VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Jaké jsou varianty vedení rychlostní silnice R 43?

Blanensko - Dálnice byla vyprojektována ještě v roce 1938 a následujícího jara se započalo se stavbou. Práce probíhaly rychle, termín dokončení měl být v roce 1940.

19.4.2009 5
SDÍLEJ:

Přetížená silnice I/43 Brno - Svitavy Foto: Jiří Vymětalík

1. září 1939 Německo napadlo Polsko, a tím začal nejhrůznější bojový konflikt známý jako 2. světová válka. Stavební práce se zpomalily a roku 1942 zastavily vinou nedostatku surovin a hospodářských problémů způsobených německým válečným úsilím. Do konce války byla nedostavěná autostráda střežena najatými hlídači. Ještě před válkou se také začala stavět národní dálnice Praha – Brno – Zlín – Slovensko dokončená po třiceti letech jako D 1.

Na základě smlouvy z 19. listopadu 1938 mezi Česko-Slovenskem a Německem byly pozemky ke stavbě říšské automobilové silnice pro společnost RAB Protektorátem Čechy a Morava vykoupeny, eventuálně vyvlastněny, a poskytnuty stavebníkovi silnice. Stavební práce na průběžné dálnici probíhaly v období od 11. dubna 1939 do 30. dubna 1942.

Po válce se s její dostavbou nepočítalo, až v šedesátých letech bylo rozhodnuto o stavbě dálnice D 43, později přehodnocené na rychlostní silnici R 43. Tato komunikace, velmi významná pro vnitrostátní i tranzitní dopravu, má spojit naši první dálnici D 1 a rychlostní komunikaci R 35 Hradec Králové – Olomouc.

Nebudu zde zdlouhavě popisovat všechny varianty a subvarianty, ale nastíním jen nejperspektivnější možnosti. Zcela vynechat můžeme varianty A - Ostrovačickou, B – Žebětínskou, které obcházejí Brněnskou přehradu západně a nepřináší blanenskému regionu kýžený dopravní význam, i kontroverzní eventuality C, G – tunelová a centrální městská tunelová, jež nezohledňují tranzitní přepravu a vedou dopravu středem Brna. Přijatelnější se jeví varianty D – Bystrcká, 0+ – aktivní nulová, F – Medlánecká (Holedská).

Bystrcká varianta počítá vedení v trase německé dálnice s tunelem přes Bystrc a mostem přes Svratku u Brněnské přehrady. Aktivní nulová vychází z rozšíření a zkapacitnění silnice I/43 s obchvaty obcí a napojení na Svitavskou radiálu – jediný zprovozněný úsek čtyřpruhové R 43 z Brna – Králova Pole po křižovatku Česká.

Medlánecká varianta odbočuje z varianty D za Bystrcí severovýchodním směrem, prochází tunelem pod vrchem Holedná a u Řečkovic se napojuje na Svitavskou radiálu, pokračuje v trase I/43 na Blanensko a u Lažan se stáčí k trase Hitlerovy dálnice a pokračuje v jejím tělese. Varianty D, F nemůžeme nazývat dostavbou německé dálnice, neboť by se jednalo o dílo zcela nové, a to od počátků až po dokončení.

Protože se původně s dostavbou nepočítalo, pozemky pod autostrádou nepatří jen českému státu, ale i soukromým majitelům. V některých případech je vlastnictví nejasné, poněvadž je majitel neznámý. Instituce odpovědné za výběr správného řešení R43 v naší oblasti jsou ministerstvo dopravy, Ředitelství silnic a dálnic, Jihomoravský kraj, ministerstvo životního prostředí.

V tomto článku jsem použil zdroje www.dalnice-silnice.cz a www.dalnice.com. K problematice se budeme průběžně vracet a příště se podíváme zpět na trasu dálnice.

JIŘÍ VYMĚTALÍK

19.4.2009 VSTUP DO DISKUSE 5
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Dny dopravní nostalgie v Brně.
17

Parní vlak na šestiproudé silnici? Dopravní nostalgie připomíná historické linky

V Brně se uskutečnil druhý ročník akce Slide Czech, která se bude postupně konat ve více než deseti městech v České republice. Návštěvníci s nafukovacími kruhy nebo lehátky pod paží se přišli osvěžit na více než tři sta metrů dlouhou vodní skluzavku.
19

Nejlepší osvěžení? Jízda na obří skluzavce na Kraví hoře, pochvalují si Brňané

Nezletilý motorkář má středně těžké poranění nohy. Po srážce s náklaďákem

Brněnsko - V péči lékařů skončil v sobotu odpoledne sedmnáctiletý motorkář. Na křižovatce mezi Újezdem u Brna a Sokolnicemi na Brněnsku se srazil s nákladním autem. "Měl středně těžká poranění dolní končetiny. Záchranáři jej převezli do Dětské nemocnice v Brně," popsala mluvčí jihomoravských záchranářů Hedvika Kropáčková.

Vytrvalejší cestovatel než vlk. Rys přišel do Moravského krasu až z Beskyd

Blanensko – Vědci minulý týden odchytili a očipovali rysa v Moravském krasu. Očekávají, že díky tomu získají nové poznatky o vzácné šelmě.

Díky práci snů zdarma cestuje po světě. Při natáčení mu ale opice ukradla kameru

Brno - Videa z různých koutů světa natáčí z loďky či horkovzdušného balonu. Sedmadvacetiletý Michal Gálik loni vyhrál v brněnské společnosti Sygic Travel konkurz na práci snů. Díky ní rok zdarma cestuje po světě a natáčí 360stupňová videa do internetové aplikace pro cestovatele. „Raději cestuji za přírodou než do měst. Je v nich na mě moc stresu a ruchu," tvrdí mladík.

Potvrzeno. V Brně vyroste park pro společné fandění v době olympiády

Brno /ANKETA/ – Hokejové hřiště, curlingové dráhy či malý skokanský můstek. To a mnohem více nabídne nový olympijský park, který vznikne v Pavilonu Z v areálu brněnského výstaviště. V pátek to potvrdilo vedení Brna s Českým olympijským výborem. Od února 2018, v době konání zimních olympijských her v jihokorejském Pchjongčchangu, tak budou moci lidé v Brně společně sledovat přímé přenosy a fandit českým sportovcům. V olympijském parku si navíc některé sporty i sami vyzkouší.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies