VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Emisní zóny jsou zbytečné, tvrdí Brno

Brno – Poslanecká sněmovna v pátek schválila zákon, který radnicím umožní zakázat starým autům vjezd do vybraných zón. Brno však omezení nechystá. Vzduch je prý čistý dost.

25.3.2011 7
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Martin Divíšek

Starým autům, které nesplňují emisní limity, vjezd zakázán. Takový pokyn by zanedlouho mohly vydat radnice měst, které trápí znečištěné ovzduší. Poslanecká sněmovna totiž v pátek odsouhlasila novelu zákona o ochraně ovzduší, která dává radnicím pravomoc vymezit takzvané nízkoemisní zóny. Vedení Brna však s ničím takovým nepočítá, situace v krajském městě totiž prý není tak kritická.

Návrh zákona předložila trojice poslanců z Moravskoslezského kraje, který je smogem sužován nejčastěji. „V Brně ale situace není tak vážná jako na severu Moravy, o takovém omezení proto neuvažujeme,“ zhodnotil náměstek brněnského primátora Robert Kotzian, který je odpovědný za dopravu ve městě.

Přesto připouští, že úplně ideální ovzduší v Brně není. S tím souhlasí i jeho kolega Ladislav Macek, který má na starosti problematiku životního prostředí. „Na systematické kropení silnic či masivní výsadbu zeleně v jejich okolí však bohužel nejsou peníze,“ zhodnotil před nedávnem Macek.

Situace v Brně se podle něj může zlepšit až po dokončení Velkého městského okruhu, které je však v nedohlednu. Podle optimistických odhadů Ředitelství silnic a dálnic by totiž komplikovaný systém silnic mohl být hotový nejdříve v roce 2030.

Boj se smogem

Podle opoziční Strany zelených je ale právě páteční novela ideální příležitostí, aby se město do boje se smogem pustilo už nyní. „Vedení města by mělo urychleně začít připravovat návrh těchto zón v Brně. Ovzduší je tu totiž natolik znečištěné výfukovými plyny z dopravy, že bez omezení vjezdu zastaralých a špinavých aut do obytných částí města situaci zlepšit nelze,“ konstatoval zastupitel za zelené Martin Ander, který měl životní prostředí na starosti v minulém volebním období.

Zákaz vjezdu pro stará auta, která nesplňují moderní ekologické limity, by se podle něj v Brně mohl týkat například ulic Úvoz, Koliště nebo Gajdošova. „Obdobné zóny úspěšně fungují řadu let například v našem německém partnerském městě Stuttgart,“ upozornil Ander.

Zákon umožňující radnicím vymezení nízkoemisních zón vítá Centrum pro životní prostředí a zdraví, které se tématu čistoty ovzduší dlouhodobě věnuje. „Platné limity nepřekračuje jen ovzduší v často zmiňované Ostravě, ale i v Brně, Praze a dalších městech v celé republice,“ upozornil lékař Miroslav Šuta z tohoto centra.

Limity vysoko překročeny

Nejhorší situace v Brně je podle dlouhodobých měření Českého hydrometeorolo­gického ústavu v Židenicích v okolí ulice Svatoplukova. „Oficiálně je povoleno překročit denní limit pro znečištění prachem pětatřicet dní v roce. Ve Svatoplukově ulici však byly tyto limity překročeny šestatřicetkrát jen za první dva měsíce letošního roku. A za celý loňský rok dokonce více než stokrát“, upozornil už začátkem března Šuta.

Loni překročilo roční normu i dalších osm měřicích stanic v Brně. Na příklad na Kotlářské ulici přesáhlo množství prachu povolení limity osmdesát dní, jen o pět dní méně zaznamenala měřicí stanice na Zvonařce. „O to více by mělo Brňany mrzet, že vedení města odmítlo v lednu 2011 podpořit pokračování projektu nákupu prachových filtrů na autobusy z dotace švýcarské vlády,“ kritizuje rozhodnutí koaličních zastupitelů Ander.

Už v roce 2013 mohly díky této dotaci všechny autobusy brněnského dopravního podniku splňovat nízkoemisní normy. „Takto budou muset všechny investice jít z kapes Brňanů a vyčištění všech autobusů se dočkáme nejdříve za 10 let,“ kritizuje rozhodnutí brněnské koalice Ander.

Souhlasí s ním i Brňanka Petra Jankovská, která bydlí přímo v nejproblema­tičtější části Židenic. „Zůstává mi rozum stát nad tím, že si město jedním hlasem stěžuje na nedostatek peněz, a současně odmítá všechny možnosti, které by mohly situaci zlepšit. Zastupitelům by určitě prospělo, kdyby si v Židenicích vyzkoušeli chvíli bydlet,“ zlobí se Jankovská.

Autor: Zuzana Taušová

25.3.2011 VSTUP DO DISKUSE 7
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Kolona na dálnici. Ilustrační foto.

Dálnice D1 ve směru na Prahu u Domašova stojí. Blokuje ji nehoda

S požárem sklepa panelového domu v Mikulovské ulici v Brně v neděli krátce před jedenáctou hodinou večer vyjely bojovat jednotky jihomoravských hasičů.
5

V Mikulovské ulici hořel sklep. Požár likvidovalo deset jednotek hasičů

V Kníničské ulici už jen padesátkou. Snížení povolené rychlosti řidičům vadí

Brno – Nemilé překvapení v podobě snížení povolené rychlosti zažili nedávno řidiči v Kníničské ulici ve směru z Bystrce do centra města. Okolo cyklostezky nově musí jezdit padesátikilometrovou rychlostí oproti původní sedmdesátce.

Tour de Brno. S pohárem jsme chodili po hospodách, směje se kapitán mistrů

Brno – Spánek a odpočinek není na pořadu dne. Hokejisté brněnské Komety po zisku extraligového titulu neúnavně oslavují a dle jejich slov jen tak neskončí. Doma se objevují spíš sporadicky. „Za tři dny jsem přišel jednou. I to je myslím úspěch," smál se útočník Martin Zaťovič.

Nemůžeme doma dostat tři góly, zlobil se Zavadil po prohře Zbrojovky

Brno /ROZHOVOR/ – Ta rána neměla chybu. Brněnský kapitán Pavel Zavadil si došel pro faul v těsné blízkosti pokutového území a pak se tradičně postavil k rozehrání přímého kopu. Míč poslal neomylně do levého horního rohu a zařídil vyrovnání fotbalistů Zbrojovky v domácím duelu s Mladou Boleslaví. „Gólman na té straně stál, ale tohle asi nemohl chytat," utrousil brzy devětatřicetiletý záložník. Jenže Zbrojovka prohrála 2:3.

OBRAZEM: Vrátili se v čase. Na palubě historických autobusů

Brno – Padesát korun musel zaplatit prvorepublikový řidič autobusu či nákladního auta, pokud ho nachytali četníci když jel mimo obec více než padesát kilometrů v hodině. Do těchto časů se mohli alespoň na chvíli vrátit návštěvníci akce To bude jízda. Otevřely se jim brány depozitáře brněnského technického muzea a zájemci se projeli dobovými autobusy.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies