VYBERTE SI REGION

DPMB: Chceme kamery i do autobusů

Brno - Jednapadesát tramvají brněnského dopravního podniku vozí kromě lidí ještě další pasažéry. Malé a téměř nepostřehnutelné, přesto důležité. Jde o bezpečnostní kamery, kterých je v každé tramvaji několik. V dalších letech mají přibýt i do autobusů.

15.2.2010 21
SDÍLEJ:

Autobus DPMBFoto: DENÍK/Lubomír Stehlík

Zatím jsou kamery ve všech nových tramvajích typu Škoda 13T, nazývaných Porsche a dalších dvaatřiceti tramvajích jiných typů, většinou rekonstruovaných. „Většina kamer je zacílená na prostor dveří a vnitřek vozidla, u starších typů tramvají můžou monitorovat jejich okolí. Umožňují tak sledovat lidi, kteří se chovají podezřele a předcházet tak třeba škrábání oken, čmárání po vnitřku vozu a podobně, což vandalové bohužel dělají velmi často. Díky kamerám se nám už podařilo sprejera chytit přímo při činu,“ pochlubila se mluvčí brněnského dopravního podniku Hana Pohanová.

Kamery se mají v budoucnu objevit i v dalších vozidlech. „Právě teď děláme výběrové řízení na dodavatele nových autobusů. A právě v nich pak budou kamery, které dosud v autobusech chybí. Kolik jich bude a na kolik nás to vyjde, zatím nevíme,“ podotkla Pohanová.

V autobusech a trolejbusech, které po Brně už jezdí, však mají vandalové klid. Tam totiž kamery chybí úplně a žádná změna je nečeká. „Do starých vozidel se umístění kamer nevyplatí kvůli jejich příliš nízké životnosti. Zatímco tramvaje mají i po rekonstrukci životnost několik desítek let, trolejbusy v průměru jen deset až patnáct let a autobusy maximálně deset let, takže instalovat tam teď nové kamery nemá smysl. Jejich počet tak bude stoupat díky rozšiřování a obnově vozového parku,“ vysvětlila Pohanová.

Většině lidí kamery v tramvajích nevadí. „Myslím si, že zvyšují bezpečnost a jsem ráda, že bude jejich počet růst,“ řekla například Marta Nováková. Souhlasí s ní i Lukáš Pospíchal. „Kdo nedělá nic nezákonného, nemusí se kamer bát, protože si na něm nic nevezmou. A když se podaří díky nim chytit třeba vandala, který právě poničil okno, tak je to jenom dobře. Vandalismus narůstá a tohle je aspoň nějaká možnost, jak ho omezovat,“ podotkl Pospíchal.

Ne každý na to však má stejný názor. „Neustále žijeme pod dohledem a každý den se to zhoršuje. Kamery jsou téměř všude. Myslím si, že se to opravdu přehání a stejně je to k ničemu, jednoho sprejera možná díky tomu chytí, ale dalších deset jich vesele čmárá dál. Považuji to za zbytečné omezování soukromí,“ nesouhlasí s kamerovým systémem jeden Brňan, který si nepřál zveřejnit jméno.

Brněnský advokát Tomáš Soukup si to nemyslí. „Předpokládám, že právo monitorovat prostor tramvaje ze strany dopravního podniku je uvedeno v přepravním řádu. Cestující přitom nástupem do vozidla potvrzují, že s přepravními podmínkami souhlasí. A to se všemi, tedy i s použitím kamer v tramvajích. Bude to obdobná situace, jako když jsou lidé natáčeni v supermarketu. Tam jsou na to také vždy upozorněni nějakou cedulí, která je vyvěšena u vchodu,“ myslí si Soukup.

Porušení soukromí se tak podle něj dopravní podnik určitě nedopouští. „Někdo sice může tvrdit, že je to porušení jeho práv na soukromí, ale tramvaj je vlastně něco jako veřejný prostor, kamery jsou směřovány tak, aby primárně zachytily prostor tramvaje a nesledovaly, co má kdo v kabelce, takže z mého pohledu o žádné porušení nejde. Dopravní podnik navíc může zcela jistě argumentovat tím, že nikoho nenutí tramvají s kamerou uvnitř jezdit,“ podotkl Soukup.

Vandalové: O osm set tisíc méně než předloni

Brno - O téměř osm set tisíc korun klesla suma, kterou za loňský rok vydal Dopravní podnik města Brna na nápravu škod po vandalech oproti předloňsku. Přesto dopravní podnik doufá, že se mu podaří škody ještě snížit. Chystá proto i novou kampaň proti vandalům.
V roce 2008 stáli vandalové dopravní podnik šest a čtvrt milionu korun. „V roce 2009 už to bylo jen pět a půl milionu. Není to žádná sláva, pořád musíme každoročně zbytečně utrácet peníze, za které by byl téměř celý nový autobus, ale je to lepší, než kdyby ty škody stoupali,“ myslí si mluvčí dopravního podniku Hana Pohanová.

Podle ní má na nižších číslech zásluhu kampaň, kterou dopravní podnik rozjel před několika lety, kdy se roční náklady šplhaly až k osmi milionům korun. „Snažili jsme se upozornit lidi, že nemají být lhostejní. Oni si často ani neuvědomují, jak jsou i zdánlivě jednoduché opravy drahé a že ty škody jsou opravdu velké,“ podotkla mluvčí.

Největší škody působí vandalové v tramvajích. A také v autobusech, kterým rádi zdobí rýhami čelní skla. „Ta se pak samozřejmě musí měnit celá a to rozhodně není levná záležitost. Na boční skla už peníze nezbývají, a protože nejsou pro bezpečnost dopravy podstatná, tak jsou bohužel zhyzděná neustále,“ povzdechla si Pohanová.

Vandalismus dobře znají i brněnští strážníci. „Počet nehlášených případů je asi stejný jako loni. Lidé už se naučili spolupracovat a tak se docela často stává, že když vidí uvnitř autobusu nebo tramvaje někoho, jak třeba čmárá po stěně, zavolají nás a my si pak na dotyčného můžeme počkat na zastávce,“ řekla mluvčí brněnských strážníků Denisa Kapitančíková.

Nejčastější vandalové jsou podle ní sprejeři. „Používají fixy i nesmývatelné barvy, rádi ryjí do skel. A pak je další skupina, která chronicky demoluje jízdní řády,“ dodala Kapitančíková.

Autor: Markéta Forró

15.2.2010 VSTUP DO DISKUSE 21
SDÍLEJ:

Převadeč vecpal do auta 6 migrantů. Na hranici u Mikulova je chytili policisté

Mikulov – Šest mladíků íránského a iráckého původu a jednoho převadeče zadrželi cizinečtí policisté na bývalém hraničním přechodu v Mikulově na Břeclavsku. Zkontrolovali osobní auto značky Hyundai pětadvacetiletého Rumuna a jeho pět spolujezdců. „V zavazadlovém prostoru policisté našli další ukrytou osobu. Muži ve věku sedmnáct až jednadvacet let neměli u sebe platné doklady," informovala v pátek o kontrole z úterý policejní mluvčí Štěpánka Komárová.

Záhadu oslabené imunity odhalili brněnští odborníci

Brno – Proč jsou někteří lidé náchylnější k infekcím a alergiím? Na tuto otázku možná našli odpověď vědci z Masarykovy univerzity a Fakultní nemocnice u sv. Anny v Brně. „Zhruba dva z tisíce Evropanů mají poruchu imunity s názvem selektivní deficit IgA. Kvůli němu častěji onemocní autoimunitními chorobami. Doposud nikdo netušil, jak nemoc vzniká," popsala Ema Wiesnerová z tiskového odboru univerzity.

Před 70 lety začal proces s prominenty Slovenského štátu

Pro umírněného ľuďáka, kněze a prezidenta Jozefa Tisa provaz, ale pro radikálního ministra vnitra Alexandera Macha pouhé vězení. Verdikt soudu s předáky Slovenského štátu, který byl zahájen 2. prosince 1946, byl ovlivněn mocenskými zájmy nastupujících komunistů.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies