VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Jak na vandaly? Brněnský dopravní podnik vsadil na reklamu

Brno – Bojovat proti vandalům nemá cenu. Zničené okno tramvaje či autobusu, které vyměníme, je do týdne zase poškrábané. Tak jej alespoň přelepíme reklamou, aby nebyly výtvory samozvaných umělců vidět. Třeba je to pak přestane bavit, když svoje dílo neuvidí. A navíc ještě pár korun vyděláme. Takto se rozhodl postupovat brněnský dopravní podnik.

10.12.2012 24
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Attila Racek

Prozatím okna zkušebně polepil do výšky čtyřiceti centimetrů u patnácti starších kloubových tramvají K2. „Fólie lepíme zvenku a následky vandalismu tak překrýváme. Ti, kteří skla ničí se chtějí hlavně zviditelnit. Takhle mají smůlu," uvedla mluvčí dopravního podniku Linda Škrancová.

Vandalismus v dopravních prostředcích je problém, se kterým zatím marně bojuje jak dopravce, tak brněnští strážníci. „Kvůli vandalům v hromadné dopravě vyjíždí naše hlídky asi desetkrát týdně. Vozy ničí různě. Škrábou po sklech, čmárají fixem nebo stříkají sprejem. Volají nás k nim cestující i řidiči. Občas se je dokonce snaží zadržet," řekla mluvčí brněnských strážníků Denisa Kapitančiková.

Výměna jednoho okna v tramvaji stojí zhruba pět tisíc korun. Kdyby měl dopravní podnik vyměnit všechna zničená, zaplatí celkem devatenáct milionů korun. „Zvolili jsme ale takovou politiku, že vyměňujeme jen čelní skla. Podle našich zkušeností je totiž vyměněné okno za krátkou dobu opět zničené. A měnit je stále do kola je příliš drahé," upozornila mluvčí podniku Škrancová.

Zasáhne i soud

Vandalismus v hromadné dopravě přitom může skončit i u soudu. „Když někoho, kdo tramvaj ničí, dopadneme, záleží na tom, jakou způsobil škodu. Do pěti tisíc je to přestupek a řešíme jej pokutou. Přes pět tisíc pak už znamená trestný čin a provinilce předáváme policii. V případě graffiti pak je to trestný čin automaticky bez ohledu na škodu," upozornila Kapitančiková.

Řešit vandalismus polepením reklamou je podle cestujících dobrý nápad. „Nejraději bych samozřejmě viděl okna čistá. Ale těžko vandaly někdo uhlídá. Takhle aspoň škrkance nejsou vidět," řekl Jan Štěpán.

Do jaké míry reklama na oknech dopravnímu podniku také vydělá peníze, není jasné. Tramvaje zatím jezdí jen s logem této brněnské firmy. „Několik zájemců se už na nový formát polepu ptalo, ale zatím si ho nikdo neobjednal. Předpokládáme, že objednávky přijdou na začátku příštího roku," řekla Škrancová. Dodala, že podnik ročně na reklamě vydělá osmnáct milionů korun.

Podle reklamního experta Tomáše Zindulky může mít reklama na oknech úspěch. „Polepování skel zákon umožnil nedávno. Je to novinka, kterou inzerenti vyhledávají. Tramvaje jsou navíc vidět všude. Osloví jak cestující, tak i řidiče v autech na křižovatkách," myslí si.

Autor: Petr Jeřábek

10.12.2012 VSTUP DO DISKUSE 24
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.

Sto let republiky oslaví Brno výstavami

Brňané v Líšni v parku pod zastávkou Masarova v neděli slavnostně zahnali zimu.
20

OBRAZEM: Brňané zaháněli zimu a upalovali čarodějnice

Záchytné parkoviště? V Bílovicích jsou pro

Bílovice nad Svitavou - Už za několik let by lidé, kteří dojíždějí směrem ze severu do Brna, mohli odstavit auta na záchytném parkovišti v Bílovicích nad Svitavou a dál pokračovat vlakem. V centru města by nemuseli složitě hledat parkovací místo. „Záchytné parkoviště vítám. V blízkosti nádraží nedávno vzniklo padesát parkovacích míst a často je tam plno," uvedl starosta Miroslav Boháček.

AKTUALIZOVÁNO

Nehody na D1: šest vybouraných vozidel a šest zraněných

Brněnsko – Dvě hodiny zůstali v neděli na dálnici D1 stát řidiči, kteří se rozhodli pro noční cestu do Prahy nebo Brna. Na 169. kilometru ve směru na Prahu dodávka sjela do svodidel a otočila se na bok. Při havárii, která se stala před tři čtvrtě na čtyři ráno, se zranilo šest cizinců. Událost omezila provoz v obou směrech dálnice. „Na místo vyjeli hasiči z Rosic a Velké Bíteše, kteří raněné posádce poskytli první pomoc. Poté místo zásahu osvětlili a zajistili proti požáru," popsal postup hasičů jejich krajský mluvčí Jaroslav Mikoška.

Děti na internetu prodávají své nahé fotky a nabízí i sex, říká policistka

Jižní Morava /ROZHOVOR/ - Internetový fenomén Modrá velryba, který skrze sérii úkolů, jež mohou vést až k sebevraždám, ovlivňuje děti a teenagery, se objevil i v České republice. Tvrdí to policisté, konkrétní případy ale nechtějí zveřejnit. Medializace fenoménu, který mezi lidmi vyvolal velký ohlas, nebyl dobrý krok podle jihomoravské policejní koordinátorky prevence Zdeňky Procházkové. „Už je to moc nafouknuté. Podobná nebezpečí jsou na internetu pořád, jen se pokaždé jinak nazývají," tvrdí.

Brno v roce 2050? Podobu určí obyvatelé i akademici

Brno - V Brně je na 350 tisíc obyvatel. Za třicet let jich může být o 50 tisíc méně. Radní se rozhodli shromáždit data o obyvatelstvu, dopravě a dalších oblastech, aby pomocí nich vytvořili Strategii Brno 2050.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies