Jenže původní spojenci představitelé Jihomoravského kraje v čele s hejtmanem Michalem Haškem a dosavadní pořadatelé Velké ceny z Automotodromu Brno přešli do otevřené války.

Hašek se už loni v létě pasoval do role zachránce Grand Prix. Jedná na vlastní pěst, s představiteli okruhu nemluví. „Proč? To se musíte zeptat jeho," pokrčil rameny mluvčí okruhu Jiří Smetana.

Hašek v pátek reagovat nechtěl. „Vše řeknu až po úterních jednáních," napsal redaktorce Deníku Rovnost. Právě v ten den bude na schůzce ve španělském Madridu jednat se zástupci společnosti Dorna o osudu Grand Prix. Velkou cenu má v Brně podle jeho vize zaštiťovat krajská společnost.

Jak konkrétně s ní mají spolupracovat dosavadní majitelé Automotodromu, bez jejichž souhlasu je konání Velké ceny na Masarykově okruhu nemyslitelné? „Samozřejmě chceme, aby se Grand Prix jezdila dál, ale potřebujeme vědět, za jakých podmínek. To, co hejtman podniká do budoucna, teď nemá vůbec žádnou oporu v realitě," zhodnotil Smetana. Brněnskou motoristickou budoucnost teď brzdí rozpor: kraj má třicet milionů, ale ne okruh. Automotodromu naopak chybějí potřebné peníze.

Podle Deníku Rovnost se nabízejí tři scénáře dalšího vývoje kauzy:

DOMLUVA. Představitelé Automotodromu uvítají, pokud vznikne původně zamýšlený spolek, ve kterém budou zastoupené všechny zúčastněné strany. „Můžeme do něj vložit naše know-how, lidi a okruh, zkrátka to, co dělá brněnskou Grand Prix jednou z nejúspěšnějších a nejoblíbenějších na světě. Takové řešení nám připadá nejelegantnější," sdělil Smetana. V takovém případě však musejí Dorna, představitelé kraje i okruhu opět zasednout k jednacímu stolu. Domluva může Brnu motorky zachránit.

HAŠEK JAKO ZACHRÁNCE. Hejtman už prostřednictvím náměstka Zdeňka Pavlíka v dopise vládě nepřímo naznačil: „Třicet milionů zaplatíme Dorně až při komplexním uzavření smlouvy o pořadatelství." Podle tohoto scénáře hejtman v úterý v Madridu skutečně vyjedná pokračování podniku v Brně a dohodne se španělskou společností nový způsob organizace závodu. Pokud se ovšem smluvené podmínky budou výrazně lišit od představ majitele okruhu Karla Abrahama staršího, Velká cena v Brně stejně nebude. Jedině, že by motocyklisté závodili přímo v ulicích města. To je utopie.

ZÁNIK VELKÉ CENY V BRNĚ. Hrůzostrašný scénář pro motocyklové fanoušky je blíž než kdykoli předtím. „Od roku 2011 zvažujeme, jestli jsme schopní další ročník odjet. Osekáváme veškeré aktivity, abychom Grand Prix udrželi. To ale nejde dělat donekonečna," vysvětlil Smetana. Hlavně proto okruh potřebuje pomoc státu a kraje. A třicet milionů na splacení dluhu za rok 2014. Hlavní slovo má pořadatel. „Nechceme nyní situaci komentovat," napsali představitelé společnosti Dorna.

S vedením Masarykova okruhu jsou prý v kontaktu. „Za nás jen mohu říci, že celou situaci sledují a jsou z ní znepokojeni," uvedl Smetana.

Tomu nahrává i fakt, že Dorna už v listopadu oznámila podpis smlouvy s rakouským Red Bull Ringem ve Spielbergu. Závod mistrovství světa se tam má vrátit v roce 2016. Která varianta bude pravdivá? Španělské úterý velmi napoví.

ROZHOVOR S MLUVČÍM AUTOMOTODROMU BRNO JIŘÍM SMETANOU ČTĚTE V SOBOTNÍM VYDÁNÍ BRNĚNSKÉHO DENÍKU ROVNOST.