VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Dráhy chtějí od kraje miliardu

Brno - České dráhy chtějí, aby jim Jihomoravský kraj příští rok přispěl na provoz regionálních spojů miliardou korun. To je dvakrát tolik než dosud. A kraj to odmítá.

15.11.2008 3
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Tomáš Kubelka

Dejte nám příští rok o půl miliardy víc a my dál budeme vozit vaše lidi. Takový vzkaz poslaly Jihomoravskému kraji České dráhy. Jejich ztráty na jižní Moravě totiž za minulý rok překročily miliardu korun. A za regionální dopravu by měl podle nich platit právě kraj.

S tím však představitelé Jihomoravského kraje nesouhlasí. „Navýšení je moc velké. Chtějí dvakrát tolik než letošních 496 milionů korun,“ uvedla radní Jihomoravského kraje Anna Procházková. Kraj podepsal smlouvu s drahami o regionální přepravě před několika lety. Každý rok pak spolu jednají o dodatku, který určuje, kolika penězi kraj na provoz místních spojů přispěje.

A částka na příští rok je podle jihomoravského vedení nereálná. „Drahám musí být jasné, že to není v našich možnostech. Nevím, kde bychom v rozpočtu takové peníze vzali,“ zdůraznil náměstek hejtmana Jaroslav Pospíšil. Podle něj řeší už od června obrovské ztráty Českých drah na jižní Moravě i ministr dopravy Aleš Řebíček. „Méně regionálních vlaků ale v žádném případě jezdit nebude,“ dodal Pospíšil.

Jednání o navýšení dotací však zahájí až nové vedení kraje. Do té doby nechtějí dráhy o svých požadavcích mluvit. „Budeme jednat až s nově zvolenými orgány. Na společném setkání jim vysvětlíme ztrátovost železnice a dohodneme se, jak a kolik nám kraj zaplatí,“ řekl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

Budoucí jihomoravský hejtman Michal Hašek podléhat požadavkům drah rozhodně nehodlá. „Pokud nás budou tlačit ke zdi, poradím se s ostatními hejtmany. Doufám, že tyto požadavky nejsou nástrojem mocenské odvety ODS za volební porážku,“ uvedl Hašek. Podle něj by měly být dráhy Jihomoravskéhu kraji vděčny za to, že jeho integrovaný systém stojí právě na železniční dopravě.

Kraj podle něj dá miliardu korun drahám pouze tehdy, pokud mu na to přispěje vláda. „Pokud nám navýší příjmy z daní, použijeme tyto peníze na zaplacení regionální dopravy. Vláda ale musí prošetřit, zda jsou výdaje drah oprávněné,“ upozornil Pospíšil.

Podle ekonoma Ondřeje Moravanského ze společnosti Cyrrus je hlavním problémem neefektivita Českých drah a vysoké náklady na udržování vlaků. „I přesto jsou s nimi kraje o dotacích ochotny jednat. Dráhy jsou totiž často hlavním dopravcem a železniční doprava je pro obyvatele kraje výhodná,“ podotkl Moravanský.

Jeho kolega Karel Pospíšilík ze serveru Finance.cz tvrdí, že dokud budou dráhy dostávat státní peníze, vydělávat nezačnou. „Manažeři se na dotace spoléhají a vykašlou se pak na zefektivňování řízení podniku,“ říká Pospíšilík.

Soukromí dopravci v regionu si myslí, že by se kraj neměl spoléhat jen na spolupráci s Českými drahami. „Velkým impulsem by bylo, kdyby kraj vypsal výběrové řízení. Nová firma by byla schopná převzít regionální dopravu už do tří let,“ tvrdí například ředitel Student Agency Radim Jančura. Podle něj by pak i služby ve vlacích byly kvalitnější.

„Nalákaly by víc cestujících a díky tomu by ani nebyly potřeba tak velké dotace od samosprávy,“ dodal Jančura.

Autor: Barbora Fialová

15.11.2008 VSTUP DO DISKUSE 3
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Kníničská ulice v Brně.
3

V Kníničské ulici už jen padesátkou. Snížení povolené rychlosti řidičům vadí

Brněnský kapitán Pavel Zavadil v zápase proti Mladé Boleslavi.

Nemůžeme doma dostat tři góly, zlobil se Zavadil po prohře Zbrojovky

OBRAZEM: Vrátili se v čase. Na palubě historických autobusů

Brno – Padesát korun musel zaplatit prvorepublikový řidič autobusu či nákladního auta, pokud ho nachytali četníci když jel mimo obec více než padesát kilometrů v hodině. Do těchto časů se mohli alespoň na chvíli vrátit návštěvníci akce To bude jízda. Otevřely se jim brány depozitáře brněnského technického muzea a zájemci se projeli dobovými autobusy.

Památek je v kraji stále víc. Nově i soubor sarkofágů nebo statek

Jižní Morava – Větší komplikace při opravách, ale taky snazší cesta k dotacím. Takové jsou pro vlastníky důsledky toho, když se jejich majetek stane kulturní památkou. Na jižní Moravě takových budov nebo věcí od začátku loňského roku přibylo několik desítek. Některé z nich opakovaně.

Besední dům v Ivančicích získává zpět lesk. Na tanec v něm si lidé počkají

Ivančice – Do víc než sto let starých trámů podlahy půdního sálu zapustí sondy a zjistí, jestli jsou v pořádku nosné konstrukce. I tím letos začne další etapa oprav novorenesančního Besedního domu v Ivančicích na Brněnsku.

AKTUALIZOVÁNO

Mistrovské oslavy v Brně: hokejisty přivítalo 12 tisíc fanoušků, obsadili i věž

Brno /VIDEO, FOTOGALERIE/ – „Brno, miluji tě!" volal na plném Zelném trhu v centru města kouč a majitel hokejové Komety Libor Zábranský. Měl k tomu dobrý důvod, protože bez ohledu na déšť přišlo na sobotní oslavu titulu dvanáct tisíc fanoušků a na náměstí vládla euforická atmosféra připomínající zlaté okamžiky českého hokeje po výhře v Naganu. Fanoušci obsadili i nedalekou věž Staré radnice.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies