Za dva a půl měsíce dělníci mezi Brnem a Kuřimí opraví koleje, tunely, ocelový most v Obřanech i některá nádraží. „Nové ostrovní nástupiště vznikne například v brněnských Řečkovicích nebo v České," popsal Miroslav Konečný ze Správy železniční dopravní cesty. Opravy podle něj vyjdou zhruba na miliardu a půl.

Výlukový vlakový jízdní řád začne platit patnáctého června. „Změny se dotknou nejenom lidí z Brněnska, ale i cestujících, kteří využívají rychlíky z Prahy do Brna jezdící přes Havlíčkův Brod," popsal ředitel Regionálního obchodního centra Českých drah Jiří Sysel.

Rychlíky podle něj budu začínat i končit v Tišnově. „Dopravu po trase Tišnov-Brno pak zajistí náhradní autobusy, které budou vyjíždět zhruba o dvacet minut dřív než vlak," nastínil Sysel.

Regionální spoje z Tišnova dopraví cestující do Kuřimi, odkud lidé pojedou na vlakové nádraží do brněnského Králova Pole. Některé spoje budou zajíždět na Lesnou a do Židenic. „Snažili jsme se najít takové řešení, které bude mít minimální dopad na cestující. Hlavní bylo, aby nemuseli mockrát přestupovat," uvedl Jiří Horský, ředitel společnosti Kordis, která zajišťuje dopravu na jižní Moravě.

Dopravní podnik navíc zavede tramvajovou posilovou linku P6 z Králova Pole na hlavní nádraží. „Tramvaje budou navazovat na náhradní autobusy. Intervaly, ve kterých budou spoje jezdit, se řídí podle příjezdu autobusů," potvrdila mluvčí brněnského dopravního podniku Linda Hailichová.

Většina lidí, která vlakem z Kuřimi nebo Tišnova cestuje, má z výluky obavy. „Budu muset vstávat zhruba o půl hodiny dřív, abych se ráno do práce v Brně dostal včas," postěžoval si Mikulík.

Vadí mu, že ani pokud pojede autem, komplikacím se nevyhne. „Současně totiž začne oprava průtahu Kuřimí. Kvůli tomu se uzavře Tyršova ulici, kterou řidiči obvykle jezdí na Brno," vysvětlil starosta Kuřimi Drago Sukalovský.Pro zvětšení klikněte.

Od Drásova povede objížďka do Brna přes Malhostovice a Lipůvku. Z Moravských Knínic pojedou řidiči po Tišnovské a Legionářské ulici a na I/43 se napojí u Prefy. „Pokud všechna auta pojedou touto trasou, bude to hrůza. Už teď je těžké na křižovatce s Blanenskou ulicí odbočit. Při objížďkách aut ještě přibude," obává se například řidič Lubor Navrátil.

Dopravní policisté budou situaci na křižovatce sledovat. „Pokud bude situace krizová a budou se tvořit dlouhé kolony, jsme připravení to řešit. Je možné, že budeme dopravu přímo na místě řídit," naznačil policejní mluvčí Bohumil Malášek.

Lidé si stěžují i na to, že uzavírka Kuřimi bude souběžně s vlakovou výlukou. „Dvě takové velké akce naráz budou znamenat naprostý dopravní kolaps," myslí si například Martina Horníková.

Podle Sukalovského však nebylo možné opravy zorganizovat jinak. „Obě stavby jsou z velké části placené z evropských fondů, je proto potřeba dodržovat termíny," vysvětlil starosta. Pro autobusy náhradní dopravy a pravidelné linky integrovaného dopravního systému však podle něj bude silnice otevřená.

V Kuřimi se budou kompletně opravovat dvě ulice. „Nejprve Tyršova, potom Tišnovská. My zajistíme opravu silnice, město chodníky veřejnou zeleň a další věci," popsal ředitel Správy a údržby silnic Jihomoravského kraje Jan Zouhar.

Jiří Horský z Kordisu říká: Cestující musí bohužel počítat se zdržením

Brno - Příprava výlukových jízdních řádů kvůli opravě trati mezi Brnem a Kuřimí začala už loni v létě a podílelo se na ní několik organizací. Podle ředitele společnosti Kordis, která organizuje dopravu na jižní Moravě, zněl úkol jasně: ještě víc nezkomplikovat cestování. „Nechtěli jsme, aby lidé museli často přestupovat," vysvětlil Jiří Horský.

Co bylo na dlouhé přípravě nejnáročnější?

Nejde jen o to, nahradit vlaky autobusovými spoji. Museli jsme všechno dobře zkoordinovat, protože výluka se týká víc společností.

Komplikuje výrazně situaci uzavírka silnice v Kuřimi?

Podobné akce v jednu chvíli jsou velký problém vždycky. Jsem aspoň rád, že se podařilo domluvit průjezd stavbou pro autobusy.

Na jak velké zdržení se mají cestující připravit?

Jízdní doba bude pravděpodobně delší, přesně to určit nedokážu. Může se stát, že některé autobusy dorazí včas, musíme ale vzít v úvahu, že tramvaje linky P6 pojedou do centra Brna delší dobu než vlak. Třeba až dvacet minut. Cestující musí bohužel se zdržením počítat.

Proč jste se rozhodli využít k náhradní dopravě z Králova Pole tramvaje, a ne autobusy?

Průjezd Brnem je pro tramvaje snazší. Koncepci náhradní dopravy řešily především České dráhy. Ty také tramvaje, které pojedou navíc, platí.