VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Dvě veřejná stání v Brně? Málo, stěžují si taxikáři

Brno /ANKETA/ - Hlavní nádraží, Mendlovo náměstí, Joštova ulice, Šilingrovo a Malinovského náměstí. Právě na těchto místech najdou pomoc Brňané, kteří se potřebují dostat domů a nechce se jim jet hromadnou dopravou. Velká stanoviště taxíků ve středu města jsou všechna vyhrazená pro konkrétní firmu a tedy placená. Veřejná zůstala v Brně už jen dvě místa na Malinovského náměstí.

2.3.2010
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Vít Šimánek

Vážení čtenáři, hlasujte v pravidelné anketě v pravém sloupci. Konečné výsledky ankety, která skončí v úterý ve 20:00, najdete ve středečním vydání jihomoravských deníků Rovnost.

Brněnským taxikářům to vadí. „Jsme snad jediné město v Česku, které má takhle nedokonalý systém. Na zhruba pět nebo šest stovek licencí jen dvě veřejná místa? To je strašně málo. Vždyť ani počet vyhrazených stání zdaleka nestačí,“ postěžoval si majitel společnosti Lido Taxi Jiří Štefek.

Z Joštovy pryč

Lido Taxi pravidelně stává v Joštově ulici. Jenže tam nedávno začala rekonstrukce a firma o místa přijde. A už je nedostane zpět. „Nevím, co budeme dělat, kromě Joštovy stojíme už jen před Rondem. Magistrát nám slíbil, že po dokončení rekonstrukce snad vrátí jedno nebo dvě místa, ale kdo ví, jak to dopadne,“ pokrčil rameny Štefek.

Náměstek brněnského primátora Martin Ander však ujišťuje, že taxikáři o místa nepřijdou. „Jen se přesunou za roh, na Moravské náměstí, je to tam pro taxi vhodnější,“ řekl Ander.

Za jedno vyhrazené stání platí taxikáři čtyřicet tisíc korun ročně plus správní poplatky. Znamená to, že je místo oficiálně jejich a nikdo jiný na něm stát nesmí. Jenže to vždycky neplatí, často se totiž kolegové podvádějí navzájem. „Když si taxikář na volné noze s jedním autem zaplatí roční stání, tak se může téměř jistě spolehnout na to, že až nabere klienta a odjede, na jeho místo okamžitě najede někdo jiný. Může to řešit tím, že zavolá strážníky, ale trvá dlouho než přijedou. Proto jsou malí taxikáři znevýhodnění. U větších firem si jednotlivá auta svá místa vzájemně hlídají,“ podotkl Štefek.

Jednatel společnosti Taxi Impuls Luděk Hrdlička vidí řešení složité situace ve zřízení jakýchsi zastávek pro taxíky. „Takhle už to asi dva roky funguje v Praze. Mají několik zastávek, kde je vždy jméno firmy, její ceník. Taxíky zapojené do tohoto systému jsou všechny žluté a pomáhají tak lidem zorientovat se v nabídce,“ řekl Hrdlička.

Taxíky tam navíc mohou jezdit pruhy vyhrazenými pro městskou hromadnou dopravu. „Vzhledem k věčným rekonstrukcím a opravám by nám to moc pomohlo. Snažili jsme se nápad prosadit i v Brně, ale marně,“ povzdechl si Hrdlička.

Novinka drah

Vzít věci do vlastních rukou se pokusily i České dráhy, které chtějí na hlavním vlakovém nádraží v Brně začít provozovat vlastní taxislužbu. Vypsaly proto výběrové řízení. Kromě platby přímo v autě bude mít cestující možnost koupit si jízdenku na taxík v nádražní pokladně. Tím si zaručí, že taxi počká i na zpožděný vlak.

Podmínky pro taxíky budou přísné. „Klademe vysoké nároky mimo jiné na čistotu aut zvenku i uvnitř,“ uvedl Petr Moravec z Českých drah, který má na starosti silniční dopravu.

Řídit ve dne bych neuměl, říká brněnský taxikář

Brno /ROZHOVOR/ - Noční Brno zná jako málokdo. Vozí lidi z divadla, turisty i opilce z hospod. Ve dne se ale řídit bojí. „Někdy se divím, jak to kolegové v tom provozu zvládnou,“ říká brněnský taxikář Aleš Burian, který řídí už třináct let.


Jak vám komplikují práci rozkopané ulice Brna?
Docela dost. Já naštěstí jezdím jen v noci, takže to není tak hrozné, provoz je mnohem menší. Vadí mi hlavně rekonstrukce Joštovy ulice, protože nám tam za chvíli zmizí naše stání a kde budeme potom, to netuším.

Nebojíte se řídit v noci?
Nebojím. Vybral jsem si to dobrovolně, kvůli kamarádům, kteří také jezdili v noci. Vyhovuje mi, že jsem svým vlastním pánem. Ve dne bych v Brně navíc řídit neuměl. Někdy se popravdě i divím, jak to kolegové v tom provozu zvládnou.

Jaké zákazníky nejčastěji vozíte? Nabízí se odpověď, že opilce, kteří nechtějí jet nočním autobusem…
To předpokládá asi každý, ale kupodivu opilci nejsou drtivá většina. Je jich samozřejmě víc než ostatních, ale vozím i lidi, kteří se vracejí z divadla, turisty a podobně.

A když už jsou zákazníci opilí, míváte s nimi problémy?
Žádný vyloženě velký problém jsem ještě naštěstí neměl. Občas jsou agresivní, ale už jsem se naučil, že nemá cenu po nich startovat. Spíš se to snažím umluvit, a většinou se to daří.

Mluvení je u taxikářů stejně jako třeba u barmanů považováno za normální. Povídáte si s lidmi často?
Záleží to na nich. Někdy nasednou a mlčí, protože se bavit nechtějí. A někdy se rozpovídají a pak si třeba ještě rádi připlatí za to, že stojíme u nich před domem a čtvrt hodiny se bavíme.

Pevné ceny si vymínili taxikáři

Brno - Třicet korun a dost. To je sazba za kilometr jízdy, kterou nesmí brněnští taxikáři překročit. Jinak jim hrozí pokuty. Většina z nich je s nastavenou cenou spokojená, i když se rok od roku zvedá. Ovlivňuje ji totiž cena benzínu.

Sazby za kilometr reguluje brněnský magistrát. „Myslím si, že třicet korun je rozumná cena. I jinde ve světě vždy odpovídá cenám benzínu. Takže je jasné, že za poslední roky se musela zvednout, ale vždy to bylo v mezích přijatelných pro taxikáře i zákazníky,“ podotkl jednatel společnosti Taxi Impuls Luděk Hrdlička.

Jen jednou za posledních dvacet let, v roce 1996, magistrát regulované taxy zrušil. Vydrželo to rok. Pak se sami taxikáři přihlásili, že je chtějí zpět. „Bylo to šílené, ve městě okamžitě vznikla džungle. Někteří lidé jsou naprosto nesoudní a účtovali si tak nehorázné ceny, že nám ostatním dělali jen špatné jméno a škodili pochopitelně i sami sobě,“ řekl Hrdlička.

I teď někteří taxikáři chtějí vydělat víc, než jim magistrát dovolí, a taxy překračují. Proto je pravidelně kontroluje Česká obchodní inspekce. „Když srovnáme Brno s ostatními městy, tak je mírně pod průměrem. To znamená, že brněnští taxikáři podvádí častěji,“ uvedl mluvčí inspekce Tomáš Vozáb.

Autor: Markéta Forró

Zlepšily se v posledních letech služby taxikářů?

ANO

28 %

NE

72 %

Hlasovalo: 25

Anketa byla ukončena

2.3.2010 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Robert Gottwaldu Krajského soudu v Brně. Podle obžaloby nevrátil několikamilionovou půjčku.
4

Půjčka na Devět křížů? Miliony byly pro drnovický klub, odmítá Gottwald obžalobu

Ilustrační foto.

V Masné srazila dodávka chodce. Muž utrpěl těžká zranění

AKTUALIZOVÁNO

Obžalovaná mi hrozila vytrháním vlasů, řekla žena, kterou nutili k prostituci

Brno – Chtěla si v Rakousku vydělat peníze úklidem, místo toho skončila na chodníku mezi prostitutkami. Před brněnským krajským soudem ve středu vypovídala žena, kterou obžalovaní Ján Dirda a Marta Hudcová údajně nutili k sexu za peníze. „Po cestě do Rakouska mi v autě říkala, že se budu mít dobře a že nesmím být blbá. Potom jsme zastavili a ukázala mi, kde mám stát na chodníku. Odmítla jsem a chtěla jet zpátky. Marta mi ale pohrozila, že pokud nevystoupím z auta, vytrhá mi vlasy ještě víc. Měla jsem je zrovna na krátko ostříhané,“ uvedla poškozená.

Reakcí na bodnutí přibývá. Hmyz útočí i na lékaře

Brno /ANKETA/ - Nejprve pobodali sršni mladého muže, poté zaútočili na dvě posádky záchranářů a kolemjdoucí. Scéna jako z hororu se odehrála v neděli večer v brněnské Bystrci. Výjezdů k lidem, u nichž se projeví alergická reakce na bodnutí včelou, vosou či sršněm, je podle odborníků v létě výrazně více.

Rezidentní parkování? Zavedení město znovu odsouvá. Až na rok 2019

Brno – Původně mělo fungovat už na jaře letošního roku, pak projekt město odsunulo až na podzim. Jenže podle zjištění Brněnského deníku Rovnost se plán na zavedení rezidentního parkování dál odkládá. Vedení brněnské radnice nepřímo přiznalo, že revoluční bod v brněnské dopravě nejspíš spustí až nové vedení radnice v roce 2019.

Dva řidiči v jeden den zapomněli na kola na střeše a poškodili vjezd parkoviště

Brno – Častější nehody řidičů s připevněným jízdním kolem na střeše auta řešili policisté v Brně na přelomu července a srpna. Nepozorností při vjezdu do obchodního centra způsobili v jeden den řidiči škodu za více než padesát tisíc korun.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení