Elektrobusy různých firem se v Brně ukazují od roku 2011. Zatímco loni ve městě jezdil jen jeden, letos to byly dva. A další, ten nejzajímavější, se teprve ukáže. „V době konání strojírenského veletrhu chceme otestovat trolejbus, který má sběrač, díky němuž může dobíjet baterie z trolejí," sdělila mluvčí dopravního podniku Linda Hailichová.

Nákup elektrických autobusů podporují představitelé Brna. „Pokud to bude ekonomicky možné, jsem pro. Bude dobře, pokud se omezí závislost dopravního podniku na fosilních palivech. Elektrobusy navíc méně znečišťují životní prostředí," podotkl náměstek brněnského primátora Robert Kotzian.

Upozornil přitom, že bez autobusů, ať už naftových, plynových, či elektrických se město obejít nemůže. „Je to jediný způsob hromadné dopravy bez závislosti na vedení," řekl Kotzian. Prozatím ovšem dopravní podnik sbírá zkušenosti z provozu elektrobusů. „Nákup zvážíme po získání více poznatků," upozornila Hailichová.

Zkušební jízdy už ukázaly některé nevýhody elektrobusů. „Komfort pro cestující je vyhovující. Ale elektrické autobusy mají malý dojezd, nestačí na celodenní výkon. Jízdní vlastnosti v kopcích také nejsou ideální. Rozjezdy do kopce jsou pomalé a trhané. Ale to lze řešit jiným druhem převodovky. Elektrobusy by se měly šít na míru města, kde budou sloužit," poznamenala Hailichová. Právě kvůli získávání dalších zkušeností podle ní dopravní podnik odložil i nákup elektrických minibusů, které měly jezdit na málo vytížených a turistických linkách. Původně přitom tři z nich plánoval uvést do provozu už letos.

Určitým problémem může být i cena elektrobusů. Zatímco za dieselový autobus dá město šest milionů korun, elektrický stojí skoro jednou tolik. „Kvůli malovýrobě je o devadesát procent dražší. Náklady v provozu jsou ale srovnatelné, nebo dokonce menší," podotkla mluvčí.

Že se nakonec pro elektrické autobusy dopravní podnik rozhodne, doufá i lídr opozičních zelených a předseda dozorčí rady dopravního podniku Martin Ander. „Je to zajímavý nápad směřující ke snížení znečištění města," řekl.

Podle něj je využití elektrobusu Siemens-Rampini možné. „Jezdí například ve Vídni. Testování ukazuje, že elektrobusy mají dojezd jen sto kilometrů. A my bychom potřebovali alespoň tři sta. Jenže tento vídeňský se může díky sběrači připojit na konečné na čtvrt hodiny k trolejím a baterie dobít. Tím se tento problém řeší," podotkl Ander. Dodal, že elektrobus může z trolejí brát elektřinu, kterou do nich vracejí tramvaje a trolejbusy při brzdění. „Normálně přichází vniveč. Jejím využitím se provoz výrazně zlevní," myslí si Ander.

Lidem z Brna jsou podobné nápady sympatické. „Některé podzimní či jarní dny je poznat, že je Brno kvůli dopravě znečištěné. Pokud elektrické autobusy pomohou, bude to výborné. Škoda, že zatím neexistují i pořádné elektromobily," řekl třeba Miroslav Svoboda.