VYBERTE SI REGION

Důchodce sveze městem senior taxi. Za cestu k lékaři zaplatí padesát korun

Brno – Sto dvacet jízd takzvaného senior taxi stačilo, aby se Brněnští radní přesvědčili o prospěšnosti nové dotované dopravy pro důchodce. Od června ji chtějí zavést trvale. V listopadu si mohli objednávat starší Brňané auto celých čtrnáct dní třeba na cestu k lékaři. To se nezmění ani nyní. „Město na provoz dvou aut přispěje skoro čtyři miliony korun ročně. Lidé tak zaplatí za svezení jen padesát korun. To je jako cena dvou lístků na tramvaj," přiblížila plány lidovecká náměstky primátora Klára Liptáková.

1.2.2016
SDÍLEJ:

Ilustrační fotografie.Autor: DENÍK/Lubomír Stehlík

Do června, než auta poprvé vyjedou do brněnských ulic, chce vymyslet i způsob jak zabránit zneužívání levné služby. „Pravděpodobně ji omezíme na tři jízdy za měsíc. Častěji snad ani nejhorší případy k lékaři nechodí. Nemáme v plánu třeba pod záminkou ošetření téměř zdarma vozit po městě někoho pětkrát do týdne do obchodu, jen protože je tam nějaká sleva," dodala. Za běžné taxi služby totiž Brňané platí i třicet korun za každý kilometr.

Podle Lukáše Vaculíka z obecně prospěšné společnosti Společně, která se věnuje péči o staré lidi, si nový projekt určitě své stálé klienty najde. „Některé ale možná odradí cena. Dost starších lidí si totiž stěžovalo už na třiceti korunový poplatek u lékaře. Za toto taxi by měli platit ještě víc," připomněl Vaculík.

Počáteční kritika

Na Liptákovou, která se prosazením senior taxi snažila splnit jeden z předvolebních slibů její strany, se snesla kvůli listopadovému návrhu i vlna kritiky jejích koaličních partnerů z hnutí ANO, Žít Brno a zelených. „Po počátečních nedorozuměních se ukázalo, že je o svezení v taxi velký zájem a že celý systém funguje. Chceme jej i nadále starším lidem poskytovat," vysvětlil náměstek primátora za Žít Brno Matěj Hollan, který se stará právě o sociální problematiku v Brně.

Radní města chtějí návrh projednat v nejbližší domě. „Zatím tedy není úplně jisté pro koho a na co bude služba sloužit," dodal náměstek. Vedení města třeba zatím neví, od jakého věku budou lidé moci službu využívat. „Někdo navrhuje až po osmdesátce, podle mě je ale nejzazší hranice pětasedmdesát let.

Pohon? Elektřinu nahradí plyn

Jediné, co se má oproti zkušebnímu provozu změnit, jsou automobily. Původně důchodce po Brně řidiči vozili ve zdarma zapůjčených elektromobilech. „Protože ale průměrná jízda měřila i patnáct kilometrů, auta na elektřinu se v hustém provozu celkem rychle vybíjela. Rozhodli jsme se proto přejít na auta jezdící na stlačený zemní plyn," vysvětlila náměstkyně.

Výběr aut radní přenechali odborníkům z brněnského dopravního podniku. Na dodavatele aut nyní vypíší výběrové řízení. Ani hledání řidičů ale nebude pro brněnské dopravce snadné. „Uchazeči totiž musí mít taxi licenci. Zároveň ale nejde, aby staré lidi jen posadili do auta a pak zas někde vysadili. Musí s nimi po cestě i mluvit a chovat se přátelsky," vyjmenovala podmínky mluvčí dopravního podniku Barbora Lukšová.

Podobnou službu plánuje zavést i starosta městské části Žabovřesky Pavel Tyralík. Na rozdíl od politiků ve vedení města, ale nemůže ke zprostředkování využít vlastního dopravce. „Problém nám dělá hlavně taxi licence. Stejně chceme plán dotáhnou do konce. Zvažujeme, že licenci necháme udělat se záštitou naší radnice tak, abychom byli i provozovatelé služby," vysvětlil starosta.

Jakoukoli možnost podobného svezení vítá třeba Ludmila Ferbešová z městské části Jundrov. „Do centra města, kde mám lékařku, je to odtud pro mě i pro manžela hodně daleko. Hromadnou dopravou je to zdlouhavé a nepohodlné, zvlášť v letních měsících. Na druhou stranu je pravda, že bych raději za svezení platila třeba jen dvacet korun," uvedla.

Autor: Alžběta Nečasová

1.2.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Stát podruhé obere vlastníky půdy

Okradl je za komunistů, teď je oškube znovu. Za pozemky, které stát lidem kdysi sebral, jim nedá náhradní, ale jen směšně málo peněz. Půda prý došla, dozvídáme se poté, co statisíce hektarů od státu lacino získali zemědělci a překupníci. Na restituce je přitom pozemků ještě dost. Stát si chce ale půdu zcizenou vlastníkům za bývalého režimu nechat, aby měl rezervu pro své plány. Třeba na budování nových přehrad.

Šermování s olympionikem? Občas štípne a ve výstroji z vás pot teče proudem

Brno /NA VLASTNÍ KŮŽI/ – Po účasti v Riu de Janeiro dalšími kroky popularizuje šerm. V Brně si v sobotu Alexander Choupenitch uspořádal šermířský kemp, exhibiční souboj i trénink s novináři včetně sportovního redaktora Deníku Rovnost Petra Musila.

Požáry? Nejklidnější léto za čtyři roky. Díky chladnějšímu počasí i dešti

Jižní Morava – Minulý rok na jižní Moravě v červenci vypuklo 261 požárů, letos jich byla jen polovina. Za klidnou sezónu může i počasí.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies