Tento problém se má už brzy stát nejen pro turisty minulostí. Brněnský dopravní podnik totiž testuje tři automaty, které umožní nákup jízdenek nejen za mince, ale i pomocí bezkontaktních platebních karet.

Dva přístroje stojí přímo na hlavním nádraží, jeden na Malinovského náměstí. Zatím do nich ale lidé strkají karty marně. „Snad je už brzy zprovozní. Je mnohem jednodušší přiložit k automatu kartu, než hledat po kapsách drobné," uvedl Brňan Jan Kačena, který se několik minut marně snažil za jízdenku kartou zaplatit.

Podle vedoucího tarifního odboru dopravního podniku Víta Prýgla skončí testování automatů už příští týden. „Až dodavatel ověří, že platba kartou je funkční, tak automaty výrazně označíme a o této nové možnosti úhrady jízdenek informujeme cestující," vysvětlil Prýgl.

Peníze na pořízení nových přístrojů neznamenají velkou ránu pro rozpočet podniku. „Využili jsme zmodernizované stávající automaty. Proto je jejich pořízení výhodné," dodal Prýgl. Přesnou částku ale neřekl.

Prozatím cestující mohou kartou platit pouze v automatu vestavěném ve stěně informačního stánku dopravního podniku na rohu Joštovy a České ulice.

Jiná velká města jsou na tom s automaty na karty podobně jako Brno. V Praze jich funguje několik na Národní třídě. Jeden mohou využívat lidé v Liberci. „Přistroj jsme zprovoznili dvacátého srpna. Zatím funguje tak, jak má," sdělila mluvčí tamního dopravního podniku Martina Poršová.

V Brně se podnik nezaměřuje jen na modernizaci automatů. Dost práce má s údržbou všech 152 přístrojů. Nevyhýbají se jim totiž poruchy. „Už párkrát mi automat nevrátil peníze. Proto raději sázím na jistotu a kupuji jízdenky u řidiče," uvedl Brňan Pavel Hájek.

Podle Prýgla se situaci daří trvale zlepšovat. „Měsíčně vyřizujeme třicet až čtyřicet reklamací. To je mnohem méně než loni. Nejpoužívanější automaty jsme upravili tak, abychom zamezili zásahům zlodějů, kteří automaty ničí při vykrádání," vysvětlil.

Přestože dopravní podnik stále investuje peníze do oprav a modernizace automatů na papírové jízdenky, zájem o papírové jízdenky se od začátku roku snížil. Podíl na tom nesou SMS jízdenky, které si lidé mohou objednávat od loňského listopadu. V posledních měsících za ně dopravní podnik utržil v průměru čtyři miliony korun. To je patnáct procent z celkové měsíční tržby za prodej jízdenek, která činí osmadvacet milionů. Navzdory velké propagační kampani se ani u nich první dny provozu neobešly bez potíží. Lidem přicházely často se zpožděním.

MARTIN SLÁVIK