VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Dopravní podnik zdraží. O více než desetinu

Brno /AKTUALIZOVÁNO, UVNITŘ TABULKA, ANKETA/ – Klasická hodinová dvoupásmová jízdenka za pětadvacet místo dvaadvaceti korun. Roční předplatní za 4950 korun místo 4430. Od ledna příštího roku si se vší pravděpodobností Brňané připlatí za hromadnou dopravu.

21.6.2011 74
SDÍLEJ:

Ilustrační fotografie.Foto: DENÍK/Tomáš Škoda

Rada města má nyní na stole dvě varianty zdražení. Jednu z nich pravděpodobně v létě schválí.

„Nepřejeme si zdražování. Tlačí nás k tomu náklady vyvolané inflací a také nová výše daně z přidané hodnoty, kterou zavádí ministerstvo financí. Jen na ní bude ztráta padesát milionů korun. Ale plníme slib z předminulého roku. Dva roky jsme nezdražovali,“ uvedl brněnský primátor Roman Onderka.

Plán města narazil na ostrou kritiku opozice. „Město si zadělává na problém. Podobný krok povede k tomu, že více a více lidí bude jezdit auty. Už nyní přitom Brno zahlcují auta, která nemají kde zaparkovat. Stavění drahých parkovacích domů sice je chvályhodné, přesto nevidím důvod, proč vše ještě zhoršovat,“ upozornil zelený zastupitel Mojmír Vlašín.

Podle zelených je přitom recept zachování současných cen jízdného jednoduchý. „Dopravní podnik má mít díky němu o sto milionů vyšší výnosy. To je přitom stejná částka, kterou město získalo z dividend Tepláren Brno. A rozdělilo je na několik akcí městských částí. Za devatenáct milionů třeba vznikne wellness v areálu na Kraví Hoře. Myslím, že kdyby si Brňané měli vybrat mezi levnějším jízdným a novým wellnessem, volba bude jasná. Město by mělo peníze věnovat na to, co prospěje co nejvíce lidem. Ne jen úzkému kruhu vyvolených,“ zdůraznil Ander.

Na návrh opozice ovšem Onderka na úterním zastupitelstvu odmítl přistoupit. „Není možné, aby podniky fungovaly socialisticky. Nemůžeme platit ze zisku jednoho podniku ztrátu jiného. Navíc město nemůže platit to co způsobil stát. Kdybychom takto kompenzovali všechny dopady, které mají kroky vlády na lidi, zaplatili bychom takto přes půl druhé miliardy zdůraznil Onderka.

#nahled|http://g.denik.cz/50/b0/jizdne_cena_dopravni_podnik_magistrat____denik-630.jpg|http://g.denik.cz/50/b0/jizdne_cena_dopravni_podnik_magistrat___.jpg|Limitující položky ceníku jízdného a dovozného v Tarifu IDS JMK pro brněnské zóny 100 + 101 s platností od 1. 1. 2012.#

Kromě zdražování se dopravní podnik stačí také šetřit. „Stále hledáme možnosti, jak provoz zefektivnit při zachování kvality služeb. Například apelujeme na řidiče, aby jejich styl jízdy byl co nejúspornější. Tedy aby zbytečně prudce nevyjížděli od zastávek a z křižovatek. Zároveň třeba také používáme emulzní naftu pro pohon autobusů.,“ řekla mluvčí dopravního podniku Linda Škrancová.

Takzvaná emulzní nafta vypouští do ovzduší o polovinu méně škodlivin. Je proto osvobozená od spotřební daně a tedy i mnohem levnější. „Používáme ji u zhruba sedmdesáti autobusů starších typů. Pro autobusy moderní s novým vstřikováním není vhodná. Loni jsme ji využívali ve zkušebním čtyřměsíčním provozu a ušetřili tak 1,3 milionu korun,“ uvedla Škrancová.

Ušetřit má také novinka letošní zimy. Takzvaná optimalizace spotřeby elektrické energie se navenek projevuje především krátkodobým vypínáním topení v tramvajích a trolejbusech. Složitý regulační systém tak zasahuje v případech, kdy hrozí překročení maximálního čtvrthodinového limitu pro odběr levnější elektřiny. „Ročně očekáváme úsporu 1,2 milionu korun. Systém ovšem bude v plném rozsahu fungovat až od prvního května,“ podotkla Škrancová.

Získat peníze se brněnský dopravce snaží také pronájmem střech vozoven pro umístění solárních elektráren. „Smlouvy o pronájmu střech pro solární panely jsou už podepsané. Aktuálně jsou panely na vozovně v Husovicích, do budoucna je plánujeme také ve Slatině, v Pisárkách a v Medlánkách,“ řekla Škrancová. Kolik podnik vydělá říct nechtěla. Podle původních předpokladů to ovšem mělo být něco mezi dvěma a třemi miliony korun.

Podle ekonoma společnosti Cyrrus Ondřeje Moravanského je šetření či pronájem nepotřebných ploch dobrý nápad. „Je lepší cesta, jak získat peníze, než zdražování jízdného. To je v rozporu k plánům dostat z centra města auta,“ myslí si analytik.

O zdražení hromadné dopravy mimo Brno rozhodl na začátku roku i Jihomoravský kraj. „Letos zvažujeme, že to uděláme uděláme prvního července,“ potvrdil náměstek hejtmana Václav Horák.

Autor: Petr Jeřábek

Jste pro zachování desetiminutové jízdenky?

Ano

84 %

Ne

16 %

Hlasovalo: 108

Anketa byla ukončena

21.6.2011 VSTUP DO DISKUSE 74
SDÍLEJ:
Při stavbě beranidla na brněnském Špilberku použili středověký jeřáb.
6

Obří beranidlo postavili na hradbách Špilberku. Pomocí dobového jeřábu

Fotbalisté Zbrojovky podlehli na domácím trávníku Mladé Boleslavi 2:3.
12

Zbrojovku na domácím hřišti složil třígólový kat Mebrahtu z Mladé Boleslavi

Hrabalovu rozhlednu v Židenicích navrhnou studenti

Brno – Výhled na velkou část Brna nabízí židenický kopec nad ulicí Ve Vinohradech. Aby lidé dohlédli ještě dál, chce jim radnice v tamním parku Bohumila Hrabala postavit rozhlednu. Jak bude vypadat, ukáže studentský workshop ARTE!FAKT, chystaný na konec května.

AKTUALIZOVÁNO

Tragická nehoda u Černé Hory: zemřeli dva lidé, další muž je v kritickém stavu

Černá Hora – Dva mrtvé si vyžádala sobotní vážná dopravní nehoda na Blanensku. Na silnici I/43 u Černé Hory se kolem půl šesté večer srazilo osobní auto s dodávkou. „Šlo o čelní střet volkswagenu a octavie. Po srážce obě auta narazila do stromu," popsal policejní mluvčí Bohumil Malášek.

Trafikanti mizí z ulic. Kvůli účtenkám i maržím

Jižní Morava – Když za Josefa druhého vznikaly první trafiky, měly zisk jistý a šlo o snadný způsob, jak si na sebe mohli vydělávat zranění váleční veteráni. Nyní však je jich stále méně a méně. Dlouhodobý ústup malých stánků s tabákem a novinami nyní ještě posílil tlak elektronické evidence tržeb.

V Kometě zůstává 90 procent týmu. Erat se rozmýšlí, z Plzně se vrací Svoboda

Brno – Tahle zlatá parta se povedla. Vedení hokejové Komety s celkem šesti posilami z ruské KHL a třemi z extraligy namíchalo povedený koktejl, který vedl k zisku dvanáctého titulu v historii klubu. Pro příští sezonu tak chce vedení Komety do mužstva co nejméně sahat.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies