VYBERTE SI REGION

Dopravní podnik šetří. I na topení

Brno - Spořit, kde se dá. Takové je heslo brněnského dopravního podniku, který pečlivě zvažuje nejen každý najetý kilometr. Nyní chce vedení firmy šetřit na složitém systému regulace topení, statisíce korun měsíčně má uspořit i speciální nafta, díky které je navíc provoz autobusů ekologičtější. Omezování spojů podobného tomu letošnímu se naopak Brňané zatím bát nemusí.

6.9.2010 22
SDÍLEJ:

Ilustrační fotografie.Foto: DENÍK/Attila Racek

V návrhu smlouvy o závazcích dopravního podniku na příští rok totiž město počítá s tím, že tramvaje, autobusy i trolejbusy najezdí stejný počet kilometrů jako letos. „Další snížení počtu najetých kilometrů už není ekonomicky výhodné. Navíc bychom se přiblížili hranici, kdy centrum města ještě více zahltí auta,“ uvedl vedoucí odboru dopravy brněnského magistrátu Vladimír Bielko.

Potřebné náklady na zachování počtu spojů proto jeho odbor hodlá zahrnout také do patřičné kapitoly rozpočtu Brna na příští rok, jehož konečná verze se bude schvalovat až po volbách. „Změny nastanou zřejmě pouze v případě, že nové vedení města nebude s tímto plánem souhlasit,“ upozornil Bielko.

Vzhledem v rostoucím cenám energií i pohonných hmot se však dopravní podnik snaží ušetřit na mnoha dalších místech. Úpory přesahující milion korun ročně má přinést například krátkodobé vypínání topení v tramvajích a trolejbusech. „Cestující si toho ani nevšimnou,“ uklidňuje mluvčí brněnského dopravního podniku Hana Pohanová.

Topení se totiž v dopravních prostředcích vypne jen na pět minut, a to pouze výjimečně. „Složitý regulační systém zasáhne pouze v případě, kdy bude hrozit překročení maximálního čtvrthodinového limitu pro odběr elektrické energie,“ vysvětlil Miroslav Rajnoha z oddělení energetiky dopravního podniku.

Využití emulzní nafty

Při překročení čtvrthodinového limitu, který stanovuje smlouva s dodavatelskou firmou, totiž každý odběratel platí za elektřinu čtyřnásobek její běžné ceny. „Zrovnoměrněním odběru elektřiny tak tak spotřebu této drahé energie omezíme,“ upřesnil Rajnoha.

Úsporu 280 milionů korun už také letos přineslo využívání takzvané emulzní nafty, kterou začal dopravní podnik v červenci zkušebně tankovat do jedenaosmdesáti autobusů. „Emulzní nafta je běžná nafta doplněná nejméně devíti procenty demineralizovaní vody a dalšími prvky,které zabraňují opětnému oddělení vody a nafty,“ popsala Pohanová.

Díky upravenému palivu nyní tyto autobusy vypouštějí do ovzduší o polovinu méně škodlivin. Výhoda emulzní nafty je navíc i v tom, že je do roku 2011 osvobozena od spotřební daně. Technici tak odhadují, že její sezónní využití u vybraných autobusů ušetří dopravnímu podniku až čtyři sta tisíc korun měsíčně.

Zkušenosti s emulzní naftou už mají například v Praze, kde ji začali testovat už v roce 2006. „Nyní na ni jezdí sedm set našich autobusů a v minulém roce jsme díky ní ušetřili 65 milionů korun,“ vyčíslila mluvčí pražského dopravního podniku Ilona Vysoudilová.

Autor: Zuzana Taušová

6.9.2010 VSTUP DO DISKUSE 22
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Hrom do krupice. Domácí nesmüsli. Naložený kapr vedle sledě. Bar 4pokoje je prvním brněnským non-stop podnikem nabízejícím snídaně, obědy i večeře. Mění se jídelníčky, osvětlení, hudba i ceny – vždy podle hodiny, v níž lidé přijdou.
18

Čtyři pokoje, devět jídelníčků. Brno má nový proměnlivý bar

Pohlednou ofenzivní podívanou nabídli fotbalisté Zbrojovky divákům v jihomoravském derby zimní Tipsport ligy. Ve svém druhém duelu skupiny C zvítězili Brňané nad Znojmem 5:1.
10

Zbrojovka smetla v Tipsport lize Znojmo pěti góly, dvakrát se trefil Litsingi

Město podepsalo smlouvu o Hyperloopu. Má přispět také k rozvoji vědy v Brně

Brno – Kapsle létající tubami rychlostí čtrnáct set kilometrů v hodině může znít jako sci-fi, přesto se na vývoji těchto technologií Brno chce podílet. Zástupci města i Jihomoravské kraje ve středu podepsali dohodu o spolupráci s firmou Hyperloop Transportation Technologies. Ještě letos chtějí začít pracovat na studii proveditelnosti projektu. „Náklady velmi hrubě odhaduji na pět milionů korun pro kraj i Brno," sdělil náměstek krajského hejtmana pro oblast vědy a inovací Jan Vitula.

Propadli se pod led. Záchrana? Hasiči házejí pytle nebo se plazí po žebřících

Brno /VIDEO/ – Topící se lidi vytahovali hasiči ve středu z ledové vody Brněnské přehrady. Nešlo však o bruslaře, kteří vjeli na příliš tenký led, ale o figuranty ve speciálních úborech, kteří do díry vysekané v ledu vlezli dobrovolně. Věděli totiž, že záchrana od kolegů, kteří se učili, jak tonoucího z vody zachránit, přijde téměř okamžitě. „První možnost je většinou házení speciálních pytlů, kterých se tonoucí chytí. Funguje to ale jen zhruba do patnácti metrů, málokdo dohodí dál," vysvětlil instruktor hasičů Alexandr Ficek.

Lucie prodělala přeměnu pohlaví, nyní o tom hraje divadlo

Brno – Už v mateřské škole si uvědomovala, že je ženou v mužském těle. Dala se na herectví, ale slýchávala: Musíš být víc hercem! Nakonec se Lucie Brychtová rozhodla k přeměně pohlaví, čímž však ztratila dosavadní herecké postavení. Na jeviště už s transsexuální diagnózou vstoupit nemohla. Rozhodla se tedy vtisknout svému příběhu divadelní tvar a vznikla v evropském kontextu ojedinělá inscenace Jsem žena. Její česká premiéra je ve středu od sedmi hodin večer v Buranteatru.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies