VYBERTE SI REGION

Elektrobusy budou historické centrum Brna brázdit až za rok

Brno - Brněnský dopravní podnik odložil nákup tří minielektrobusů pro turistickou linku v centru. Kvůli úředníkům Evropské unie. A plánuje trolejbusy mimo troleje.

19.1.2013 4
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: Viktor Liška

Chtěli pročistit vzduch ve městě. A zároveň Brňanům představit technologii budoucnosti. Jenže plán se zdržel. Představitelé brněnského dopravního podniku musejí počkat s nákupem tří menších elektrobusů, o němž začali mluvit už před rokem. Přesto od něj společnost neustupuje.

Tři trolejbusy má zaplatit evropská dotace jako součást projektu Civitas II. A v tom spočívá problém. „Smlouvu o projektu jsme kvůli zdržení ze strany unie podepsali až loni v prosinci. Takže začneme o jednotlivých částech teprve jednat. Předpokládáme, že nákup elektrobusů přesuneme až na začátek roku 2014," zdůvodnila průtahy mluvčí podniku Linda Škrancová.

Vedoucí odboru dopravy brněnského magistrátu Vladimír Bielko však odmítá, že se tím město odklání od ekologické dopravy. „Naopak, hledáme cesty, jak zátěž způsobenou dopravou co nejvíc snížit. Například na rozdíl od některých jiných měst stále podporujeme a rozvíjíme trolejbusové linky," upozornil Bielko.

Brněnský dopravní podnik původně plánoval, že elektrobusy budou zpočátku jezdit po turistické lince v centru města. A právě tam můžou podle šéfa opozičních zelených Martina Andera chybět. „Linka vede až na Špilberk. A také musí projet parkem. Tam je samozřejmě mnohem vhodnější elektrický motor než spalovací," podotkl Ander.

Brňanům se myšlenka k přechodu na elektrobusy líbí. „Některé dny je to v centru města se smogem dost špatné. Každé ulehčení pro ovzduší tak uvítám. Když už lze těžko očekávat, že začnou lidé jezdit elektromobily, může se snažit alespoň vedení města," prohlásil třeba Miroslav Svoboda.

Zastupitel Ander ovšem upozornil, že elektrobusy mohou pomoci životnímu prostředí jen v delším časovém období. „Je dobré je zatím zkoušet a testovat. Dopravní podnik by však musel přejít na elektrické motory u všech tří stovek autobusů. To není v období několika málo let reálné. Naopak okamžitý účinek, který zlepší životní prostředí, může přinést namontování prachových filtrů na autobusy," nastínil Ander.

Vedle elektrobusů se má v Brně díky projektu Civitas II objevit také další zvláštnost. Trolejbusy mimo troleje. Podnik totiž plánuje některé z nich osadit takzvanými superkapacitory.

Jde o zařízení, která umožňují zachytit a uchovat energii uvolňovanou při brzdění. „Trolejbusy díky nim mohou v případě potřeby projet i úsekem bez troleje," řekla mluvčí Škrancová.

Namontování superkapacitorů musí podle ní předcházet důkladné studie. „Teprve až je zpracujeme, bude jasné, na které vozy má smysl je instalovat a u kterých to bude nejvýhodnější," nastínila mluvčí.

Elektrobusy

Brněnský dopravní podnik přišel s nápadem nákupu ekologických elektrobusůna začátku loňského roku po testech zapůjčeného elektrického autobusu. Na zkoušku chtěl v roce 2013 koupittři minibusy s elektromotorem. Jezdit měly na turistických linkách v historickém centru a v parku na Špilberku. Jejich cenu neuvádí, měla vzejít až z výběrového řízení.

Autor: Petr Jeřábek

19.1.2013 VSTUP DO DISKUSE 4
SDÍLEJ:

Devatero originálních adventních trhů

S blížícími se Vánocemi zaplavují náměstí evropských měst stánky s rozmanitými vánočními dárky, dekoracemi i místními specialitami. Ne všechny adventní trhy ale nabízejí tu samou atmosféru. Vánoční atmosféra se dá zažít i za polárním kruhem, pod zemí či na vodě, zjistil hotelový vyhledávač trivago.cz.

Nazí brněnští veslaři nafotili kalendář. Třásli jsme se jak ratlíci, smáli se

Brno /FOTOGALERIE/ – Namísto pravidelného tréninku zapózovali před objektivy fotoaparátů. Veslaři z brněnského ČVK se svlékli při tvorbě týmového kalendáře s cílem rozšířit povědomí o tradičním jihomoravském klubu a zvýšit zájem o veslování.

Dvacet let v UNESCO. Lednicko-valtický areál je světovou pýchou

Břeclavsko – Vzala přítele za ruku a společně vyrazili vstříc procházce parkem u zámku v Lednici na Břeclavsku. Studentka gymnázia Hana Sýkorová se stala jedním z mnoha set tisíců lidí, kteří si pro strávení volného času vybrali Lednicko-valtický areál. „O víkendu v létě bývá plno, ale v listopadovém pátečním dopoledni je to lepší," řekla studentka k obrovskému zájmu turistů o celý areál. Místo s rozlohou přesahující 280 kilometrů čtverečních za posledních dvacet let rozkvetlo. V prosinci 1996 se stalo součástí Seznamu světového kulturního dědictví UNESCO – organizace OSN pro vzdělání, vědu a kulturu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies