VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Ekofarmáři v kraji bojují s překážkami úřadů

Jižní Morava /ANKETA/ – Značka bio má mezi zákazníky stále větší zvuk a zájem o ekologické potraviny narůstá. Biofarem na jihu Moravy ale příliš nepřibývá, protože zemědělcům vadí malá podpora od státu a přísné podmínky pro zisk certifikátu.Farmář Kamil Šedý bere svou biofarmu zatím jen jako přivýdělek. „Poptávka roste. Doufám proto, že mě v budoucnu biofarma uživí. Byrokratické překážky, které musíme překonávat, jsou ale velké," uvedl.Velcí i malí

13.2.2014 0
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK

Podle něj musejí i malí výrobci splňovat vše jako velké podniky, které hospodaří třeba na pěti stech hektarech. „Takže nás to stojí nepřiměřeně velké úsilí," popsal Šedý, jehož patnáct hektarů spásá smíšené stádo ovcí a koz.
Některým biozemědělcům vadí, že podpora od státu není dostatečná. „Ale jde jen o malý kamínek oproti obřímu balvanu na v podobě platných zákonů. Příklad? Maso z domácí porážky nemůžeme prodávat, musíme kvůli tomu mít jatka, jejichž výstavba stojí asi deset milionů korun. To je pro mnohé biofarmáře nemožné," informoval šéf biofarmy Moravská krajina Jiří Novotný.
Jak si najít prodejnu s biopotravinami, konkrétní farmáře, zjistí lidé na stránkách brněnského Institutu Veronica, který vytvořil interaktivní ekologickou mapu. „Na ní je vidět, že ekofarmářů moc nepřibývá. Objem prodaných biopotravin ale roste. Podílí se na tom i dovoz ze sousedního Rakouska," komentoval vedoucí ekologické poradny Petr Ledvina.

Farmaření komunit

V Brně se v posledních dvou letech rozmáhá takzvané komunitou podporované zemědělství. „Je to podobné jako systém bedýnek, kdy lidé odebírají sezonní zeleninu od vybraného farmáře. Skupina zákazníků zaplatí dopředu a pak se schází nejen kvůli jídlu," doplnil Ledvina.
Obchody nabízí širokou škálu biopotravin. „Za posledních pět let se situace dost zlepšila. V supermarketech jsou celé regály s bio věcmi. Kupuji hlavně čokoládu, zeleninu nebo maso," řekla Brňanka Jana Stránělová.

VÍCE O TÉMATU EKOFAREM ČTĚTE VE ČTVRTEČNÍM VYDÁNÍ DENÍKU ROVNOST

Autor: Petra Kozlanská

Víte, jaký je rozdíl mezi eko a bio zeleninou?

ANO

26 %

NE

74 %

Hlasovalo: 19

Anketa byla ukončena

13.2.2014 VSTUP DO DISKUSE 0
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Vedoucí Modré linky důvěry Bohuslava Horská.

První sex, sebepoškozování, jmenuje nejčastější dotazy dětí vedoucí linky důvěry

Brněnská spalovna. Ilustrační foto.

V brněnské spalovně shoří odpad od tří milionů lidí. Po rozšíření o třetí kotel

AKTUALIZOVÁNO

Ve Francouzské ulici v noci hořela tři auta. Včetně mercedesu za milion

Brno - Brněnští hasiči museli v noci po třetí hodině likvidovat požár tří osobních aut ve Francouzské ulici. „Zcela shořel mercedes a Renault Scénic, oheň navíc poškodil ještě hyundai," informoval mluvčí jihomoravských hasičů Jan Dvořák.

Vodojemy v Brně se podobají oblíbené istanbulské památce, říká znalec podzemí Svoboda

Brno /FOTOGALERIE/ – Již zanedlouho se Brňané i přespolní vyřádí na adrenalinových prohlídkách brněnského podzemí. Lidé při nich vstoupí na dosud nepřístupná, ale zato zajímavá místa, jen s helmami a čelovkami. Úzkými štolami a žebříky do podzemí, které návštěvníci zakusí, již nespočetněkrát prošel znalec brněnského podzemí Aleš Svoboda. Právě on se velkou měrou na zpřístupnění nových tras podílí.

Přetížená řečkovická pošta dostane další klienty. Jehnice ztratí výdejní místo

Brno - Fronty na vyzvednutí zásilek se na poště v Řečkovicích od začátku března ještě prodlouží. Pro odložené zásilky si sem přijdou i lidé z Jehnic a Ořešína, kteří by jinak využili výdejní místo v jehnickém obchodě. Do konce února totiž obchod zavře a s ním skončí i výdejní místo.

Soupeř? Zmuchlané košile. Nejtěžší je vyžehlit manžety, říká účastnice soutěže

Brno – Že žehlení není ryze ženská záležitost přišli v sobotu dokázat muži na mistrovství v žehlení. Týmy i jednotlivci v Nákupním centru Královo Pole poměřili síly, když jim organizátoři přichystali zmuchlané košile.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies