VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Dopravní podnik odložil nákup velkých trolejbusů. Nahradí je ojetiny

Brno – Dopravní podnik dostal pro letošní rok z rozpočtu města Brna o devětašedesát milionů korun více než loni. Přesto je to o sto milionů méně, než potřeboval. Bude proto letos spíše šetřit. Poznají to především lidé, kteří jezdí po frekventovaných trolejbusových linkách. Místo slibovaných sedmi nových velkokapacitních trolejbusů totiž koupí devět ojetých s klasickou délkou.

16.5.2012 24
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: archiv

„Hledáme alternativní cesty modernizace a obnovy vozového parku dopravního podniku. V případě trolejbusů se v současné době jeví jako efektivnější nákup nízkopodlažních použitých trolejbusů z dopravních podniků ve městech, která měla větší štěstí při čerpání dotací na obnovu vozového parku," sdělil na svém internetovém portálu brněnský primátor Roman Onderka.

Podle něj je takový nákup výhodný díky ceně i tomu, že také ojeté trolejbusy jsou nízkopodlažní. „Nákup a rekonstrukce vozu stojí polovinu toho, co pořízení nového trolejbusu. Bohužel na trhu starších trolejbusů jsou pro rekonstrukci vhodné pouze krátké trolejbusy. Sice pomohou omladit vozový park, ale neřeší nároky na vysokokapacitní vozidla," připustil problém primátor.

Právě omezená kapacita trolejbusu se lidem nelíbí. „Zrovna trolejbusy bývají pravidelně přeplněné. Ať už ty, které nabírají lidi z taktéž plných ale mnohem větších tramvají na České, nebo pětadvacítka či šestadvacítka jezdící na Vinohrady. Tam ale naštěstí alespoň občas kloubový trolejbus zajede. Každopádně ve špičce by podle mě mohly jezdit na všech frekventovaných linkách," postěžoval si Tomáš Pokorný.

Kratší intervaly?

Problém s plnými trolejbusy zaznamenal i starosta Vinohrad Jiří Čejka. „Když jede kloubový trolejbus, kapacitně stačí. Jednám ale o tom, aby jezdily na linkách 25 a 26 trolejbusy v kratších intervalech," podotkl Čejka.

Podle mluvčí dopravního podniku Lindy Škrancové brněnský dopravce o problému s malou kapacitou trolejbusů ví. „Jsme si vědomi, že situace není ideální. Bohužel starší trolejbusy teď vyřazují jen menší města, kde jezdí trolejbusy klasické," řekla mluvčí.

Za sedm kloubových vozů měl dopravní podnik zaplatit devadesát milionů korun. Nákup a oprava ojetin je ale levnější. „Cena jednoho ojetého trolejbusu je do čtyř set tisíc. Za opravy zaplatíme dva a půl až tři miliony korun na jeden kus," uvedla mluvčí.

Z Jihlavy a Hradce

Minulý rok takto do Brna připutovalo pět vyřazených trolejbusů z Jihlavy. „Letos plánujeme nákup celkem devíti ojetých trolejbusů z měst, kde uspěli s žádostmi o evropské dotace pro obnovu vozového parku," řekla Škrancová. Vedle Jihlavy připadá mimo jiné v úvahu i dovoz z Hradce Králové.

Dopravní podnik má letos z rozpočtu města miliardu a 731 milionů korun. „Přesto byl náš původní požadavek ještě o sto milionů korun vyšší. Zvyšují se totiž ceny materiálu a energií, potřebujeme obnovit vozový park i infrastrukturu," uvedla mluvčí dopravního podniku Linda Škrancová.

Dodala, že další velkou zátěží pro rozpočet společnosti bude i doplatek tři sta milionů za pět tramvají 13T. „Ty v Brně už od loňského dubna jezdí," podotkla mluvčí.

Obnova vozového parku tak bude pokračovat jen zvolna i u tramvají a autobusů. „Z tramvají plánujeme nakoupit čtyři kloubová Varia. Autobusů chceme dvacet. Ale formou dlouhodobého pronájmu," nastínila Škrancová.

Autor: Petr Jeřábek

16.5.2012 VSTUP DO DISKUSE 24
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.

Místostarosta Suchého řídil opilý. Ve vedení obce zůstává dál

Vojtěch Němec.

Zbytek zápasu jsem strávil u onlajnu, říká Němec. Humbuk na stadionu ho strašil

Krajské zásady územního rozvoje chtějí aktualizovat do konce volebního období

Jižní Morava – S odřenýma ušima stihne současné vedení Jihomoravského kraje termín do roku 2020 a aktualizuje zásady územního rozvoje. Informoval o tom ve středu náměstek hejtmana pro oblast územního plánování Martin Maleček. „Bude ale záležet na tom, kolik budou mít lidé připomínek," prohlásil Maleček.

Pod Kozí horou postaví rodinné domy. Proti cestě k nim lidé z Komína protestují

Brno – Zahrádky pod lesem v lokalitě Pod Kozí horou podle plánu nahradí rodinné domy. Jak se k nim majitelé dostanou, zatím není jasné. Lidé z Komína protestují proti přístupové cestě, která zatíží provoz v okolních ulicích.

AKTUALIZUJEME

Z hořícího bytu v Kuřimi vynesli starší ženu s vážnými popáleninami

Kuřim – Důchodkyni v bezvědomí a s vážnými popáleninami vynesli z hořícího bytu hasiči ve středu krátce před šestou večer. Do bytu v kuřimské Jungmannově ulici museli vniknout násilím. „Ženě jsme poskytli první pomoc. Podařilo se ji přivést k vědomí, poté byla předána do péče záchranářů," oznámil mluvčí hasičů David Jirouš.

AKTUALIZOVÁNO

Stávka bude. DPMB se k ní nepřipojí. Kdo stávkovat bude, ukáží další dny

Jižní Morava – Rozhodování, zda jet do práce autobusem nebo vlakem, mnohým Jihomoravanům příští čtvrtek odpadne. Odborový svaz autobusové dopravy totiž na ten den vyhlásil stávku. Někteří řidiči tak na pravidelné linky nevyjedou.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies