VYBERTE SI REGION

Dopravní podnik odmítl audit bezpečnosti

Brno – Když loni v květnu při srážce trolejbusu a tramvaje v brněnské Provazníkově ulici zemřel člověk a čtrnáct jich bylo zraněno a o dva týdny později se zranilo při nehodě tramvaje v Joštově ulici pět lidí, slíbil brněnský dopravní podnik nezávislý audit bezpečnosti. Měla jej zpracovat soukromá firma. Po roce ale takový audit neexistuje.

16.7.2012 15
SDÍLEJ:

Srážka tramvaje a trolejbusu v Brně.Foto: DENÍK/Attila Racek

Podle dopravního podniku totiž není potřeba. „Audit jsme udělat nenechali. Ale v reakci na nehodu trolejbusu na křižovatce Provazníkovy a Lesnické jsme na školení a do kurzů zařadili rozbor této nehody. V něm řidičům za pomoci fotodokumentace a podkladů od drážní inspekce objasňujeme příčiny a důsledky této tragické nehody," sdělila mluvčí dopravního podniku Linda Škrancová.

Audit slíbil v rozhovoru pro Brněnský deník Rovnost ředitel dopravního podniku Miloš Havránek. „Rozhodli jsme se prověřit, jestli řidiči dodržují všechna bezpečnostní pravidla. Kontrolu zadáme jako audit externí firmě," sliboval.

Nyní ale dopravní podnik audit nechce. „Audit by se překrýval s jinými našimi aktivitami. Navíc počet nehod našich řidičů díky systematickým školením neustále klesá," vysvětlila Škrancová.

Dopravní podnik se podle ní zapojil do evropského projektu pracovníků řidičů hromadné dopravy. „V části nazvané profesionalizace řidičů jsme od ledna do června proškolili jednapadesát nových řidičů s krátkou praxí. Učili se předvídat, předcházet a řešit krizové situace. Naučili se je analyzovat a zvolit vhodné řešení a modelově si ho vyzkoušet na trenažéru," uvedla Škrancová.

Další část projektu je nazvaná komunikační dovednosti a jednání s cestujícími. „Cílovou skupinou je třicet řidičů a dvacet revizorů u nichž víme, že mají problémy v komunikaci a v řešení náročných situací. Učí se zvládání stresu i základům krizové komunikace," řekla Škrancová.

Druhý projekt, kvůli kterému nakonec dopravní podnik audit nedělá, je spolupráce s brněnským Centrem dopravního výzkumu. „Centrum získalo grant na projekt Stres a jeho zvládání u řidičů městské hromadné dopravy. Cílem projektu je zjistit, jaké jsou hlavní stresory působící na řidiče, jakými strategiemi řidiči stres zvládají a jak souvisí s negativními dopady jako je nehodovost. Na základě analýzy pak odborníci navrhnou vzdělávací program zaměřený na zvládání stresu," uvedla Škrancová.

Centrum dopravního výzkumu už od loňska zkoumá také přímo některé vážné nehody. K těm vybraným vyjíždí tým jeho odborníků. „Hloubková analýza nám pomůže zjistit širší souvislosti a důvody vzniku dopravních nehod," poznamenal ředitel centra Jindřich Frič.

Brňané jsou ovšem k výzkumům skeptičtí. „Ani audit ani zkoumání stresu nezmění nic na tom, když někdo jezdí s autobusem plným lidí jako prase. To je prostě o povaze lidí. Pokud je někdo blázen, co jezdí na červenou, ať jej ani nepřijímají," myslí si Patrik Hloušek.

Autor: Petr Jeřábek

16.7.2012 VSTUP DO DISKUSE 15
SDÍLEJ:

Převadeč vecpal do auta 6 migrantů. Na hranici u Mikulova je chytili policisté

Mikulov – Šest mladíků íránského a iráckého původu a jednoho převadeče zadrželi cizinečtí policisté na bývalém hraničním přechodu v Mikulově na Břeclavsku. Zkontrolovali osobní auto značky Hyundai pětadvacetiletého Rumuna a jeho pět spolujezdců. „V zavazadlovém prostoru policisté našli další ukrytou osobu. Muži ve věku sedmnáct až jednadvacet let neměli u sebe platné doklady," informovala v pátek o kontrole z úterý policejní mluvčí Štěpánka Komárová.

Záhadu oslabené imunity odhalili brněnští odborníci

Brno – Proč jsou někteří lidé náchylnější k infekcím a alergiím? Na tuto otázku možná našli odpověď vědci z Masarykovy univerzity a Fakultní nemocnice u sv. Anny v Brně. „Zhruba dva z tisíce Evropanů mají poruchu imunity s názvem selektivní deficit IgA. Kvůli němu častěji onemocní autoimunitními chorobami. Doposud nikdo netušil, jak nemoc vzniká," popsala Ema Wiesnerová z tiskového odboru univerzity.

Před 70 lety začal proces s prominenty Slovenského štátu

Pro umírněného ľuďáka, kněze a prezidenta Jozefa Tisa provaz, ale pro radikálního ministra vnitra Alexandera Macha pouhé vězení. Verdikt soudu s předáky Slovenského štátu, který byl zahájen 2. prosince 1946, byl ovlivněn mocenskými zájmy nastupujících komunistů.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies