VYBERTE SI REGION

Dopravní podnik šetří. I na topení

Brno - Spořit, kde se dá. Takové je heslo brněnského dopravního podniku, který pečlivě zvažuje nejen každý najetý kilometr. Nyní chce vedení firmy šetřit na složitém systému regulace topení, statisíce korun měsíčně má uspořit i speciální nafta, díky které je navíc provoz autobusů ekologičtější. Omezování spojů podobného tomu letošnímu se naopak Brňané zatím bát nemusí.

6.9.2010 22
SDÍLEJ:

Ilustrační fotografie.Foto: DENÍK/Attila Racek

V návrhu smlouvy o závazcích dopravního podniku na příští rok totiž město počítá s tím, že tramvaje, autobusy i trolejbusy najezdí stejný počet kilometrů jako letos. „Další snížení počtu najetých kilometrů už není ekonomicky výhodné. Navíc bychom se přiblížili hranici, kdy centrum města ještě více zahltí auta,“ uvedl vedoucí odboru dopravy brněnského magistrátu Vladimír Bielko.

Potřebné náklady na zachování počtu spojů proto jeho odbor hodlá zahrnout také do patřičné kapitoly rozpočtu Brna na příští rok, jehož konečná verze se bude schvalovat až po volbách. „Změny nastanou zřejmě pouze v případě, že nové vedení města nebude s tímto plánem souhlasit,“ upozornil Bielko.

Vzhledem v rostoucím cenám energií i pohonných hmot se však dopravní podnik snaží ušetřit na mnoha dalších místech. Úpory přesahující milion korun ročně má přinést například krátkodobé vypínání topení v tramvajích a trolejbusech. „Cestující si toho ani nevšimnou,“ uklidňuje mluvčí brněnského dopravního podniku Hana Pohanová.

Topení se totiž v dopravních prostředcích vypne jen na pět minut, a to pouze výjimečně. „Složitý regulační systém zasáhne pouze v případě, kdy bude hrozit překročení maximálního čtvrthodinového limitu pro odběr elektrické energie,“ vysvětlil Miroslav Rajnoha z oddělení energetiky dopravního podniku.

Využití emulzní nafty

Při překročení čtvrthodinového limitu, který stanovuje smlouva s dodavatelskou firmou, totiž každý odběratel platí za elektřinu čtyřnásobek její běžné ceny. „Zrovnoměrněním odběru elektřiny tak tak spotřebu této drahé energie omezíme,“ upřesnil Rajnoha.

Úsporu 280 milionů korun už také letos přineslo využívání takzvané emulzní nafty, kterou začal dopravní podnik v červenci zkušebně tankovat do jedenaosmdesáti autobusů. „Emulzní nafta je běžná nafta doplněná nejméně devíti procenty demineralizovaní vody a dalšími prvky,které zabraňují opětnému oddělení vody a nafty,“ popsala Pohanová.

Díky upravenému palivu nyní tyto autobusy vypouštějí do ovzduší o polovinu méně škodlivin. Výhoda emulzní nafty je navíc i v tom, že je do roku 2011 osvobozena od spotřební daně. Technici tak odhadují, že její sezónní využití u vybraných autobusů ušetří dopravnímu podniku až čtyři sta tisíc korun měsíčně.

Zkušenosti s emulzní naftou už mají například v Praze, kde ji začali testovat už v roce 2006. „Nyní na ni jezdí sedm set našich autobusů a v minulém roce jsme díky ní ušetřili 65 milionů korun,“ vyčíslila mluvčí pražského dopravního podniku Ilona Vysoudilová.

Autor: Zuzana Taušová

6.9.2010 VSTUP DO DISKUSE 22
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Perníkový betlém? Snad nám ho děti na mši nesní, doufá žena organizující pečení

Vranovice – Zvedne vyzvánějící mobil a říká: „Pečení betlému? Není problém." Pětadvacetiletá Magdalena Vybíralová ve Vranovicích na Brněnskem organizuje vznik betlému, jenž bude celý z perníku.  

Vánoční dárky od obce? Obyvatelé dostanou kalendáře, plavenky nebo besídky

Nová Ves - Kromě Ježíška myslí na obyvatele obcí na Brněnsku také představitelé některých tamních radnic. Většinou lidé dostanou drobnosti vztahující se k obci a jejímu životu.

Při nehodě dvou aut v Rajhradě se zranil kojenec

Rajhrad – Čtyři zraněné včetně jednoho kojence si vyžádala nehoda dvou osobních aut. Ta se střetla v sobotu dopoledne v Rajhradě na Brněnsku.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies