VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Důchodce sveze městem senior taxi. Za cestu k lékaři zaplatí padesát korun

Brno – Sto dvacet jízd takzvaného senior taxi stačilo, aby se Brněnští radní přesvědčili o prospěšnosti nové dotované dopravy pro důchodce. Od června ji chtějí zavést trvale. V listopadu si mohli objednávat starší Brňané auto celých čtrnáct dní třeba na cestu k lékaři. To se nezmění ani nyní. „Město na provoz dvou aut přispěje skoro čtyři miliony korun ročně. Lidé tak zaplatí za svezení jen padesát korun. To je jako cena dvou lístků na tramvaj," přiblížila plány lidovecká náměstky primátora Klára Liptáková.

1.2.2016
SDÍLEJ:

Ilustrační fotografie.Foto: DENÍK/Lubomír Stehlík

Do června, než auta poprvé vyjedou do brněnských ulic, chce vymyslet i způsob jak zabránit zneužívání levné služby. „Pravděpodobně ji omezíme na tři jízdy za měsíc. Častěji snad ani nejhorší případy k lékaři nechodí. Nemáme v plánu třeba pod záminkou ošetření téměř zdarma vozit po městě někoho pětkrát do týdne do obchodu, jen protože je tam nějaká sleva," dodala. Za běžné taxi služby totiž Brňané platí i třicet korun za každý kilometr.

Podle Lukáše Vaculíka z obecně prospěšné společnosti Společně, která se věnuje péči o staré lidi, si nový projekt určitě své stálé klienty najde. „Některé ale možná odradí cena. Dost starších lidí si totiž stěžovalo už na třiceti korunový poplatek u lékaře. Za toto taxi by měli platit ještě víc," připomněl Vaculík.

Počáteční kritika

Na Liptákovou, která se prosazením senior taxi snažila splnit jeden z předvolebních slibů její strany, se snesla kvůli listopadovému návrhu i vlna kritiky jejích koaličních partnerů z hnutí ANO, Žít Brno a zelených. „Po počátečních nedorozuměních se ukázalo, že je o svezení v taxi velký zájem a že celý systém funguje. Chceme jej i nadále starším lidem poskytovat," vysvětlil náměstek primátora za Žít Brno Matěj Hollan, který se stará právě o sociální problematiku v Brně.

Radní města chtějí návrh projednat v nejbližší domě. „Zatím tedy není úplně jisté pro koho a na co bude služba sloužit," dodal náměstek. Vedení města třeba zatím neví, od jakého věku budou lidé moci službu využívat. „Někdo navrhuje až po osmdesátce, podle mě je ale nejzazší hranice pětasedmdesát let.

Pohon? Elektřinu nahradí plyn

Jediné, co se má oproti zkušebnímu provozu změnit, jsou automobily. Původně důchodce po Brně řidiči vozili ve zdarma zapůjčených elektromobilech. „Protože ale průměrná jízda měřila i patnáct kilometrů, auta na elektřinu se v hustém provozu celkem rychle vybíjela. Rozhodli jsme se proto přejít na auta jezdící na stlačený zemní plyn," vysvětlila náměstkyně.

Výběr aut radní přenechali odborníkům z brněnského dopravního podniku. Na dodavatele aut nyní vypíší výběrové řízení. Ani hledání řidičů ale nebude pro brněnské dopravce snadné. „Uchazeči totiž musí mít taxi licenci. Zároveň ale nejde, aby staré lidi jen posadili do auta a pak zas někde vysadili. Musí s nimi po cestě i mluvit a chovat se přátelsky," vyjmenovala podmínky mluvčí dopravního podniku Barbora Lukšová.

Podobnou službu plánuje zavést i starosta městské části Žabovřesky Pavel Tyralík. Na rozdíl od politiků ve vedení města, ale nemůže ke zprostředkování využít vlastního dopravce. „Problém nám dělá hlavně taxi licence. Stejně chceme plán dotáhnou do konce. Zvažujeme, že licenci necháme udělat se záštitou naší radnice tak, abychom byli i provozovatelé služby," vysvětlil starosta.

Jakoukoli možnost podobného svezení vítá třeba Ludmila Ferbešová z městské části Jundrov. „Do centra města, kde mám lékařku, je to odtud pro mě i pro manžela hodně daleko. Hromadnou dopravou je to zdlouhavé a nepohodlné, zvlášť v letních měsících. Na druhou stranu je pravda, že bych raději za svezení platila třeba jen dvacet korun," uvedla.

Autor: Alžběta Nečasová

1.2.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
MONTÁŽ pokladen pro elektronickou evidenci tržeb. Ilustrační foto.
5

Druhá vlna EET v kraji: obchodníci si stěžují, někteří i končí

Do stáda takinů indických v brněnské zoo přibyla malá samička, která dostala jméno Chica.
3

V brněnské zoo se narodila samička takina indického. Chica se má čile k světu

AKTUALIZOVÁNO

Místo devíti chtějí jednu supernemocnici. Změna má ušetřit, usnadnit vyjednávání

Jižní Morava – Devět jihomoravských nemocnic chtějí sociální demokraté sloučit pod jedinou příspěvkovou organizaci. Změna má ušetřit peníze, usnadnit přestup personálu a zajistit silnější pozici při vyjednávání s pojišťovnami.

Kometu čeká klíčový zápas sezony. Boj o přímý postup rozhodne duel gólmanů

Brno – Už to tak vypadá, že jde o osudového soupeře. Hokejisté brněnské Komety se postaví proti Chomutovu v jednom z klíčových duelů sezony, stejně jako minulý rok. V závěru základní části Piráti přehráli Brňany 5:2, ztížili jim boj o předkolo play-off a poté v něm Kometu vyřadili 3:1 na zápasy.

Přes 80 nehod. Křižovatku na staré dálnici mají udělat bezpečnější semafory

Brno – Nebezpečnou křižovatku staré dálnice s ulicemi Žebětínská a Kohoutovická, na které bylo za posledních dvaadvacet let přes osmdesát nehod, upraví žebětínská radnice. Jak už Brněnský deník Rovnost informoval, provoz na ní budou nově řídit semafory. Na přivaděčích ke křížení navíc bude maximální rychlost snížená na padesát kilometrů v hodině.

VIDEO: S ukradeným autem ujížděl policistům, zastavila ho až svodidla

Rajhrad – Jedině mrtvola v kufru chyběla v seznamu prohřešků řidiči, kterého v neděli pronásledovali policisté. Čtyřiatřicetiletý řidič na sebe upozornil nebezpečným kličkováním ve Vojkovicích. „Vůz se snažili kolegové zastavit, řidič ale jejich pokyny ignoroval a začal ujíždět. Při zběsilé jízdě vysokou rychlostí vjel bláznivě jedoucí šofér několikrát do protisměru a na chodník," popsal událost v pondělí policejní mluvčí Bohumil Malášek.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies