VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Elektrobus pro Brno? Nabije se z trolejí

Brno - Podivný autobus s tichým motorem a bez výfuků. S takovým úkazem se v poslední době stále častěji setkávají Brňané. Dopravní podnik totiž zkouší postupně několik typů elektrobusů. uvažuje o jejich zařazení do provozu. Slibuje si tak ekologičtější i ekonomičtější dopravu.

21.9.2013 3
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Attila Racek

Elektrobusy různých firem se v Brně ukazují od roku 2011. Zatímco loni ve městě jezdil jen jeden, letos to byly dva. A další, ten nejzajímavější, se teprve ukáže. „V době konání strojírenského veletrhu chceme otestovat trolejbus, který má sběrač, díky němuž může dobíjet baterie z trolejí," sdělila mluvčí dopravního podniku Linda Hailichová.

Nákup elektrických autobusů podporují představitelé Brna. „Pokud to bude ekonomicky možné, jsem pro. Bude dobře, pokud se omezí závislost dopravního podniku na fosilních palivech. Elektrobusy navíc méně znečišťují životní prostředí," podotkl náměstek brněnského primátora Robert Kotzian.

Upozornil přitom, že bez autobusů, ať už naftových, plynových, či elektrických se město obejít nemůže. „Je to jediný způsob hromadné dopravy bez závislosti na vedení," řekl Kotzian. Prozatím ovšem dopravní podnik sbírá zkušenosti z provozu elektrobusů. „Nákup zvážíme po získání více poznatků," upozornila Hailichová.

Zkušební jízdy už ukázaly některé nevýhody elektrobusů. „Komfort pro cestující je vyhovující. Ale elektrické autobusy mají malý dojezd, nestačí na celodenní výkon. Jízdní vlastnosti v kopcích také nejsou ideální. Rozjezdy do kopce jsou pomalé a trhané. Ale to lze řešit jiným druhem převodovky. Elektrobusy by se měly šít na míru města, kde budou sloužit," poznamenala Hailichová. Právě kvůli získávání dalších zkušeností podle ní dopravní podnik odložil i nákup elektrických minibusů, které měly jezdit na málo vytížených a turistických linkách. Původně přitom tři z nich plánoval uvést do provozu už letos.

Určitým problémem může být i cena elektrobusů. Zatímco za dieselový autobus dá město šest milionů korun, elektrický stojí skoro jednou tolik. „Kvůli malovýrobě je o devadesát procent dražší. Náklady v provozu jsou ale srovnatelné, nebo dokonce menší," podotkla mluvčí.

Že se nakonec pro elektrické autobusy dopravní podnik rozhodne, doufá i lídr opozičních zelených a předseda dozorčí rady dopravního podniku Martin Ander. „Je to zajímavý nápad směřující ke snížení znečištění města," řekl.

Podle něj je využití elektrobusu Siemens-Rampini možné. „Jezdí například ve Vídni. Testování ukazuje, že elektrobusy mají dojezd jen sto kilometrů. A my bychom potřebovali alespoň tři sta. Jenže tento vídeňský se může díky sběrači připojit na konečné na čtvrt hodiny k trolejím a baterie dobít. Tím se tento problém řeší," podotkl Ander. Dodal, že elektrobus může z trolejí brát elektřinu, kterou do nich vracejí tramvaje a trolejbusy při brzdění. „Normálně přichází vniveč. Jejím využitím se provoz výrazně zlevní," myslí si Ander.

Lidem z Brna jsou podobné nápady sympatické. „Některé podzimní či jarní dny je poznat, že je Brno kvůli dopravě znečištěné. Pokud elektrické autobusy pomohou, bude to výborné. Škoda, že zatím neexistují i pořádné elektromobily," řekl třeba Miroslav Svoboda.

Autor: Petr Jeřábek

21.9.2013 VSTUP DO DISKUSE 3
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto
16

VIDEO: Na Moravě se hnuly ledy. Přehnaly se přes jez a zamířily k Dunaji

Michal Škoda patří mezi největší opory brněnské Zbrojovky.
EXKLUZIVNĚ / AKTUALIZOVÁNO
1

Odejde, nebo zůstane? Brněnského útočníka Škodu nově lanaří čínský klub

Zloděj spícímu podnapilému muži prohledával kapsy i batoh. Zachytily ho kamery

Brno /VIDEO/ – Na kamerový systém na brněnském hlavním nádraží doplatil dvaadvacetiletý mladík, který se v noci na středu rozhodl okrást podnapilého muže, který spal na lavičce. „Prohledával mu kapsy u bundy, u kalhot, a posléze i jeho batoh. Strážníci se od začátku na jeho chování zaměřili a vše nahráli," uvedl mluvčí brněnské městské policie Jakub Ghanem.

DOTYK.CZ

Chyťte doktora! Nemocnice kupují lékaře už během studia

Více než třetina špitálů láká adepty medicíny na štědrá stipendia, vyplývá z ankety regionálních redakcí Deníku. Další nemocnice to plánují.

AKTUALIZOVÁNO

Muž se dotkl tyčí vedení na železniční trati. Na místě zemřel

Břeclavsko – Tragické následky měl ve čtvrtek pro muže kontakt s vedením na železniční trati mezi Podivínem a Ladnou na Břeclavsku. Policii o tom informoval dozorčí železničního provozu.

Doprava za 30 let? Čtvrtina lidí jde pěšky či jede na kole, tvrdí plán mobility

Brno /INFOGRAFIKA, ANKETA/ - Sprchy na pracovištích, bezbariérové stezky nebo hlídané stojany na kola. To jsou jen některé z nápadů, které mají nalákat brněnské cestující ke kolům nebo pěší chůzi. Plán mobility hledá podle náměstka brněnského primátora Matěje Hollana cestu k vyváženému složení dopravy, posílit mají ale zejména tyto prostředky.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies