máme ale limit, který formulovalo vedení města. To chce, aby bylo jízdné co nejnižší. V jiných městech stojí hodinová jízdenka kolem osmnácti až dvaceti korun. V Brně teď stojí patnáct.

Je letošní rok pro dopravní podnik výjimečný?
Šetříme rok co rok, ale ten letošní je opravdu výjimečný. Dostali jsme stejné peníze jako vloni a nárůst nákladů je mimořádně velký. Svým způsobem je to tedy skutečně mimořádná situace.

Autor: Veronika Hrdá

17.3.2008 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

O Seniorbus je enormní zájem. Na jízdu lidé čekají i šest týdnů

Brno /FOTOGALERIE/ – Seniorbus, který usnadňuje cestování brněnským seniorům či lidem s postižením, jezdí už půl roku. Měsíčně přepraví okolo devíti stovek lidí. „U pětaosmdesáti procent cestujících jde o seniory, zbylých patnáct tvoří lidé se zdravotním postižením," vyčíslila mluvčí brněnského dopravního podniku Barbora Lukšová.

Učí děti zpívat, celému souboru ušila kroje

Bílovice nad Svitavou - Osmnáctým rokem zpívají děti koledy ve folklorním souboru Bystrouška pod vedením Bohuslavy Hamákové. Letos se zpěvem a tancem připojí k akci Česko zpívá koledy pořádané Deníkem po celé republice. Společně s pěveckým sborem Bach a divadelním spolkem Bota rozezní Bystrouška své hlasy v Bílovicích nad Svitavou na Brněnsku potřetí.

Odejde Zbrojovce snajpr? Útočník Škoda je v kurzu

Brno - Na podzim nastřílel deset branek, vyšvihl se do čela pořadí kanonýrů vedle renomovaného Davida Lafaty. Brněnský fotbalista Michal Škoda se v zimním přestupovém období patrně stane horkým zbožím. Už kolem něj také někteří zájemci krouží. „Mám nějaké informace od manažera, ale spíš čekám na něco konkrétního, zatím je to jen oťukávání, což moc neřeším," odvětil Deníku Rovnost útočník Zbrojovky.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies