VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Historie závodů v Brně je dlouhá

BRNO - O vznik okruhu v roce 1930 usilovali i manželé Junkovi. Poslední závod se na něm konal před jedenadvaceti lety.

22.10.2007
SDÍLEJ:

Předválečný Masarykův okruh měřil devětadvacet kilometrůFoto: Archiv Technického muzea v Brně

Napětí do poslední chvíle. Závratná rychlost. Mohutné burácení motorů. To vše slibují dramatické souboje aut a motorek na Masarykově okruhu. Historie motoristického zápolení v Brně je dlouhá a slavná.
„Premiéra byla v roce 1904 při závodě Vídeň–Vratislav– Vídeň. O dvacet let později uspořádal Československý automobilový klub pro Moravu a Slezsko první ročník závodu do vrchu Brno-Soběšice,“ přiblížila počátky soupeření silných strojů odborná pracovnice Technického muzea v Brně Sylvie Dyková.

Nejslavnější období motoristického zápolení v Brně se váže ke vzniku Masarykova okruhu v roce 1930. „Za snahou o vytvoření okruhu stála skupina závodníků v čele s manželi Junkovými. Existovaly tři návrhy, kudy má trať vést. Nakonec zvítězila varianta Bohunice, Nový Lískovec, Kohoutovice, Žebětín, Ostrovačice, Popůvky, Troubsko, Bosonohy. Měřila přes devět〜advacet kilometrů,“ konstatovala Dyková.

Hned první závod se setkal s velkým ohlasem. Přihlíželo mu na sto tisíc diváků. Ve skvělé konkurenci zvítězil Němec Heinrich Joachim von Morgen s autem Bugatti.

„Druhý ročník se dostal do mezinárodního kalendáře okruhových závodů. Stal se tak rovnocenným partnerem nejprestižnějších závodů jako byly Targa Florio či Grand Prix v Monaku a Monze. Miláčkem tribun se stal vítěz Louis Chiron s autem Bugatti. Dokázal zvítězit na okruhu ještě dvakrát. „Tímto jeho hattrickem v Brně zdomácnělo rčení jezdí jako Chiron,“ objasnila Dyková. Poslední závod před druhou světovou válkou se jel v roce 1937. O dvanáct let později se automobilové soupeření do Brna triumfálně vrátilo.

„Okruh byl kratší, necelých osmnáct kilometrů. První poválečný ročník sledovalo čtyři sta tisíc nadšených diváků. Miláček publika Chiron si vedl dobře, ale jeho Maserati nevydrželo rychlé tempo ve vražedném vedru. Z vítězství se nakonec radoval Angličan Whitehead na Ferrari,“ řekla Dyková.

Sláva automobilových závodů postupně slábla. Do popředí se dostávaly závody motorek. Trať také procházela různými úpravami. Rostoucí požadavky na bezpečnost si nakonec vyžádaly vznik speciálního autodromu. Poslední závod se na starém Masarykově okruhu jel v roce 1986.

Nejvýznamnější akcí je nyní mistrovství světa silničních motocyklů. „Letošní ročník vidělo dvě stě pětačtyřicet tisíc diváků,“ uvedla Lenka Nestrojilová z Automotodromu Brno.

„Mým oblíbencem je Valentino Rossi, který závod několikrát vyhrál,“ řekla závodníkova fanynka Andrea Richtrová. Brno tak stále zůstává městem zaslíbeným rychlým a krásným strojům na kolech.

22.10.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Bohumil Šimek.

Sledujte ONLINE: Diskuze s hejtmanem Bohumilem Šimkem o směřování kraje

Výstava modelů v brněnském nákupním centru Avion přebližuje osmdesát známých staveb ze čtyř kontinentů.
19

OBRAZEM: V obchodním centru lidé postavili Eiffelovu věž i Koloseum. Z puzzle

Život na Antarktidě: Alkohol na stanici podléhá schválení, říká klimatolog

Brno /ROZHOVOR/ – Přední český klimatolog Pavel Prošek díky své práci procestoval Arktidu i Antarktidu. Na mrazivém světadílu pomáhal přesně před deseti lety založit první českou polární stanici. „Je to vlastně takový dobře zateplený panelák z dřevoštěpky. Ale dodnes stojí a funguje bezvadně," říká o stanici s nadsázkou. Celkově se do těch míst zúčastnil osmi výprav a pomáhal tam založit klimatologický program.

Medička pomáhala v uprchlickém táboře. Základem v práci je dobrý kolektiv, míní

Brno – V létě pomáhala léčit nemocné v uprchlickém táboře v Aténách, nyní se poohlíží po budoucí kariéře. Martina Žižlavská studuje všeobecné lékařství na Lékařské fakultě Masarykovy univerzity v Brně šestým rokem. „Odchod do zahraničí neplánuju. Domov, rodinu a přátele mám tady. Neznamená to ale, že jsem se stávajícími podmínkami spokojená," podotýká.

Brno podpoří cyklisty. V práci se osprchují

Brno – Sedm až osm měsíců ročně jezdí za zaměstnáním na kole informatik Pavel Flajšman. I když je pro něj cesta na Nové sady kolem rušného nádraží náročná, v jednom má štěstí jeho firma zařídila sprchu na pracovišti. „Zaměstnavatel je vstřícný k cyklistům. Máme vyřešené také bezpečné stání kol v garážích," poznamenal Flajšman. Cyklistů, které po příjezdu do práce čeká sprcha, zřejmě přibude. Brněnský plán mobility je totiž navrhuje podpořit.

AKTUALIZOVÁNO

Zbrojovka zvládla domácí premiéru, spasila ji vítězná hlavička Řezníčka

Brno – Fotbalisté Zbrojovky přivítali v osmnáctém kole nejvyšší soutěže na svém stadionu Liberec a zvítězili 1:0.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies