VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Historie závodů v Brně je dlouhá

BRNO - O vznik okruhu v roce 1930 usilovali i manželé Junkovi. Poslední závod se na něm konal před jedenadvaceti lety.

22.10.2007
SDÍLEJ:

Předválečný Masarykův okruh měřil devětadvacet kilometrůFoto: Archiv Technického muzea v Brně

Napětí do poslední chvíle. Závratná rychlost. Mohutné burácení motorů. To vše slibují dramatické souboje aut a motorek na Masarykově okruhu. Historie motoristického zápolení v Brně je dlouhá a slavná.
„Premiéra byla v roce 1904 při závodě Vídeň–Vratislav– Vídeň. O dvacet let později uspořádal Československý automobilový klub pro Moravu a Slezsko první ročník závodu do vrchu Brno-Soběšice,“ přiblížila počátky soupeření silných strojů odborná pracovnice Technického muzea v Brně Sylvie Dyková.

Nejslavnější období motoristického zápolení v Brně se váže ke vzniku Masarykova okruhu v roce 1930. „Za snahou o vytvoření okruhu stála skupina závodníků v čele s manželi Junkovými. Existovaly tři návrhy, kudy má trať vést. Nakonec zvítězila varianta Bohunice, Nový Lískovec, Kohoutovice, Žebětín, Ostrovačice, Popůvky, Troubsko, Bosonohy. Měřila přes devět〜advacet kilometrů,“ konstatovala Dyková.

Hned první závod se setkal s velkým ohlasem. Přihlíželo mu na sto tisíc diváků. Ve skvělé konkurenci zvítězil Němec Heinrich Joachim von Morgen s autem Bugatti.

„Druhý ročník se dostal do mezinárodního kalendáře okruhových závodů. Stal se tak rovnocenným partnerem nejprestižnějších závodů jako byly Targa Florio či Grand Prix v Monaku a Monze. Miláčkem tribun se stal vítěz Louis Chiron s autem Bugatti. Dokázal zvítězit na okruhu ještě dvakrát. „Tímto jeho hattrickem v Brně zdomácnělo rčení jezdí jako Chiron,“ objasnila Dyková. Poslední závod před druhou světovou válkou se jel v roce 1937. O dvanáct let později se automobilové soupeření do Brna triumfálně vrátilo.

„Okruh byl kratší, necelých osmnáct kilometrů. První poválečný ročník sledovalo čtyři sta tisíc nadšených diváků. Miláček publika Chiron si vedl dobře, ale jeho Maserati nevydrželo rychlé tempo ve vražedném vedru. Z vítězství se nakonec radoval Angličan Whitehead na Ferrari,“ řekla Dyková.

Sláva automobilových závodů postupně slábla. Do popředí se dostávaly závody motorek. Trať také procházela různými úpravami. Rostoucí požadavky na bezpečnost si nakonec vyžádaly vznik speciálního autodromu. Poslední závod se na starém Masarykově okruhu jel v roce 1986.

Nejvýznamnější akcí je nyní mistrovství světa silničních motocyklů. „Letošní ročník vidělo dvě stě pětačtyřicet tisíc diváků,“ uvedla Lenka Nestrojilová z Automotodromu Brno.

„Mým oblíbencem je Valentino Rossi, který závod několikrát vyhrál,“ řekla závodníkova fanynka Andrea Richtrová. Brno tak stále zůstává městem zaslíbeným rychlým a krásným strojům na kolech.

22.10.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.

Sexuálně se uspokojoval u Brněnské přehrady. Při onanování ho viděly i děti

Nedělní srážka dvou aut na bantické křižovatce si vyžádala dva mrtvé a pět těžce zraněných včetně tří dětí.
AKTUALIZUJEME / AKTUALIZOVÁNO
8

Nedání přednosti na bantické křižovatce: tragická nehoda uzavřela silnici smrti

Ženy na kandidátkách do voleb? Na jižní Moravě stále vzácnost

Jižní Morava /INFOGRAFIKA/ – Šestadvacet politických stran a hnutí chce na podzim kandidovat v Jihomoravském kraji ve volbách do poslanecké sněmovny. Brněnský deník Rovnost zanalyzoval kandidátky desítky stran, které mají podle posledních průzkumů šanci získat alespoň tři procenta hlasů.

Zábava v plastové kouli? Lide v ní hrají fotbal nebo se promenádují po vodě

Jižní Morava /LÉTO V POHYBU, INFOGRAFIKA/ - Koho by nelákalo chodit po vodě? I na jižní Moravě si zájemci mohou aspoň vzdáleně vyzkoušet, jaké to je. Na čtyřech místech v regionu lze otestovat aquazorbing, tedy pohyb v nafouknuté plastové kouli na hladině. Věnuje se mu sedmý díl seriálu Deníku Rovnost Léto v pohybu.

Náměstek pro dopravu Hollan: Selžu, jen pokud rezidentní zóny nebudou

Brno - Peníze na rezidentní parkování v Brně náměstek pro dopravu Matěj Hollan od ministerstva dopravy nedokázal získat. S kolegy se mu totiž nepodařilo prokázat jeho pozitivní vliv na dopravu. „Přínos je ale jasný. Vznikne mnohem více možností k parkování pro obyvatele Brna,“ brání se Hollan.

Kometa a Orli se bijí i v přípravě: Nenecháme si všechno líbit, říkají

Brno, Znojmo – Přátelské utkání v hokeji? Spíš používejme termín přípravné. O nevraživost a bitky totiž není nouze ani v letošním létě. I hokejisté jihomoravských celků Komety Brno a Orlů Znojmo už při prověrkách na novou sezonu shodili rukavice. „Párkrát jsem se porval i v přátelácích. Nerozlišuju, jestli je to příprava, nebo ostrý zápas, každý jde do utkání naplno,“ řekl znojemský bek Jan Lattner.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení