VYBERTE SI REGION

Dva měsíce fungování letecké linky do Mnichova? Denně přepraví deset cestujících

Brno - Nový letecký spoj mezi Brnem a Mnichovem cestující nevyužívají. Denně letadla přepraví pouze deset lidí. Nízký zájem je také o ostatní pravidelné linky létající z Brna.

21.1.2016 13
SDÍLEJ:

Letadlo pro linku z Brna do Mnichova. Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Lubomír Stehlík

Dlouho očekávané spojení Brna s velkým evropským letištěm. Tak označovali představitelé jihomoravského kraje i brněnského letiště leteckou linku do Mnichova. Jenže zájem lidí je malý. Trasu z Letiště Brno-Tuřany na mnichovské Letiště Franze Josefa Strauße využívá denně jen kolem deseti lidí.

Britský letecký dopravce BMI Regional, který linku provozuje, i tak dosavadní zájem hodnotí pozitivně. Vychází přitom ze zkušeností s podobnými projekty. „Od šestnáctého listopadu loňského roku přepravila letadla z Brna do Mnichova 640 cestujících. Denně tedy linku skutečně využije asi deset lidí. Ale zájem postupně roste," odmítl neúspěch ředitel společnosti Letiště Brno Tomáš Plaček.

linky v Brně
- Současné: Londýn-Stansted (od 2005), Londýn-Luton (od 2010), Eindhoven (od 2011), Mnichov (od 2015)

- Zrušené: Moskva-Vnukovo (do 2015), Moskva-Domoděvovo (2012), Praha (do 2011), Barcelona-Girona (do 2008), Zadar (do 2010), Milán-Bergamo (do 2013), Petrohrad (do 2012), Řím (do 2012), Alicante (do 2011)

Z Brna do Mnichova odlétají letadla šestkrát týdně. Tedy každý den kromě soboty. Po příletu do Německa navazuje na brněnský let do tří hodin po příletu přes sedmdesát letadel cestujících do pětapadesáti zemí.

Brněnské letiště od roku 2004 patří Jihomoravskému kraji. Ten také nechce mluvit o neúspěchu. „Na hodnocení linky z Brna do Mnichova je ještě čas. Obvykle se nové linky hodnotí po půl roce. Teď je ještě brzo," poznamenal hejtman Michal Hašek.

S ním souhlasí také analytik společnosti Cyrrus Tomáš Menčík. „Spoj si nejprve musí získat pravidelné zákazníky, což trvá déle. Hodnotit můžeme po roce fungování," řekl ekonom.

Podle něj bude linka těžit zejména z návštěvníků velkých brněnských akcí jako jsou veletrhy, konference či motocyklová Grand Prix. „Tyto akce teprve přijdou. Navíc je zima, a to je zájem o leteckou přepravu menší," vysvětlil.

Malé využití brněnského letiště je ovšem patrné také u ostatních leteckých spojů. Z Tuřan lidé pravidelně cestují na londýnská letiště Stansted a Luton a také do nizozemského Eindhovenu. Počet cestujících všude klesá.

Zaměstnanci letiště odbavili loni 466 046 lidí, což je o téměř sto tisíc cestujících méně než v roce 2011. „Meziroční snížení o čtyři procenta se dotklo také pravidelné charterové dopravy. Z dlouhodobého hlediska se však nejedná o velký výkyv," zdůraznil ředitel Plaček.

Charterový let je nepravidelný letecký spoj, při kterém si společnosti nebo organizace objednávají celé letadlo. Pokud se jeho kapacita nenaplní, palubní lístky si mohou zakoupit i běžní cestující.

Cestujících sice ubývá, ale počet letadel, která do Brna přilétají a odlétají z něj, naopak meziročně roste. Loni letiště odbavilo více než osmatřicet tisíc letů, tedy skoro o dvanáct tisíc víc než v roce 2011. „Letecké společnosti zřejmě využívají menší letadla, do kterých se nevejde tolik cestujících," poznamenal Menčík.

Proč jsou letadla stále prázdnější, si moc netroufal říct. „Nedokážu odhadnout, kde je chyba. V posledních dvou letech měl být zájem o leteckou přepravu větší. Ekonomika roste a lidé mají více peněz. Naopak období před pěti lety mělo být statisticky nejhorší. Ale není tomu tak, což je zvláštní," vysvětlil Menčík.

Letišti v brněnských Tuřanech podle něj možná škodí, že leží v blízkosti větších měst, jejichž letiště lidé využívají k přepravě častěji. Třeba zaměstnanci pražského letiště zaznamenali loni oproti předchozímu roku nárůst o osm procent, když odbavili přes dvanáct milionů cestujících. Zvýšený zájem lidí o leteckou přepravu hlásí také z letiště ve Vídni a Bratislavě.

Jihomoravský kraj se přesto chystá do letiště dále investovat. „Rozvojem letiště se zabýváme dlouhodobě. V letošním roce začneme zvyšovat bezpečnost postavením nové letištní hasičské stanice. Připravujeme také nové zabezpečení a projekt, který podpoří nákladní leteckou přepravu," nastínil Hašek.

DAVID VONDRA

Autor: Redakce

21.1.2016 VSTUP DO DISKUSE 13
SDÍLEJ:

Šafářová mění kouče. Místo Steckleyho ji povede Čermák, na zkoušku

Praha, Brno – Tenistka Lucie Šafářová ukončila po skoro třech a půl letech spolupráci s kanadským koučem Robem Steckleym. Loňská finalistka French Open je aktuálně s Františkem Čermákem, který do US Open vedl Petru Kvitovou.

Řidiči od úterý zaparkují v Panenské ulici. Brno otevřelo nový parkovací dům

Brno /FOTOGALERIE/ – Město a Brněnské komunikace v pondělí slavnostně otevřely nový parkovací dům. Své místo v něm najde 361 aut a deset motorek. V nejvyšším patře budovy zaparkují i auta na plyn. Jsou zde i místa pro elektromobily. Časem přibudou i nabíjecí stanice. Stavba parkovacího domu vyšla 243 milionů korun.

OBRAZEM: Houby jedlé pouze jednou: výstava ukázala i nejjedovatější muchomůrky

Brno – Nejjedovatější houba, na kterou můžou lidé v lesích narazit, je muchomůrka zelená. Je nebezpečná i na pouhý dotyk. Různé druhy hub si mohli návštěvníci prohlédnout v pondělí na výstavě hub v brněnských Vinohradech, kterou členové mykologického klubu pořádali již poosmé.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies