VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Dvě nové linky, víc spojů. Už za měsíc

Brno (DOPLNĚNO, INFOGRAFIKA) - Nový jízdní řád brněnské hromadné dopravy slibuje častější spoje, nové linky i zastávky. Platit začne přesně za měsíc: 14. prosince.

14.11.2008 28
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Deník/Michal Reich

Brněnský dopravní podnik se rozhodl obyvatelům Brna nadělit vánoční dárky už čtrnáctého prosince. Od toho dne totiž začne platit nový jízdní řád. Podle něj přibudou v brněnských ulicích dva nové spoje. A spoustu z těch stávajících dopravní podnik posílí.

Změny prý navrhli přímo Brňané. „Snažíme se vycházet vstříc požadavkům městských částí, které názory sbírají od občanů. Upravujeme pak jízdní řád podle toho, aby vyhovoval aktuálním potřebám lidí v Brně,“ vysvětlil důvod změn náměstek brněnského primátora Martin Ander.

Například někteří obyvatelé brněnských Nových Medlánek si přáli úplně novou linku. „Pojede tam autobus číslo 65 z nádraží Královo Pole. Zřídili jsme proto i nové zastávky Nadační a V Újezdech,“ popsal první novinku vedoucí odboru dopravy brněnského dopravního podniku Jan Seitl.

Od poloviny prosince přibude také nový noční „rozjezd“. Bude mít číslo 89 a pojede z Tuřan do Kníniček. „Mnoho lidí si stěžovalo, že se pozdě večer nemůže dostat z centra domů. Teď nám dopravní podnik vyjde vstříc,“ pochvalovala si linku místostarostka Tuřan Vlasta Hrdlíková.

Autobus totiž v noci doveze lidi i do části Tuřan s názvem Dvorska. „Doplní rozjezdy v oblastech, kam teď nic nejezdí. Jde hlavně o Kníničky, Tuřany, Černovickou terasu a letiště,“ uvedl Seitl.

Tam, kde nové linky nepřibudou, dopravní podnik autobusové a tramvajové spoje posílí. „Častěji bude jezdit například tramvaj dvanáctka. Odpoledne a večer zkrátíme interval na polovinu. Společně s linkou číslo 13 tak pojedou tramvaje z centra do Králova Pole jednou za tři minuty, večer pak jednou za pět minut,“ poznamenal Seitl. To oceňují hlavně studenti, kteří tuto trasu hojně využívají. „Líbí se mi hlavně posílení večerních spojů. V tu dobu se do tramvaje sotva vejdu,“ řekla například Petra Černá.

Častěji bude jezdit i autobus číslo 43 z Králova Pole do Soběšic. Posílí také autobusové linky 50, 60 a 61. Ty totiž obsluhují oblast budovaného Univerzitního kampusu.

Brzy však stačit nebudou. Město totiž předpokládá, že s rozrůstajícím se kampusem a také s plánovaným Středoevropským technologickým institutem CEITEC cestujících výrazně přibude. „Připravujeme projekt na rozdvojení trasy tramvají v zastávce Osová. Jezdily by tak i nahoru ke kampusu. Tramvaj je zde nezbytně nutná,“ poznamenal Ander.

Tam, kde kvůli hustému provozu už linky dopravní podnik posílit nemůže, vypraví delší tramvaje. „Zkušební provoz souprav ze tří vozů se osvědčil na lince 12. Vejde se do nich až tři sta lidí. V polovině roku 2009 nasadíme tyto soupravy i na linku 1,“ uvedla mluvčí brněnského dopravního podniku Hana Pohanová.

#nahled|http://g.denik.cz/50/93/infografika_mhd_nove_spoje_denik-630.jpg|http://g.denik.cz/50/93/infografika_mhd_nove_spoje.jpg|Infografika - Změny v organizaci brněnské MHD od 14. prosince#

Na bus pruhy už v Brně není místo

Je jich v Brně už deset a mají ulehčit městským autobusům i uspěchaným cestujícím. Řidiči si však na vyhrazené úseky pro městskou dopravu, takzvané bus pruhy, často stěžují. A mají jedinou útěchu: na další pruhy už v ulicích Brna není místo. „Brno je staré město a ulice jsou úzké. Například s Berlínem se to nedá srovnávat, ten je postavený po válce. V Brně není na bus pruhy žádné místo. Tedy pokud nechceme bourat zástavbu,“ vysvětlil vedoucí dopravního odboru brněnského magistrátu Vladimír Bielko.

Například v Opuštěné jezdí autobusy v odstavném pruhu, takže nikomu nevadí. V ulici Úvoz však vznikl pás na úkor jízdního pruhu pro auta. A motoristé si stěžují. „Vadí mi, že kvůli pruhům pro autobusy zmizela na Úvoze parkovací místa na jedné straně ulice. Když jedu autem do školy, nemám pak kde stát,“ uvedl řidič Vladimír Kudělka.

V místech jako je Purkyňova nebo Křížová jsou autobusové pruhy vyznačené na tramvajovém pásu. „Zde však mají autobusáci ten problém, že když do speciálního pruhu najedou, řidiči je pak nechtějí pustit zpět do běžného pruhu,“ podotkl šéf odborů brněnského dopravního podniku Otakar Mokrý.
Magistrát chce řešit problémy s hromadnou dopravou v Brně prosazováním tramvajové dopravy. „Chceme, aby do centra zajížděly hlavně tramvaje, které se proto snažíme co nejvíce urychlit. Na autobusy by pak lidé nasedali až v okrajových částech města,“ dodal Bielko.

Autor: Barbora Kurcová

14.11.2008 VSTUP DO DISKUSE 28
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto

Na jihu Moravy padly rekordní teploty. Meteorologové naměřili přes 21 stupňů

Hokejista Richard Jarůšek.

Kometa má samá skvělá jména, říká před semifinále proti mateřskému klubu Jarůšek

Hodina cvičení denně? Po skákání na trampolínách sotva udržela kartáček na zuby

Brno /NA VLASTNÍ KŮŽI/ - Dva měsíce. Každý den hodina cvičení. Bez přestávky. Jako asistentka v redakci Brněnského deníku Rovnost jsem se rozhodla sedavé zaměstnání vyvážit dvouměsíční výzvou v tělocvičně a bojovat o změnu postavy.

Kometě budou lidé fandit hlavně v hospodách. Veřejná projekce se zatím nechystá

Brno – Ve středu odstartuje v královéhradecké hokejové aréně semifinálová série Tipsport extraligy. Domácí Mountfield HK poprvé hostí Kometu a v Brně po delší pauze znovu začíná hokejová horečka. Brněnský deník Rovnost zjišťoval, jestli budou fanoušci moct podpořit brněnský tým před velkoplošnými obrazovkami, které byly v minulých sezonách na náměstí Svobody či na Moravském náměstí.

Samořízené automobily by se mohly testovat na dálnici D2

Vozidla bez řidiče by se do budoucna mohla v provozu testovat na dálnici D2 mezi Brnem a Bratislavou. Na dnešním jednání se na tom shodli ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) a místopředseda slovenské vlády pro investice a informatiku Peter Pellegrini se zástupci automobilového průmyslu a mobilními operátory.

AKTUALIZOVÁNO

Dopravní podnik koupí 60 autobusů na plyn. Cestující potěší klimatizace

Brno – Šedesát nových autobusů na stlačený zemní plyn nakoupí do konce příštího roku brněnský dopravní podnik. Příjemnou novinkou bude jejich klimatizace. „Chceme, aby každý nově pořízený trolejbus nebo autobus měl klimatizaci takzvaného salónu, čili prostoru pro cestující. Kromě toho, že jsme vyslyšeli jejich prosby, také usilujeme o moderní hromadnou dopravu, kterou bude lidé rádi jezdit," okomentovala mluvčí dopravního podniku Barbora Lukšová.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies