V minulosti přitom řidiči dopravního podniku už elektrobusy testovali. K jejich zavedení na pravidelné linky se ale nakonec vedení firmy nepřiklonilo. „Testovací jízdy nám potvrdily obecné vlastnosti elektrobusu, tedy tichý a bezemisní provoz, ale i nutnost přesného naplánování výkonu s ohledem na dojezd," sdělila mluvčí dopravního podniku Barbora Lukšová.

Naposledy se testovací jízdy uskutečnily letos v únoru. Přesto dopravní podnik žádné vozy na elektřinu nemá. „Pokud bychom uvažoval o nákupu elektrobusů, bylo by to možné hlavně za využití dotací. Tato technologie je v současnosti stále velmi nákladná," upozornila Lukšová. Zatímco autobus na CNG je možné pořídit přibližně za šest milionů korun, elektrobusy stojí téměř dvakrát více.

Podle Hany Chalupské, která aktivně vystupuje za skupinu Dejchej Brno, ale ani elektromobily nejsou zaručeně ekologické. „Elektřina má velkou ekologickou stopu. Sice nedělá problémy tady, ale na jiném místě, kde se kvůli její výrobě těží uhlí, ano," sdělila.

V budoucnu se přitom očekává pokles ceny baterií a současně zvýšení jejich kapacity. To by mohlo vést k většímu nasazení především ve městech. „Nejdříve se asi začnou objevovat trolejbusy s bateriemi, které lépe obslouží části cesty, kde nejsou natažené troleje. Dopravní podniky tak nemusí vysílat vícero přestupních linek," vysvětlil výhodu Martin Stolař ze Fakulty strojního inženýrství Vysokého učení technického.

I kvůli optimistickým výhledům nejen ve veřejné dopravě plánuje svou síť stanic na dobytí ve městě rozšířit již v příštím roce i společnost ČEZ. Poslední otevřela lidem před dvěma týdny. „Zatím máme v Brně dvě rychlodobíjecí stanice. Pro představu, kdyby to bylo možné, tak mobilní telefon nabije pod jednu vteřinu," představil manažer útvaru čisté technologie Tomáš Chmelík. Další dvě stanice jsou v parkovacím domě pod Janáčkovým divadlem.

Zájem o elektromobily mají podle brněnské carsharingové společnosti Emuj i běžní lidé. „Jeden klient například má své auto, které používá na cesty z Brna, ve městě si ale půjčuje elektromobil, protože je ekologičtější," sdělil za firmu Michal Damborský.

V Brně zatím vedení města spoléhá na CNG. „Dopravní podnik postaví novou stanici na stlačený plyn, kterou otevře i lidem," prohlásil Hollan. Dopravní podnik má asi stovku autobusů, které jezdí na tento pohon. Lidem je nyní otevřených pět takových stanic.