VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Dopravní podnik zdraží. O více než desetinu

Brno /AKTUALIZOVÁNO, UVNITŘ TABULKA, ANKETA/ – Klasická hodinová dvoupásmová jízdenka za pětadvacet místo dvaadvaceti korun. Roční předplatní za 4950 korun místo 4430. Od ledna příštího roku si se vší pravděpodobností Brňané připlatí za hromadnou dopravu.

21.6.2011 74
SDÍLEJ:

Ilustrační fotografie.Foto: DENÍK/Tomáš Škoda

Rada města má nyní na stole dvě varianty zdražení. Jednu z nich pravděpodobně v létě schválí.

„Nepřejeme si zdražování. Tlačí nás k tomu náklady vyvolané inflací a také nová výše daně z přidané hodnoty, kterou zavádí ministerstvo financí. Jen na ní bude ztráta padesát milionů korun. Ale plníme slib z předminulého roku. Dva roky jsme nezdražovali,“ uvedl brněnský primátor Roman Onderka.

Plán města narazil na ostrou kritiku opozice. „Město si zadělává na problém. Podobný krok povede k tomu, že více a více lidí bude jezdit auty. Už nyní přitom Brno zahlcují auta, která nemají kde zaparkovat. Stavění drahých parkovacích domů sice je chvályhodné, přesto nevidím důvod, proč vše ještě zhoršovat,“ upozornil zelený zastupitel Mojmír Vlašín.

Podle zelených je přitom recept zachování současných cen jízdného jednoduchý. „Dopravní podnik má mít díky němu o sto milionů vyšší výnosy. To je přitom stejná částka, kterou město získalo z dividend Tepláren Brno. A rozdělilo je na několik akcí městských částí. Za devatenáct milionů třeba vznikne wellness v areálu na Kraví Hoře. Myslím, že kdyby si Brňané měli vybrat mezi levnějším jízdným a novým wellnessem, volba bude jasná. Město by mělo peníze věnovat na to, co prospěje co nejvíce lidem. Ne jen úzkému kruhu vyvolených,“ zdůraznil Ander.

Na návrh opozice ovšem Onderka na úterním zastupitelstvu odmítl přistoupit. „Není možné, aby podniky fungovaly socialisticky. Nemůžeme platit ze zisku jednoho podniku ztrátu jiného. Navíc město nemůže platit to co způsobil stát. Kdybychom takto kompenzovali všechny dopady, které mají kroky vlády na lidi, zaplatili bychom takto přes půl druhé miliardy zdůraznil Onderka.

#nahled|http://g.denik.cz/50/b0/jizdne_cena_dopravni_podnik_magistrat____denik-630.jpg|http://g.denik.cz/50/b0/jizdne_cena_dopravni_podnik_magistrat___.jpg|Limitující položky ceníku jízdného a dovozného v Tarifu IDS JMK pro brněnské zóny 100 + 101 s platností od 1. 1. 2012.#

Kromě zdražování se dopravní podnik stačí také šetřit. „Stále hledáme možnosti, jak provoz zefektivnit při zachování kvality služeb. Například apelujeme na řidiče, aby jejich styl jízdy byl co nejúspornější. Tedy aby zbytečně prudce nevyjížděli od zastávek a z křižovatek. Zároveň třeba také používáme emulzní naftu pro pohon autobusů.,“ řekla mluvčí dopravního podniku Linda Škrancová.

Takzvaná emulzní nafta vypouští do ovzduší o polovinu méně škodlivin. Je proto osvobozená od spotřební daně a tedy i mnohem levnější. „Používáme ji u zhruba sedmdesáti autobusů starších typů. Pro autobusy moderní s novým vstřikováním není vhodná. Loni jsme ji využívali ve zkušebním čtyřměsíčním provozu a ušetřili tak 1,3 milionu korun,“ uvedla Škrancová.

Ušetřit má také novinka letošní zimy. Takzvaná optimalizace spotřeby elektrické energie se navenek projevuje především krátkodobým vypínáním topení v tramvajích a trolejbusech. Složitý regulační systém tak zasahuje v případech, kdy hrozí překročení maximálního čtvrthodinového limitu pro odběr levnější elektřiny. „Ročně očekáváme úsporu 1,2 milionu korun. Systém ovšem bude v plném rozsahu fungovat až od prvního května,“ podotkla Škrancová.

Získat peníze se brněnský dopravce snaží také pronájmem střech vozoven pro umístění solárních elektráren. „Smlouvy o pronájmu střech pro solární panely jsou už podepsané. Aktuálně jsou panely na vozovně v Husovicích, do budoucna je plánujeme také ve Slatině, v Pisárkách a v Medlánkách,“ řekla Škrancová. Kolik podnik vydělá říct nechtěla. Podle původních předpokladů to ovšem mělo být něco mezi dvěma a třemi miliony korun.

Podle ekonoma společnosti Cyrrus Ondřeje Moravanského je šetření či pronájem nepotřebných ploch dobrý nápad. „Je lepší cesta, jak získat peníze, než zdražování jízdného. To je v rozporu k plánům dostat z centra města auta,“ myslí si analytik.

O zdražení hromadné dopravy mimo Brno rozhodl na začátku roku i Jihomoravský kraj. „Letos zvažujeme, že to uděláme uděláme prvního července,“ potvrdil náměstek hejtmana Václav Horák.

Autor: Petr Jeřábek

Jste pro zachování desetiminutové jízdenky?

Ano

84 %

Ne

16 %

Hlasovalo: 108

Anketa byla ukončena

21.6.2011 VSTUP DO DISKUSE 74
SDÍLEJ:
Ilustrační foto
2

Mrtvice patří mezi významné zabijáky v kraji. Může za ni i znečištěný vzduch

Festival Mendel knows ukázal lidem umělé pěstování rostlin i párovou gymnastiku.
23

Festival Mendel knows ukázal lidem umělé pěstování rostlin i párovou gymnastiku

Bašta lezení na jižní Moravě je hlavně Moravský kras

Jižní Morava /INFOGRAFIKA/ - Prozkoumat nová místa a vychutnat si adrenalinový prožitek. Jižní Morava je výjimečná i jedinečnou přírodou, kterou lze po mnohdy nenáročném lezeckém výstupu obdivovat z vrcholků skal. Lezení je věnovaný třetí díl seriálu Deníku Rovnost Léto v pohybu.

Volno jihomoravských motocyklistů: surfování a jízda po Balkáně

Kazaň, Brno /FOTOGALERIE/ – Motory v mistrovství světa silničních motocyklů na měsíc utichly, ale lenošení není styl jihomoravských jezdců. Závodní víkend Grand Prix v Brně startuje 4. srpna a Karel Abraham nyní plní kondiční přípravu, Jakub Kornfeil se zase prohání na svém oblíbeném jetsurfu. „Hlavně neřeším závody a oddechuju,“ usmíval se závodník z Rohatce na Hodonínsku.

Prodeje nových bytů v Brně se propadly skoro o půlku

Brno - Lidé v Brně stále chtějí bydlet, nemají však kde. Podle analýzy developerské společnosti Trikaya v prvním letošním pololetí zájemci nakoupili 518 bytů, ve stejném období loni jich ale bylo 907 a volných zbývá jen 277. „Lidé mají peníze, chtěli by si nové bydlení pořídit, ale nemají si v Brně z čeho vybírat,“ komentoval výsledky ředitel Trikaya Alexej Veselý.

Nehody v kraji? Nejvíc za devět let

Brno /INFOGRAFIKA/ – Cinknutí mobilu ve stojanu na palubní desce přiláká řidičovu pozornost. Ikona hlásí novou zprávu, kterou hned čte. Podvědomě přitom mačká plynový pedál. Když pak vjíždí do zatáčky, nezvládne řízení a auto ve vysoké rychlosti vylétne ze silnice. „Nejčastější příčinou letošních nehod řidičů bylo nevěnování se řízení,“ upozornila mluvčí policejního prezidia Eva Kropáčová.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení