VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Dráhy chtějí od kraje miliardu

Brno - České dráhy chtějí, aby jim Jihomoravský kraj příští rok přispěl na provoz regionálních spojů miliardou korun. To je dvakrát tolik než dosud. A kraj to odmítá.

15.11.2008 3
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Tomáš Kubelka

Dejte nám příští rok o půl miliardy víc a my dál budeme vozit vaše lidi. Takový vzkaz poslaly Jihomoravskému kraji České dráhy. Jejich ztráty na jižní Moravě totiž za minulý rok překročily miliardu korun. A za regionální dopravu by měl podle nich platit právě kraj.

S tím však představitelé Jihomoravského kraje nesouhlasí. „Navýšení je moc velké. Chtějí dvakrát tolik než letošních 496 milionů korun,“ uvedla radní Jihomoravského kraje Anna Procházková. Kraj podepsal smlouvu s drahami o regionální přepravě před několika lety. Každý rok pak spolu jednají o dodatku, který určuje, kolika penězi kraj na provoz místních spojů přispěje.

A částka na příští rok je podle jihomoravského vedení nereálná. „Drahám musí být jasné, že to není v našich možnostech. Nevím, kde bychom v rozpočtu takové peníze vzali,“ zdůraznil náměstek hejtmana Jaroslav Pospíšil. Podle něj řeší už od června obrovské ztráty Českých drah na jižní Moravě i ministr dopravy Aleš Řebíček. „Méně regionálních vlaků ale v žádném případě jezdit nebude,“ dodal Pospíšil.

Jednání o navýšení dotací však zahájí až nové vedení kraje. Do té doby nechtějí dráhy o svých požadavcích mluvit. „Budeme jednat až s nově zvolenými orgány. Na společném setkání jim vysvětlíme ztrátovost železnice a dohodneme se, jak a kolik nám kraj zaplatí,“ řekl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

Budoucí jihomoravský hejtman Michal Hašek podléhat požadavkům drah rozhodně nehodlá. „Pokud nás budou tlačit ke zdi, poradím se s ostatními hejtmany. Doufám, že tyto požadavky nejsou nástrojem mocenské odvety ODS za volební porážku,“ uvedl Hašek. Podle něj by měly být dráhy Jihomoravskéhu kraji vděčny za to, že jeho integrovaný systém stojí právě na železniční dopravě.

Kraj podle něj dá miliardu korun drahám pouze tehdy, pokud mu na to přispěje vláda. „Pokud nám navýší příjmy z daní, použijeme tyto peníze na zaplacení regionální dopravy. Vláda ale musí prošetřit, zda jsou výdaje drah oprávněné,“ upozornil Pospíšil.

Podle ekonoma Ondřeje Moravanského ze společnosti Cyrrus je hlavním problémem neefektivita Českých drah a vysoké náklady na udržování vlaků. „I přesto jsou s nimi kraje o dotacích ochotny jednat. Dráhy jsou totiž často hlavním dopravcem a železniční doprava je pro obyvatele kraje výhodná,“ podotkl Moravanský.

Jeho kolega Karel Pospíšilík ze serveru Finance.cz tvrdí, že dokud budou dráhy dostávat státní peníze, vydělávat nezačnou. „Manažeři se na dotace spoléhají a vykašlou se pak na zefektivňování řízení podniku,“ říká Pospíšilík.

Soukromí dopravci v regionu si myslí, že by se kraj neměl spoléhat jen na spolupráci s Českými drahami. „Velkým impulsem by bylo, kdyby kraj vypsal výběrové řízení. Nová firma by byla schopná převzít regionální dopravu už do tří let,“ tvrdí například ředitel Student Agency Radim Jančura. Podle něj by pak i služby ve vlacích byly kvalitnější.

„Nalákaly by víc cestujících a díky tomu by ani nebyly potřeba tak velké dotace od samosprávy,“ dodal Jančura.

Autor: Barbora Fialová

15.11.2008 VSTUP DO DISKUSE 3
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Koupaliště v Tišnově.
15

Koupaliště na Brněnsku se chystají na sezonu. V Tišnově vznikl dětský bazén

Nové schodiště vznikne z Bašt pod Petrovem do Nádražní ulice.
3 8

Radnice: Už žádné nebezpečné zkracování si cesty. Postaví schodiště na Bašty

Zelené mosty na jižní Moravě chybí. Migrační trasy zvířatům blokují cesty

Jižní Morava /INFOGRAFIKA/ – Ručička na tachometru ukazuje rychlost devadesát kilometrů za hodinu. Najednou však řidič zahlédne těsně před autem srnu, která vyběhla z lesa lemujícího cestu. Za okamžik se ozve rána a zvíře pod koly umírá a ani řidič nevyvázne bez zranění. Dramatickým okamžikům přitom mohou zabránit průchody pro zvířata pod nebo nad dálnicemi a silnicemi. Těch je ale na jihomoravských cestách málo. A ekodukt, což je most propojující migrační trasy rozdělené silnicí, žádný.

Oběti holocaustu a odbojáře připomínají v ulicích Brna další kameny zmizelých

Brno /FOTOGALERIE/ – V domě číslo dvanáct v Radnické ulici kdysi žili Oskar a Marta Löfflerovi. Brněnští Židé. Jejich životy ukončili nacisté, když je v roce 1942 poslali jedním z transportů Židů z Brna do Terezína a později do polského tábora Izbica. Tam oba zemřeli. V ulici dvojici nově připomínají zlaté kameny zasazené v chodníku.

AKTUALIZOVÁNO

Opilý řidič naboural do rodinného domu. Vjel přímo do ložnice

Malešovice /FOTOGALERIE/ – Do ložnice rodinného domu se strefil mladý řidič, který v noci na neděli boural v Malešovicích na Pohořelicku. Byl opilý.

V brněnské úrazovce vznikne nové oddělení urologie

Brno – Lidem s urologickými problémy pomohou možná už letos lékaři v Úrazové nemocnici Brno. Při rekonstrukci druhého patra totiž představitelé města plánují zřídit urologický zákrokový sál i místnost pro ultrazvukové vyšetření a další oddělenou vyšetřovnu. „Stavět chceme od září do prosince letošního roku. Do té doby budeme připravovat projekt," sdělil náměstek primátora pro zdravotnictví Petr Hladík.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies