VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Dopravní podnik šetří. I na topení

Brno - Spořit, kde se dá. Takové je heslo brněnského dopravního podniku, který pečlivě zvažuje nejen každý najetý kilometr. Nyní chce vedení firmy šetřit na složitém systému regulace topení, statisíce korun měsíčně má uspořit i speciální nafta, díky které je navíc provoz autobusů ekologičtější. Omezování spojů podobného tomu letošnímu se naopak Brňané zatím bát nemusí.

6.9.2010 22
SDÍLEJ:

Ilustrační fotografie.Foto: DENÍK/Attila Racek

V návrhu smlouvy o závazcích dopravního podniku na příští rok totiž město počítá s tím, že tramvaje, autobusy i trolejbusy najezdí stejný počet kilometrů jako letos. „Další snížení počtu najetých kilometrů už není ekonomicky výhodné. Navíc bychom se přiblížili hranici, kdy centrum města ještě více zahltí auta,“ uvedl vedoucí odboru dopravy brněnského magistrátu Vladimír Bielko.

Potřebné náklady na zachování počtu spojů proto jeho odbor hodlá zahrnout také do patřičné kapitoly rozpočtu Brna na příští rok, jehož konečná verze se bude schvalovat až po volbách. „Změny nastanou zřejmě pouze v případě, že nové vedení města nebude s tímto plánem souhlasit,“ upozornil Bielko.

Vzhledem v rostoucím cenám energií i pohonných hmot se však dopravní podnik snaží ušetřit na mnoha dalších místech. Úpory přesahující milion korun ročně má přinést například krátkodobé vypínání topení v tramvajích a trolejbusech. „Cestující si toho ani nevšimnou,“ uklidňuje mluvčí brněnského dopravního podniku Hana Pohanová.

Topení se totiž v dopravních prostředcích vypne jen na pět minut, a to pouze výjimečně. „Složitý regulační systém zasáhne pouze v případě, kdy bude hrozit překročení maximálního čtvrthodinového limitu pro odběr elektrické energie,“ vysvětlil Miroslav Rajnoha z oddělení energetiky dopravního podniku.

Využití emulzní nafty

Při překročení čtvrthodinového limitu, který stanovuje smlouva s dodavatelskou firmou, totiž každý odběratel platí za elektřinu čtyřnásobek její běžné ceny. „Zrovnoměrněním odběru elektřiny tak tak spotřebu této drahé energie omezíme,“ upřesnil Rajnoha.

Úsporu 280 milionů korun už také letos přineslo využívání takzvané emulzní nafty, kterou začal dopravní podnik v červenci zkušebně tankovat do jedenaosmdesáti autobusů. „Emulzní nafta je běžná nafta doplněná nejméně devíti procenty demineralizovaní vody a dalšími prvky,které zabraňují opětnému oddělení vody a nafty,“ popsala Pohanová.

Díky upravenému palivu nyní tyto autobusy vypouštějí do ovzduší o polovinu méně škodlivin. Výhoda emulzní nafty je navíc i v tom, že je do roku 2011 osvobozena od spotřební daně. Technici tak odhadují, že její sezónní využití u vybraných autobusů ušetří dopravnímu podniku až čtyři sta tisíc korun měsíčně.

Zkušenosti s emulzní naftou už mají například v Praze, kde ji začali testovat už v roce 2006. „Nyní na ni jezdí sedm set našich autobusů a v minulém roce jsme díky ní ušetřili 65 milionů korun,“ vyčíslila mluvčí pražského dopravního podniku Ilona Vysoudilová.

Autor: Zuzana Taušová

6.9.2010 VSTUP DO DISKUSE 22
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Kometa Brno proti Dukle Jihlava.
13

Výhru Komety nad Jihlavou řídilo duo rybářů, Haščák se mstil

Brněnské letiště v Tuřanech - ilustrační foto.
3

Linka z Brna do Eindhovenu končí. WizzAir ji v říjnu zruší

Důchodkyně našla na chodníku 200 tisíc korun. Brašnu s penězi odnesla strážníkům

Brno /ANKETA/ - Přes dvě stě tisíc korun, osobní doklady i platební kartu přinesla ve středu v kožené brašně na řečkovickou služebnu strážníků šestašedesátiletá žena. Našla ji na chodníku v Ječné ulici. Zapomněl ji tam čtyřiasedmdesátiletý muž.

Muž se chtěl otrávit výfukovými plyny. Policista mu zachránil život

Brno – Napsal dopisy na rozloučenou, připojil hadici k výfuku, posadil se do auta a nastartoval. Muže, který se rozhodl ukončit život, si ve středu nad ránem všiml na obchůzce v parku na Kraví hoře psovod se svým čtyřnohým pomocníkem. V poslední chvíli ho z auta vytáhl a tím mu zachránil život.

Začíná souboj žluté a zelené. Cestující z Brna do Prahy svezou další autobusy

Brno /FOTOGALERIE/ – Zelená či žlutá, to je oč tu běží. Dosud dominantní brněnský dopravce RegioJet dostává těžkou konkurenci na trase z Brna do Prahy. Flixbus, charakteristický zelenými autobusy, od čtvrtka zvyšuje počet spojů do a z hlavního města. Celkem jich bude jezdit osmadvacet párů denně. Dosud přes Brno provozoval jen mezinárodní linky.

RegioJet zlevnil autobusové jízdenky do Prahy. Reaguje na FlixBus

Brno – V den, kdy narostla konkurence na autobusové lince z Brna do Prahy, se rozhodl brněnský dopravce RegioJet snížit ceny jízdného. „Od čtvrtka nabízíme jízdenky od 149 korun,“ informoval mluvčí společnosti Aleš Ondrůj.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení