VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Evropská unie podpořila i sporné stavby

Brno - Téměř sedmdesát miliard korun. Tolik mají stát nejdůležitější silnice, nové železniční tratě a nádraží, které chce jižní Morava do roku 2013 začít stavět. A Evropská unie vzkazuje: vaše projekty jsou důležité a dáme na ně peníze. Musíte ale každý zvlášť obhájit.

11.12.2007
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Antonín Hříbal

Nejvíce se bude v příštích šesti letech investovat do stavby železnic. „Chceme začít stavět nejen železniční uzel v Brně, ale i v Břeclavi. Zmodernizujeme také trať z Přerova do Brna. Rychleji budou vlaky jezdit také z Brna do Jihlavy a ze Znojma do Okříšek,“ vyjmenovala důležité stavby Anna Kodysová ze státního podniku Správa železniční dopravní cesty. Ten chce na jižní Moravu investovat víc než pětačtyřicet miliard korun. Silnice by přitom měly stát asi polovinu: čtyřiadvacet miliard.

Zatímco teprve před několika měsíci stát utnul diskuze o poloze brněnského nádraží, v Břeclavi už dělníci začali pracovat na stavbě nového nástupiště a modernizaci současné budovy. „Chystáme také přesun autobusového nádraží vedle vlakového,“ popsal starosta Břeclavi Dymo Piškula. Nový uzel bude stát více než dvě a půl miliardy korun.

Rychleji na Přerov
Téměř dvacet miliard bude stát modernizace tratě Brno – Přerov. „Zvýšíme maximální povolenou rychlost na sto šedesát kilometrů v hodině a trať také zdvoukolejníme,“ uvedl technický náměstek olomouckého pracoviště Správy železniční dopravní cesty Miroslav Bocák.

Na Vyškovsku, kudy mají rychlíky projíždět, ale nejsou nadšeni z varianty, že by koleje vedly přes průmyslovou zónu Sochorova. „Měli bychom spoustu problémů, kdyby vyhrála právě tato trasa,“ uvedl starosta Vyškova Petr Hájek.

Evropská unie podpořila i kontroverzní stavby rychlostních silnic z Pohořelic do Mikulova a z Uherského Hradiště do Hodonína. Obě trasy totiž kritizují ochranáři přírody. Kvůli tomu, že vedou přes chráněná území. „Stavbu po současné trase do Vídně přes Mikulov prosazují kraj i ministerstvo. Se záměrem ale nesouhlasí řada obcí,“ řekla Barbara Homolová z Ekologického právního servisu. Myslí si, že přijatelnější je trasa přes Břeclav.

Krajský radní pro dopravu Jaroslav Pospíšil ale nemíní o cestě přes Mikulov diskutovat. „Žádná jiná varianta není. Musíme začít. Rakušané už kopli do země. Přece je teď nemůžeme přesvědčovat o tom, že mají vést cestu jiným směrem,“ řekl. Stavba cesty z Pohořelic k rakouské hranici má stát víc než devět miliard korun.

Děti Země protestují
Podobně je na tom silnice R55 z Uherského Hradiště do Hodonína. Přetížená silnice tam teď vede přes řadu měst a vesnic. „Když jdu nakupovat, plánuji si cestu tak, abych musela co nejméně přecházet přes hlavní tah. Někdy čekám několik minut, než se mi podaří přejít,“ postěžovala si například Jindřiška Malá z Veselí nad Moravou.

Proti plánované stavbě ale protestuje organizace Děti Země. „Myslíme si, že ministerstvo životního prostředí neposoudilo dostatečně alternativní řešení vedení silnice mimo ptačí oblast u Veselí nad Moravou,“ upozornil Miroslav Patrik z Dětí Země.

Evropská unie chce podpořit i rozšíření dálnice D1 z Kývalky na Černovickou terasu. „Kdo jel někdy z Brna ven, tak ví, že je nezbytné rozšířit dálnici na šest pruhů,“ řekl radní Pospíšil.

I přesto, že Jihomoravský kraj podporuje stavbu všech projektů, nepovažuje za nejdůležitější investovat dvě a půl miliardy do elektrifikace tratě Znojmo–Okříšky. „Pro nás to není zase tak důležitý projekt. Chápeme ale, že kraj Vysočina hodně získá,“ dodal Pospíšil.


11.12.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Libor Zábranský.

Zábranský pokračuje jako kouč Komety a slibuje: Udělám vše, aby Erat zůstal

Hromadná nehoda kamionů na dálnici D1 u Brna ve směru na Vyškov. Měla tragické následky.
AKTUALIZOVÁNO
21

Hromadná nehoda na D1: zemřel řidič dodávky, za tragédii může stojící kolona

Brno získá pozemky pro stavbu stadionu za Lužánkami

Brno – Úspěch brněnských hokejistů opět upozornil na potřebu nového stadionu, který město slibovalo postavit za Lužánkami. Po skoro ročním jednání nyní Brno uzavřelo dohodu s vlastníkem potřebných pozemků firmou Eiskon Devepol.

AKTUALIZOVÁNO

Příspěvek na roční šalinkartu se musí zdanit. Magistrát o povinnosti netušil

Brno /ROZHOVORY UVNITŘ/ – Dotace na dopravu? Ano. Ale zaplať, Brňane, daň! Příspěvky na nákup roční elektronické šalinkarty, které letos začal vyplácet magistrát, podléhají podle zjištění Brněnského deníku Rovnost zdanění. Redakci to potvrdil finanční úřad.

Zahrádky v historickém centru? Rozhodnutí Brna-středu uleví restauratérům

Brno – Méně práce pro podnikatele, kteří chtějí chtějí v létě otevřít restaurační zahrádku v centru, znamená rozhodnutí radních Brna-středu. Tamní rada zrušila současnou metodiku pro zařizování zahrádek.

DOTYK.CZ

Většina úvěrových firem jsou predátoři. Exekucím čelilo 843 tisíc lidí

Lidé by si měli dávat pozor nejen na úvěrové společnosti, z nichž je predátorských či lichvářských přes devadesát procent, tvrdí tvůrci Mapy exekucí.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies