VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Elektrobus pro Brno? Nabije se z trolejí

Brno - Podivný autobus s tichým motorem a bez výfuků. S takovým úkazem se v poslední době stále častěji setkávají Brňané. Dopravní podnik totiž zkouší postupně několik typů elektrobusů. uvažuje o jejich zařazení do provozu. Slibuje si tak ekologičtější i ekonomičtější dopravu.

21.9.2013 3
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Attila Racek

Elektrobusy různých firem se v Brně ukazují od roku 2011. Zatímco loni ve městě jezdil jen jeden, letos to byly dva. A další, ten nejzajímavější, se teprve ukáže. „V době konání strojírenského veletrhu chceme otestovat trolejbus, který má sběrač, díky němuž může dobíjet baterie z trolejí," sdělila mluvčí dopravního podniku Linda Hailichová.

Nákup elektrických autobusů podporují představitelé Brna. „Pokud to bude ekonomicky možné, jsem pro. Bude dobře, pokud se omezí závislost dopravního podniku na fosilních palivech. Elektrobusy navíc méně znečišťují životní prostředí," podotkl náměstek brněnského primátora Robert Kotzian.

Upozornil přitom, že bez autobusů, ať už naftových, plynových, či elektrických se město obejít nemůže. „Je to jediný způsob hromadné dopravy bez závislosti na vedení," řekl Kotzian. Prozatím ovšem dopravní podnik sbírá zkušenosti z provozu elektrobusů. „Nákup zvážíme po získání více poznatků," upozornila Hailichová.

Zkušební jízdy už ukázaly některé nevýhody elektrobusů. „Komfort pro cestující je vyhovující. Ale elektrické autobusy mají malý dojezd, nestačí na celodenní výkon. Jízdní vlastnosti v kopcích také nejsou ideální. Rozjezdy do kopce jsou pomalé a trhané. Ale to lze řešit jiným druhem převodovky. Elektrobusy by se měly šít na míru města, kde budou sloužit," poznamenala Hailichová. Právě kvůli získávání dalších zkušeností podle ní dopravní podnik odložil i nákup elektrických minibusů, které měly jezdit na málo vytížených a turistických linkách. Původně přitom tři z nich plánoval uvést do provozu už letos.

Určitým problémem může být i cena elektrobusů. Zatímco za dieselový autobus dá město šest milionů korun, elektrický stojí skoro jednou tolik. „Kvůli malovýrobě je o devadesát procent dražší. Náklady v provozu jsou ale srovnatelné, nebo dokonce menší," podotkla mluvčí.

Že se nakonec pro elektrické autobusy dopravní podnik rozhodne, doufá i lídr opozičních zelených a předseda dozorčí rady dopravního podniku Martin Ander. „Je to zajímavý nápad směřující ke snížení znečištění města," řekl.

Podle něj je využití elektrobusu Siemens-Rampini možné. „Jezdí například ve Vídni. Testování ukazuje, že elektrobusy mají dojezd jen sto kilometrů. A my bychom potřebovali alespoň tři sta. Jenže tento vídeňský se může díky sběrači připojit na konečné na čtvrt hodiny k trolejím a baterie dobít. Tím se tento problém řeší," podotkl Ander. Dodal, že elektrobus může z trolejí brát elektřinu, kterou do nich vracejí tramvaje a trolejbusy při brzdění. „Normálně přichází vniveč. Jejím využitím se provoz výrazně zlevní," myslí si Ander.

Lidem z Brna jsou podobné nápady sympatické. „Některé podzimní či jarní dny je poznat, že je Brno kvůli dopravě znečištěné. Pokud elektrické autobusy pomohou, bude to výborné. Škoda, že zatím neexistují i pořádné elektromobily," řekl třeba Miroslav Svoboda.

Autor: Petr Jeřábek

21.9.2013 VSTUP DO DISKUSE 3
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Hustá doprava v okolí Koliště. Ulici kvůli opravám parovodů uzavřeli.
9 13

Řidiče v Brně omezí další uzavírka. Tentokrát na Moravském náměstí

Milan Lutonský v dresu Zbrojovky Brno.
1

Slavia šlapala a zaslouženě vyhrála titul, ocenil Lutonský

Anonym nahlásil bombu ve vlaku. Policisté po oznamovateli pátrají

Brno - Nepříjemné chvilky zažili v neděli v podvečer cestující v rychlíku směřujícím z Brna do Prahy. Anonym totiž ohlásil, že v soupravě je bomba. Policisté vlak prohledali v zastávce Královo Pole, žádnou výbušninu nenašli.

Koupaliště na Brněnsku se chystají na sezonu. V Tišnově vznikl dětský bazén

Brno – Nuda u vody? Na koupalištích na Brněnsku letos zřejmě nehrozí. Hned na několika koupalištích totiž lidé najdou nové hřiště nebo zajímavé možnosti, jak si zpestřit letní program. V Tišnově se rodiny s dětmi dočkají vytouženého bazénu pro děti.

Radnice: Už žádné nebezpečné zkracování si cesty. Postaví schodiště na Bašty

Brno /FOTOGALERIE/ – Místo po vyšlapané pěšině sejdou ještě letos na podzim lidé z Bašt pod Petrovem do Nádražní ulice po schodech. Radnice Brna-středu a brněnská veřejná zeleň na projekt získaly téměř jeden a tři čtvrtě milionu korun. „Jde o frekventované místo, kudy si lidé zkracují cestu už mnoho let. Je to pro ně nebezpečné a svah to ničí," vysvětlil význam stavby za městskou část Filip Chvátal.

Zelené mosty na jižní Moravě chybí. Migrační trasy zvířatům blokují cesty

Jižní Morava /INFOGRAFIKA/ – Ručička na tachometru ukazuje rychlost devadesát kilometrů za hodinu. Najednou však řidič zahlédne těsně před autem srnu, která vyběhla z lesa lemujícího cestu. Za okamžik se ozve rána a zvíře pod koly umírá a ani řidič nevyvázne bez zranění. Dramatickým okamžikům přitom mohou zabránit průchody pro zvířata pod nebo nad dálnicemi a silnicemi. Těch je ale na jihomoravských cestách málo. A ekodukt, což je most propojující migrační trasy rozdělené silnicí, žádný.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies