Návrat gotického obrazu na Brněnsko se tak bude opět řešit soudní cestou. „Pokud Národní galerie splní do třiceti dnů od obdržení výzvy vymáhaný nárok, exekuce skončí. Jestli ne, exekutor obraz odebere," upřesnil Severin.

Podle faráře z Veverské Bítýšky Marka Hlávky je ve sporu o Madonu problém zejména v komunikaci mezi Národní galerií a farností. „Mrzí nás, že jsme nedostali od Národní galerie žádné vyrozumění. Osobně mi svým jednáním připomínají zaseklou gramofonovou desku. Jenom hrají o čas," okomentoval situaci Hlávka.

Dokument z příslušného krajského úřadu, který po farnosti vyžaduje Národní galerie, mají podle něj k dispozici. „V něm ovšem stojí, že je to naše záležitost a souhlas kraje nepotřebujeme. Nepřísluší mu. Požadované vyjádření prohlásili dokonce za porušení osobních práv," dodal.

Brněnské Diecézní muzeum, kde Madonu po přestěhování vystaví, vyčkává, jak se mezi sebou protistrany dohodnou. Jeho ředitel Martin Motyčka uvedl, že jsou na stěhování díla stále technicky připraveni. „Podmínky pro bezpečí obrazu jsme pečlivě plnili podle památkového zákona. Nechápeme, proč Národní galerie opakuje neustále jeden a tentýž argument," prohlásil Motyčka.

Mluvčí Národní galerie Tereza Ježková prohlásila, že jsou připraveni rozhodnutí soudu vyplnit. Po farnosti ve Veverské Bítýšce, která dílo vlastní, však stále vyžadují vyjádření krajského úřadu a Odboru památkové péče. Obhajují to starostí o bezpečí obrazu a jeho uchování v dobrém stavu.

Dílo ze čtrnáctého století určil za majetek farnosti pražský městský soud loni v prosinci. Národní galerie následně podala dovolání k Nejvyššímu soudu.

MARKÉTA CHUMCHALOVÁ