Vizuální smog, tedy zamoření města nevkusnou reklamou, mohou tvořit i reklamní výstrče, které mnozí lidé zaměňují za vývěsní štíty. „Na rozdíl od vývěsního štítu je výstrč kolmá na zeď, zatímco štít je v její rovině. Pokud si majitel na obchod takovou reklamu umístí, nikdo ho moc nekontroluje. Přitom jen menšinu z nich povolil stavební úřad," prohlásil radní Brna-středu Svatopluk Bartík.

Do budoucna se chce radnice městské části s provozovateli obchodů domluvit, aby sami reklamu odstranili. Pokud odmítnou, nepovolené reklamy může stavební úřad pokutovat až do výše padesát tisíc korun. „Nechceme rychlý přechod od úplné tolerance k potlačování. Případné pokuty budou začínat na dolní hranici," ujistil Bartík.

O dvě stě sedmdesát ploch pro reklamu na sloupech osvětlení přijdou v centru do konce roku i Technické sítě Brno. „Bude to mít drobný dopad na hospodaření, ale reklamy se budeme snažit přemístit mimo památkovou zónu," řekl ředitel společnosti Pavel Rouček.

Podnikatelům v centru pomůže i manuál dobré praxe, který má vzniknout do roka. „Chceme představit pozitivní příklady a tipy pro obchodníky, jak svou prezentaci zlepšit," uvedla grafička Veronika Nováková. Radnice nabízí i pomoc návrhem vzhledu, použitých barev a materiálů.

Myšlenka na sjednocení vzhledu se ale nelíbí některým podnikatelům. „Každý se chce lišit, když bude vše stejné, už to není reklama," zhodnotil majitel kavárny Pellegrini John Merdita.

Iniciativu městské části naopak podporuje brněnský magistrát. „Dlouhodobě to přinese městu jen samá pozitiva," zmínila brněnská radní pro marketing a cestovní ruch Petra Rusňáková.

K dlouhodobým plánům Brna-středu patří i omezení reklamy na tramvajích hromadné dopravy zajíždějících do městské památkové rezervace. „Diskuzi se nebráníme. Je ale třeba zvážit zisk, který dotuje také provoz hromadné dopravy. Je v řádech milionů," upozornil Jan Seitl z dopravního podniku.

ANKETA: Vizuální smog

Jako vizuální smog odborníci popisují zamoření veřejného prostoru nevkusnou reklamou, která nerespektuje své okolí vzhledem či velikostí.

Otázka: Vadí vám hrozba odstranění reklamních výstrčí?

Anketa.Renata Kubínová, majitelka tetovacího salónu Tattoo Lexus

Je to pro podnikání problém, protože jako malý živnostník si nemůžu dovolit pronajmout si obchod s výlohou do ulice. Mám tetovací salón ve druhém poschodí a musím na sebe nějak upozornit, protože je to pro moje podnikání životně důležité. Nemám stálé zákazníky, ale potřebuji nové a nové. Ceduli jsem si domluvila s památkáři a teď se dozvím, že potřebuji další povolení od stavebního úřadu. Nikdy mi to nikdo neřekl. Tohle je výmysl lidí, kteří se nikdy nezkoušeli sami uživit.

Jakub Dutka, provozní baru RotorAnketa.

Ve večerních hodinách štít určitě láká lidi z temnějších ulic. Ve dne nemá tak velký vliv. Nemůžeme ho přes den schovat a na noc zase namontovat. Já osobně nevidím problém v poutači, jako máme my, ale spíš v těch lákajících na značku piva nebo na jiné značky. To určitě škodí vzhledu města.

Anketa.Naďa Sedláčková, majitelka Parfumerie Esta

Mně by velice mrzelo, kdybych přišla o štít, protože tady jdou lidi z České ulice a vidí, že je tu něco zajímavého. Nemáme reklamu v rádiu nebo jiném médiu, nás si zákazníci najdou sami. Když je reklama na fasádě pěkná, tak nikomu nemůže vadit. Ale co nevadí nikomu, ani policistům je, že si tu bezdomovci dělají z chodníku toalety. Rozepínají si poklopec hned u výlohy na rohu. Kde je pak tady to krásno? Jen se hledají problémy, které nejsou a viditelné problémy nikdo neřeší.

Jana Zavadilová, majitelka květinářství Port květinyAnketa.

Pro nás by nebyl zas tak velký problém o poutač přijít, ale na spoustě míst to pomáhá hodně a měli by určitě méně zákazníků. Líbilo by se mi, kdyby byly poutače vizuálně sjednocené. Mně se líbí večer osvícené a hezky nazdobené výlohy. Pokud propagaci schválí památkáři, tak mi většinou nevadí. A o tom, že potřebuji kromě povolení památkářů i stavební povolení, nic nevím.

Anketa.Marie Isaidová, vedoucí prodejny Orient Mini Market

U nás by určitě byl problém odstranit vývěsní štít. Když člověk prochází ulicí, tak nemá nejmenší šanci si všimnout nějakého obchodu. Pro některé bývá i problém si všimnout výlohy, a pokud jim něco neupoutá pohled, tak si toho vůbec nevšimnou. Pro nás by to určitě byl problém, protože bychom měli méně zákazníků.