VYBERTE SI REGION

Jak na vandaly? Brněnský dopravní podnik vsadil na reklamu

Brno – Bojovat proti vandalům nemá cenu. Zničené okno tramvaje či autobusu, které vyměníme, je do týdne zase poškrábané. Tak jej alespoň přelepíme reklamou, aby nebyly výtvory samozvaných umělců vidět. Třeba je to pak přestane bavit, když svoje dílo neuvidí. A navíc ještě pár korun vyděláme. Takto se rozhodl postupovat brněnský dopravní podnik.

10.12.2012 24
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Attila Racek

Prozatím okna zkušebně polepil do výšky čtyřiceti centimetrů u patnácti starších kloubových tramvají K2. „Fólie lepíme zvenku a následky vandalismu tak překrýváme. Ti, kteří skla ničí se chtějí hlavně zviditelnit. Takhle mají smůlu," uvedla mluvčí dopravního podniku Linda Škrancová.

Vandalismus v dopravních prostředcích je problém, se kterým zatím marně bojuje jak dopravce, tak brněnští strážníci. „Kvůli vandalům v hromadné dopravě vyjíždí naše hlídky asi desetkrát týdně. Vozy ničí různě. Škrábou po sklech, čmárají fixem nebo stříkají sprejem. Volají nás k nim cestující i řidiči. Občas se je dokonce snaží zadržet," řekla mluvčí brněnských strážníků Denisa Kapitančiková.

Výměna jednoho okna v tramvaji stojí zhruba pět tisíc korun. Kdyby měl dopravní podnik vyměnit všechna zničená, zaplatí celkem devatenáct milionů korun. „Zvolili jsme ale takovou politiku, že vyměňujeme jen čelní skla. Podle našich zkušeností je totiž vyměněné okno za krátkou dobu opět zničené. A měnit je stále do kola je příliš drahé," upozornila mluvčí podniku Škrancová.

Zasáhne i soud

Vandalismus v hromadné dopravě přitom může skončit i u soudu. „Když někoho, kdo tramvaj ničí, dopadneme, záleží na tom, jakou způsobil škodu. Do pěti tisíc je to přestupek a řešíme jej pokutou. Přes pět tisíc pak už znamená trestný čin a provinilce předáváme policii. V případě graffiti pak je to trestný čin automaticky bez ohledu na škodu," upozornila Kapitančiková.

Řešit vandalismus polepením reklamou je podle cestujících dobrý nápad. „Nejraději bych samozřejmě viděl okna čistá. Ale těžko vandaly někdo uhlídá. Takhle aspoň škrkance nejsou vidět," řekl Jan Štěpán.

Do jaké míry reklama na oknech dopravnímu podniku také vydělá peníze, není jasné. Tramvaje zatím jezdí jen s logem této brněnské firmy. „Několik zájemců se už na nový formát polepu ptalo, ale zatím si ho nikdo neobjednal. Předpokládáme, že objednávky přijdou na začátku příštího roku," řekla Škrancová. Dodala, že podnik ročně na reklamě vydělá osmnáct milionů korun.

Podle reklamního experta Tomáše Zindulky může mít reklama na oknech úspěch. „Polepování skel zákon umožnil nedávno. Je to novinka, kterou inzerenti vyhledávají. Tramvaje jsou navíc vidět všude. Osloví jak cestující, tak i řidiče v autech na křižovatkách," myslí si.

Autor: Petr Jeřábek

10.12.2012 VSTUP DO DISKUSE 24
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Odejde Zbrojovce snajpr? Útočník Škoda je v kurzu

Brno - Na podzim nastřílel deset branek, vyšvihl se do čela pořadí kanonýrů vedle renomovaného Davida Lafaty. Brněnský fotbalista Michal Škoda se v zimním přestupovém období patrně stane horkým zbožím. Už kolem něj také někteří zájemci krouží. „Mám nějaké informace od manažera, ale spíš čekám na něco konkrétního, zatím je to jen oťukávání, což moc neřeším," odvětil Deníku Rovnost útočník Zbrojovky.

Předvánoční brigády? Je jich více. A za lepší platy

Brno - Vánoce rodiny stojí mnoho peněz, velká část lidí si tak hledá alespoň dočasný přivýdělek. Je to i případ Lukáše Nezhyby. „Mám sice svoji stálou práci, ale chceme s přítelkyní strávit Vánoce v zahraničí na horách, proto máme oba od začátku prosince ještě brigádu," vysvětlil Nezhyba.

Vyhnou se kolonám při cestě do Bystrce. Na dvojité fazoli

Brno /INFOGRAFIKA/ – Klidnější jízda a méně dopravních nehod, to čeká v budoucnu řidiče na cestě z centra Brna do Bystrce. Nebezpečnou křižovatku Bystrcké a Kníničské u tamního hobymarketu chtějí starostové městských částí přestavět na mimoúrovňové křížení. Cesta na přehradu, do zoo, či na bystrcké sídliště díky tomu bude plynulejší.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies