Šlapal v práci srovnával ekonomickou výhodnost rychlovlaku a hyperloopu. Vycházel z odborných studií, které o nákladech na výstavbu rychlých tratí už existují, a v případě hyperloopu studie od autora konceptu Elona Muska Hyperloop Alpha a nákladů na stavbu tratě z Los Angeles do San Francisca ve spojených státech. „Protože je u dopravních staveb známé i zdražování výstavby, zahrnul jsem do výpočtů třicetiprocentní rezervu nákladů,“ uvedl autor práce Šlapal.

Pro zvětšení klikněte.Zdroj: DENÍK/Markéta Evjáková
Mezi Prahou a Brnem má podle studií, ze kterých vycházel, cestovat denně přibližně devatenáct tisíc cestujících oběma směry. „Pro oba typy dopravy jsem vypočítal doporučenou cenu jízdenky na 250 korun za jeden směr,“ dodal Šlapal.

V pondělí uplynulo šedesát let od chvíle, kdy horolezci vystoupili na do té doby bezejmenný vrchol. Pojmenovali jej Pik Brno.
Horu pojmenovali po Brně. Před šedesáti lety

Podle jeho výpočtů je provoz vysokorychlostních tratí, zato hyperloop dokáže být v plusu. Že je Šlapalova práce kvalitní, potvrdil také oponent Kamil Fuchs. „Student použil správný ekonomický přístup k hodnocení výhodnosti a opřel práci o bohaté zdroje. Přestože je určitě vnitřně ztotožněn s preferovanou volbou přepravy, tak nepoužívá žádné účelové argumenty,“ napsal v oponentském posudku Fuchs, který na Mendelově univerzitě vede ekonomický ústav.

Vývojem hyperloopu, který má jezdit rychlostí až 1200 kilometrů za hodinu, se v současnosti zabývá několik firem. Jedna z nich, Hyperloop One, nedávno představila a otestovala dopravní kapsli pro cestující. „Dokázali jsme jako první otestovat úplně celý systém hyperloopu. Je to poprvé za posledních sto let, co někdo vyzkoušel nový způsob dopravy,“ uvedl ředitel společnosti Shervin Pishevar.

O stavbu hyperloopu usiluje také Brno. Jeho představitelé letos na jaře podepsali smlouvu o spolupráci s dalším vývojářem technologie, firmou Hyperloop Transportation Technologies. „Máme za sebou několik koordinačních schůzek, v rozpočtu města jsou také tři miliony pro zapojení místních výzkumníků. Tento týden s firmou jednal i Jihomoravský kraj a inovační centrum ohledně zpracování studie proveditelnosti,“ informovala Kateřina Gardoňová z tiskového střediska magistrátu.

Hyperloop a rychlovlak∙ Hyperloop má umožnit nový způsob rychlého cestování.
∙ Petr Šlapal do hodnocení ekonomické výhodnosti obou konceptů zahrnul náklady na výstavbu i provoz. Počítal i s případným navýšením nákladů až o třicet procent.
∙ Podle jeho propočtů se rychlovlaky nevyplatí, hyperloop ale dokáže být v zisku.

Ilustrační foto
V autoškole neuspěje každý druhý. Na vině je i stres