Inkluze se letos netýká například základní školy 
v Řehořově ulici v brněnských Černovicích. „Zatím se mi žádný rodič neozval a 
v naší vzdělávací metodice jsme udělali pouze formální změny v pojmech," shrnul ředitel školy Josef Binek. Jak se situace vyvine dál, podle něj nelze odhadnout.

Přestože se v kraji do společného vzdělávání zapojí méně dětí, než se čekalo, řeší školy související problémy. Jako nedostatek asistentů. „Dva hledám už od začátku prázdnin. Bez úspěchu. Poptávka po tomto povolání je vysoká. S inkluzí bude situace ještě složitější," upozornil Binek.

12žáků ze speciálních škol nastoupí do běžných základních škol 
v Jihomoravském kra­ji

Za problém podle něj mohou nízké platy, malé úvazky a těžká práce. Asistenti mají ve školách na starost právě práci s dětmi 
s nižším IQ. Jen v Brně se 
o asistenty nyní pere šedesát škol a právě od září se má výuka těmto dětem ještě víc přizpůsobit, aby měly dostatečnou podporu. Kromě asistentů i pomůcky, jako tablety a učebnice.

Žádný nový žák s nižším IQ zatím nepřijde kvůli změně zákona ani do základní školy v Kotlářské ulici. Podle ředitele Libora Zřídkaveselého se ale nic neděje jen zdánlivě. „Do příští středy totiž ještě stále platí stará vyhláška. Pak teprve začnou pedagogicko-psychologické poradny vyšetřovat žáky podle nové. Až systém naběhne, přibude dětí s nižším IQ, které se do společného vzdělávání zapojí. A kde jich bude moc, tam ostatní děti prostě utečou," strachoval se.

Podle nových tabulek dostanou poradny jiné instrukce, jak při testování žáků s lehkým mentálním postižením postupovat. 
„A jisté je, že když ve třídě přibude takové dítě, musí se mu učitel věnovat o to víc. Mít ve třídě dítě s problémem a bez něj je velký rozdíl," podotkl ředitel.

Jak nové testování těchto žáků dopadne, se obává i matka dítěte s lehkým mentálním postižením Edita Bartošová ze Sdružení rodičů a přátel Kociánka. Na ministerstvo nedávno 
s dalšími rodiči podali ústavní stížnost, bezúspěšně. „Ústavní soud ji zamítl. Všichni jsou si teď jistí, že společné vzdělávání bude krok kupředu. Jak ale ministerstvo zaručí, že například na asistenty budou pořád peníze?" ptala se.

Takové úvahy ministerstvo odmítá. „Vyčlenili jsme 119 milionů korun na rozvojový program pro asistenty pedagoga pro děti, které jsou sociálně znevýhodněné, a to už pro rok 2016, kdy má společné vzdělávání nabíhat až v posledním čtvrtletí," sdělila mluvčí ministerstva školství Jarmila Balážová. Podle jejích informací peníze na pokrytí požadovaného počtu asistentů stačí.