VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Elektrobus pro Brno? Nabije se z trolejí

Brno - Podivný autobus s tichým motorem a bez výfuků. S takovým úkazem se v poslední době stále častěji setkávají Brňané. Dopravní podnik totiž zkouší postupně několik typů elektrobusů. uvažuje o jejich zařazení do provozu. Slibuje si tak ekologičtější i ekonomičtější dopravu.

21.9.2013 3
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Attila Racek

Elektrobusy různých firem se v Brně ukazují od roku 2011. Zatímco loni ve městě jezdil jen jeden, letos to byly dva. A další, ten nejzajímavější, se teprve ukáže. „V době konání strojírenského veletrhu chceme otestovat trolejbus, který má sběrač, díky němuž může dobíjet baterie z trolejí," sdělila mluvčí dopravního podniku Linda Hailichová.

Nákup elektrických autobusů podporují představitelé Brna. „Pokud to bude ekonomicky možné, jsem pro. Bude dobře, pokud se omezí závislost dopravního podniku na fosilních palivech. Elektrobusy navíc méně znečišťují životní prostředí," podotkl náměstek brněnského primátora Robert Kotzian.

Upozornil přitom, že bez autobusů, ať už naftových, plynových, či elektrických se město obejít nemůže. „Je to jediný způsob hromadné dopravy bez závislosti na vedení," řekl Kotzian. Prozatím ovšem dopravní podnik sbírá zkušenosti z provozu elektrobusů. „Nákup zvážíme po získání více poznatků," upozornila Hailichová.

Zkušební jízdy už ukázaly některé nevýhody elektrobusů. „Komfort pro cestující je vyhovující. Ale elektrické autobusy mají malý dojezd, nestačí na celodenní výkon. Jízdní vlastnosti v kopcích také nejsou ideální. Rozjezdy do kopce jsou pomalé a trhané. Ale to lze řešit jiným druhem převodovky. Elektrobusy by se měly šít na míru města, kde budou sloužit," poznamenala Hailichová. Právě kvůli získávání dalších zkušeností podle ní dopravní podnik odložil i nákup elektrických minibusů, které měly jezdit na málo vytížených a turistických linkách. Původně přitom tři z nich plánoval uvést do provozu už letos.

Určitým problémem může být i cena elektrobusů. Zatímco za dieselový autobus dá město šest milionů korun, elektrický stojí skoro jednou tolik. „Kvůli malovýrobě je o devadesát procent dražší. Náklady v provozu jsou ale srovnatelné, nebo dokonce menší," podotkla mluvčí.

Že se nakonec pro elektrické autobusy dopravní podnik rozhodne, doufá i lídr opozičních zelených a předseda dozorčí rady dopravního podniku Martin Ander. „Je to zajímavý nápad směřující ke snížení znečištění města," řekl.

Podle něj je využití elektrobusu Siemens-Rampini možné. „Jezdí například ve Vídni. Testování ukazuje, že elektrobusy mají dojezd jen sto kilometrů. A my bychom potřebovali alespoň tři sta. Jenže tento vídeňský se může díky sběrači připojit na konečné na čtvrt hodiny k trolejím a baterie dobít. Tím se tento problém řeší," podotkl Ander. Dodal, že elektrobus může z trolejí brát elektřinu, kterou do nich vracejí tramvaje a trolejbusy při brzdění. „Normálně přichází vniveč. Jejím využitím se provoz výrazně zlevní," myslí si Ander.

Lidem z Brna jsou podobné nápady sympatické. „Některé podzimní či jarní dny je poznat, že je Brno kvůli dopravě znečištěné. Pokud elektrické autobusy pomohou, bude to výborné. Škoda, že zatím neexistují i pořádné elektromobily," řekl třeba Miroslav Svoboda.

Autor: Petr Jeřábek

21.9.2013 VSTUP DO DISKUSE 3
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Slavnostní otevření nové mateřské školky v brněnském Komíně postavené modulovou technologií.
21

V Komíně stojí školka z modulů. Postavili ji za pět týdnů

Deník - Naši prvňáci

Představíme prvňáky z Tyršovy ZŠ, v Tuháčkově ulici, Bednářově či ZŠ v Troubsku

Výstava Ovzduší nemá hranice varuje Brňany před škodlivými látkami

Brno – V brněnské Galerii Vaňkovka se teď lidé mohou dozvědět, které škodlivé látky obsahuje vzduch ve městě a jak se před nimi chránit. V pondělí tam na toto téma začala výstava Ovzduší nemá hranice.  

Zadeh manželovi vyhrožoval a nechal ho unést, tvrdí svědkyně

Brno – Podnikatel Shahram Abdullah Zadeh obžalovaný z daňových úniků za 2,5 miliardy a údajného ovlivňování svědka v pondělí opět stanul před Krajským soudem v Brně. Soud vyslýchal bývalou zaměstnankyni firmy, kde byl Zadeh investor. „Manželovi vyhrožoval a nutil ho účastnit se daňových úniků. Také ho nechal unést a poté nás jeho lidé sledovali,“ řekla svědkyně Milena Fajfrová.

Z vraždy ve vlaku viní kriminalisté 39letého střelce. Je ve vazbě

Brněnsko – Vlak na trati mezi Brnem a Adamovem už v pátek večer vyjížděl z nádraží v Bílovicích nad Svitavou, když jej zastavila záchranná brzda. V jednom z vozů totiž po střelbě zůstal ležet nehybný muž, který při události zemřel. Jak už Deník Rovnost informoval, podezřelého z vraždy policisté dopadli, v pondělí pak oznámili, že je ve vazbě.

Starostům městských částí vadí Hollan i doprava ve městě

Brno /ANKETA/ - Problémy v dopravě představitelé města řeší pomalu a s náměstkem pro dopravu Matějem Hollanem se velmi špatně jedná. Tak zní hlavní výtky starostů brněnských městských částí vůči magistrátu. Zjistil to Brněnský deník Rovnost, který je všechny oslovil. Kromě dopravy jim vadí také tahanice o územní plán.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení