Jak bojovat s obezitou? Pocit hladu můžou potlačit geny, tvrdí argentinský vědec

Brno - Už nejez! křičí na lidské podvědomí gen v mozku. Systém, jak tyto buňky fungují a zda pomocí nich lze předcházet obezitě, zkoumá argentinský vědec Marcelo Rubinstein. „Je to studie na dlouhou trať. Snažíme se postupně řešit spoustu malých otázek, které dohromady tvoří důležitou odpověď," líčí.

16.10.2016

Argentinský vědec Marcelo Rubinstein.Foto: DENÍK

Jako člen mezinárodního vědeckého poradního sboru se badatel od pondělka účastnil setkání s kolegy v Mezinárodním centru klinického výzkumu ve Fakultní nemocnici u svaté Anny. „Každoročně se potkáváme, abychom zhodnotili, jak se daří aktuálním projektům, a radíme, kam by výzkumy měly směřovat," vysvětluje.

Rubinstein pracuje jako ředitel laboratoře Národní rady pro vědecký a technický výzkum Argentiny a docent Fakulty přírodních věd University Buenos Aires. V Brně je letos podruhé. „Nejsilnější zážitek pro mě byla návštěva Mendelova muzea. O Mendelovi se učíme už od střední školy, je to spolu s Darwinem otec biologie. Nejednou jsem měl možnost si na vlastní oči prohlédnout jeho pracovnu, knihy a rukopisy," vzpomíná.

Brňané podle něj mohou být na své vědecké zázemí pyšní. „V Argentině jsou pro výzkumy podmínky složitější. Nemáme v laboratořích možnost pořizovat si tolik moderní výbavy," hodnotí Rubinstein.

Vědcem se toužil stát od střední školy. „Ve čtrnácti letech jsem chtěl být matematik, poté fyzik a chemik. Teprve později mě ale začala zajímat chemie mozku," vypráví.

Jeho poslední výzkum odhalil části mozku, které mají vliv na to, jak lidé jedí. „Existuje systém, který podporuje vyhledávání jídla, a jiný, podněcující sytost. Zaměřujeme se tedy na aktivitu genu, který ovlivňuje, abychom se necítili hladoví," líčí pětapadesátiletý vědec.

Výzkumu se Rubinstein věnuje už dvacet let. „Když jsem s ním začínal, lidé o podobných částicích nevěděli. Teď se o nich dočtete i v medicínských knihách," říká.

Autor: Markéta Chumchalová

16.10.2016 VSTUP DO DISKUSE

Měl podpírat německou dálnici. Místo mostu stojí u přehrady jen osamělé torzo

Brno – Zakázaná výzva lákala před lety horolezce u brněnské přehrady. Ještě v devadesátých letech minulého století mohli lézt na opuštěný pilíř Hitlerovy dálnice, dnes už zde ale platí zákaz. Právě pozůstatku po nikdy nedostavěné dálnici je věnován další díl pravidelného seriálu Brněnského deníku Rovnost Brněnské mosty.

Výstava Betlémů láká na tři sta let staré modely. A možná i na historický objev

Předklášteří – Století staré modely Betlému nebo možný historický objev lze spatřit na týdenní výstavě v Předkláštěrí. Kromě nich si návštěvníci mohou spatřit kresby andělů žáků místní základní školy.

Zbrojovce začala zimní pauza. Dobrý start jara nám dodá kyslík, myslí si Hyčka

Brno – Poslední trénink, po němž začalo hráčům třítýdenní volno. Fotbalisté brněnské Zbrojovky v pátek měli poslední sraz, na kterém společně ukončili volnější týdenní přípravu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.