VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Důchodce sveze městem senior taxi. Za cestu k lékaři zaplatí padesát korun

Brno – Sto dvacet jízd takzvaného senior taxi stačilo, aby se Brněnští radní přesvědčili o prospěšnosti nové dotované dopravy pro důchodce. Od června ji chtějí zavést trvale. V listopadu si mohli objednávat starší Brňané auto celých čtrnáct dní třeba na cestu k lékaři. To se nezmění ani nyní. „Město na provoz dvou aut přispěje skoro čtyři miliony korun ročně. Lidé tak zaplatí za svezení jen padesát korun. To je jako cena dvou lístků na tramvaj," přiblížila plány lidovecká náměstky primátora Klára Liptáková.

1.2.2016
SDÍLEJ:

Ilustrační fotografie.Foto: DENÍK/Lubomír Stehlík

Do června, než auta poprvé vyjedou do brněnských ulic, chce vymyslet i způsob jak zabránit zneužívání levné služby. „Pravděpodobně ji omezíme na tři jízdy za měsíc. Častěji snad ani nejhorší případy k lékaři nechodí. Nemáme v plánu třeba pod záminkou ošetření téměř zdarma vozit po městě někoho pětkrát do týdne do obchodu, jen protože je tam nějaká sleva," dodala. Za běžné taxi služby totiž Brňané platí i třicet korun za každý kilometr.

Podle Lukáše Vaculíka z obecně prospěšné společnosti Společně, která se věnuje péči o staré lidi, si nový projekt určitě své stálé klienty najde. „Některé ale možná odradí cena. Dost starších lidí si totiž stěžovalo už na třiceti korunový poplatek u lékaře. Za toto taxi by měli platit ještě víc," připomněl Vaculík.

Počáteční kritika

Na Liptákovou, která se prosazením senior taxi snažila splnit jeden z předvolebních slibů její strany, se snesla kvůli listopadovému návrhu i vlna kritiky jejích koaličních partnerů z hnutí ANO, Žít Brno a zelených. „Po počátečních nedorozuměních se ukázalo, že je o svezení v taxi velký zájem a že celý systém funguje. Chceme jej i nadále starším lidem poskytovat," vysvětlil náměstek primátora za Žít Brno Matěj Hollan, který se stará právě o sociální problematiku v Brně.

Radní města chtějí návrh projednat v nejbližší domě. „Zatím tedy není úplně jisté pro koho a na co bude služba sloužit," dodal náměstek. Vedení města třeba zatím neví, od jakého věku budou lidé moci službu využívat. „Někdo navrhuje až po osmdesátce, podle mě je ale nejzazší hranice pětasedmdesát let.

Pohon? Elektřinu nahradí plyn

Jediné, co se má oproti zkušebnímu provozu změnit, jsou automobily. Původně důchodce po Brně řidiči vozili ve zdarma zapůjčených elektromobilech. „Protože ale průměrná jízda měřila i patnáct kilometrů, auta na elektřinu se v hustém provozu celkem rychle vybíjela. Rozhodli jsme se proto přejít na auta jezdící na stlačený zemní plyn," vysvětlila náměstkyně.

Výběr aut radní přenechali odborníkům z brněnského dopravního podniku. Na dodavatele aut nyní vypíší výběrové řízení. Ani hledání řidičů ale nebude pro brněnské dopravce snadné. „Uchazeči totiž musí mít taxi licenci. Zároveň ale nejde, aby staré lidi jen posadili do auta a pak zas někde vysadili. Musí s nimi po cestě i mluvit a chovat se přátelsky," vyjmenovala podmínky mluvčí dopravního podniku Barbora Lukšová.

Podobnou službu plánuje zavést i starosta městské části Žabovřesky Pavel Tyralík. Na rozdíl od politiků ve vedení města, ale nemůže ke zprostředkování využít vlastního dopravce. „Problém nám dělá hlavně taxi licence. Stejně chceme plán dotáhnou do konce. Zvažujeme, že licenci necháme udělat se záštitou naší radnice tak, abychom byli i provozovatelé služby," vysvětlil starosta.

Jakoukoli možnost podobného svezení vítá třeba Ludmila Ferbešová z městské části Jundrov. „Do centra města, kde mám lékařku, je to odtud pro mě i pro manžela hodně daleko. Hromadnou dopravou je to zdlouhavé a nepohodlné, zvlášť v letních měsících. Na druhou stranu je pravda, že bych raději za svezení platila třeba jen dvacet korun," uvedla.

Autor: Alžběta Nečasová

1.2.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Trend, dobře známý například v Budapešti, představil v Brně Marek Fišer pod názvem Kološkopek.
2 3

Do Brna se řítí cyklohospoda. Lidé si vychutnají pivo při šlapání do pedálů

Budovy bývalého Cheposu v brněnské Šumavské ulici čeká další přestavba.
11 8

Věžáky v Šumavské ulici se změní. Přibude nákupní galerie i parkoviště pod zemí

AKTUALIZOVÁNO

Vztek fanoušků Komety. Za lístek zaplatí o 280 korun víc než příznivci Hradce

Hradec Králové, Brno – Sektory dvou fanouškovských táborů ve Fortuna Areně dělí jen pár metrů, fanoušci brněnské Komety si však zaplatí za vstupenku o 280 korun víc. Brňané v semifinále hokejové play-off extraligy, které startuje ve středu a ve čtvrtek v Hradci Králové, dají za lístek 450 korun, domácí fandové jen 170. „Ceny do sektoru hostí jsme nastavili ve stejné výši, jako budou mít naši fanoušci na stání v Brně," potvrdil generální manažer Hradce Králové Aleš Kmoníček.

Řidička nadýchala 3,61 promile. O víkendu policie chytila 23 řidičů pod vlivem

Jižní Morava – Hlavně na řidiče, kteří za volant usedají s alkoholem v krvi nebo pod vlivem drog, se o uplynulém víkendu zaměřili jihomoravští policisté. Kromě toho kontrolovali i další přestupky. Z 1739 zkontrolovaných aut odhalili různé druhy přestupků u 227 řidičů. Nejčastěji se jednalo o překročení povolené rychlosti. Alkohol policisté odhalili u třiadvaceti řidičů, drogy u čtyř.

Nové léky z pupeční šňůry pomohou s léčbou leukémie, říkají brněnští vědci

Brno – Využít lidský pupečník k léčbě pacientů s leukémií nebo s poškozenými klouby chtějí odborníci z Mezinárodního centra klinického výzkumu brněnské svatoanenské nemocnice. „Pupečník je unikátním zdrojem kmenových buněk, který se po porodu za běžných okolností zastřihne a zlikviduje. My jej využijeme k vývoji léčiv," nastínila v úterý vedoucí výzkumu Dagmar Hrůzová ze společnosti PrimeCell.

V Brně koupí 60 autobusů na plyn, uspěli se žádostí o dotaci

Brno - Brněnský dopravní podnik letos koupí 44 kloubových a 16 krátkých autobusů na stlačený zemní plyn, poprvé budou mít v Brně klimatizaci. K tomu také 67 elektronických panelů, které poskytují aktuální informace na zastávkách cestujícím. Podnik totiž uspěl se žádostí o dotace a dostane 432 milionů korun.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies