VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Ekofarmáři v kraji bojují s překážkami úřadů

Jižní Morava /ANKETA/ – Značka bio má mezi zákazníky stále větší zvuk a zájem o ekologické potraviny narůstá. Biofarem na jihu Moravy ale příliš nepřibývá, protože zemědělcům vadí malá podpora od státu a přísné podmínky pro zisk certifikátu.Farmář Kamil Šedý bere svou biofarmu zatím jen jako přivýdělek. „Poptávka roste. Doufám proto, že mě v budoucnu biofarma uživí. Byrokratické překážky, které musíme překonávat, jsou ale velké," uvedl.Velcí i malí

13.2.2014 0
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK

Podle něj musejí i malí výrobci splňovat vše jako velké podniky, které hospodaří třeba na pěti stech hektarech. „Takže nás to stojí nepřiměřeně velké úsilí," popsal Šedý, jehož patnáct hektarů spásá smíšené stádo ovcí a koz.
Některým biozemědělcům vadí, že podpora od státu není dostatečná. „Ale jde jen o malý kamínek oproti obřímu balvanu na v podobě platných zákonů. Příklad? Maso z domácí porážky nemůžeme prodávat, musíme kvůli tomu mít jatka, jejichž výstavba stojí asi deset milionů korun. To je pro mnohé biofarmáře nemožné," informoval šéf biofarmy Moravská krajina Jiří Novotný.
Jak si najít prodejnu s biopotravinami, konkrétní farmáře, zjistí lidé na stránkách brněnského Institutu Veronica, který vytvořil interaktivní ekologickou mapu. „Na ní je vidět, že ekofarmářů moc nepřibývá. Objem prodaných biopotravin ale roste. Podílí se na tom i dovoz ze sousedního Rakouska," komentoval vedoucí ekologické poradny Petr Ledvina.

Farmaření komunit

V Brně se v posledních dvou letech rozmáhá takzvané komunitou podporované zemědělství. „Je to podobné jako systém bedýnek, kdy lidé odebírají sezonní zeleninu od vybraného farmáře. Skupina zákazníků zaplatí dopředu a pak se schází nejen kvůli jídlu," doplnil Ledvina.
Obchody nabízí širokou škálu biopotravin. „Za posledních pět let se situace dost zlepšila. V supermarketech jsou celé regály s bio věcmi. Kupuji hlavně čokoládu, zeleninu nebo maso," řekla Brňanka Jana Stránělová.

VÍCE O TÉMATU EKOFAREM ČTĚTE VE ČTVRTEČNÍM VYDÁNÍ DENÍKU ROVNOST

Autor: Petra Kozlanská

Víte, jaký je rozdíl mezi eko a bio zeleninou?

ANO

26 %

NE

74 %

Hlasovalo: 19

Anketa byla ukončena

13.2.2014 VSTUP DO DISKUSE 0
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Brněnské podzemí. Ilustrační foto.

Nové trasy v podzemí mají zpoždění

Závěrečný podnik Českého poháru a zároveň Mistrovství České republiky na brněnské trati nad Anthroposem.
21

Brněnská trať je rychlá a zábavná, řekl český šampion Kulhavý

V autoškole neuspěje každý druhý. Na vině je i stres

Brno /ANKETA/ - Neuspěl. S tímto verdiktem odchází napoprvé od závěrečné zkoušky v autoškole víc než polovina Brňanů. Podle instruktorů je to kvůli stresu a neznalosti předpisů.

Memoriál Marka Těšíka v beachvolejbalu vyhráli nováčkové Starý a Hojgr

Brno /FOTOGALERIE/ – Sedmnáct dvojic zasáhlo do čtvrtého ročníku Memoriálu Marka Těšíka v beachvolejbalu. Na brněnských kurtech Sport Centra Srbská se nejvíc dařilo nováčkům turnaje Bořivoji Hojgrovi s Petrem Starým, kteří ve finále porazili 2:1 na sety Jakuba Šeráka s Tomášem Kubáskem.

Místo stromů bytový dům. Lidé chtějí náhradní zeleň

Brno - Monstrum, kvůli kterému firma vykácela vzrostlé stromy. Tak označují lidé na internetu nový dům s padesáti byty, jehož stavbu připravuje developerská firma v Turgeněvově ulici v brněnských Černovicích. Stavební povolení na něj již vydal místní stavební úřad. Rozhodnutí ale znovu projednají úředníci brněnského magistrátu.

Jednou jsme nechtíc utopili rudl alkoholu, říká kapitán brněnské lodi Stuttgart

Brno /ROZHOVOR/ - Devětadvacet let. Tak dlouho už se po Brněnské přehradě plaví kapitán Josef Chládek, který velí lodi Stuttgart brněnského dopravního podniku. Ve firmě drží několik prvenství. Jako první kapitán jezdil na lodi s rodinou. Jeho syn mu na lodi dělal lodníka a dcera průvodčí. Ještě nikdo takový v podniku přitom nebyl. V současnosti je už ale ze syna kapitán další z brněnských lodí. S vodou je Chládek starší spojený už od mládí, dříve se plavíval na kanoích, kajaku či plachetnicích. „V dopravním podniku jsem začínal na lodi Veveří. Té ale končila v roce 2011 životnost, pak jsem přešel právě na Stuttgart,“ říká o své historii na lodích.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení