VYBERTE SI REGION

Jaké jsou varianty vedení rychlostní silnice R 43?

Blanensko - Dálnice byla vyprojektována ještě v roce 1938 a následujícího jara se započalo se stavbou. Práce probíhaly rychle, termín dokončení měl být v roce 1940.

19.4.2009 5
SDÍLEJ:

Přetížená silnice I/43 Brno - Svitavy Foto: Jiří Vymětalík

1. září 1939 Německo napadlo Polsko, a tím začal nejhrůznější bojový konflikt známý jako 2. světová válka. Stavební práce se zpomalily a roku 1942 zastavily vinou nedostatku surovin a hospodářských problémů způsobených německým válečným úsilím. Do konce války byla nedostavěná autostráda střežena najatými hlídači. Ještě před válkou se také začala stavět národní dálnice Praha – Brno – Zlín – Slovensko dokončená po třiceti letech jako D 1.

Na základě smlouvy z 19. listopadu 1938 mezi Česko-Slovenskem a Německem byly pozemky ke stavbě říšské automobilové silnice pro společnost RAB Protektorátem Čechy a Morava vykoupeny, eventuálně vyvlastněny, a poskytnuty stavebníkovi silnice. Stavební práce na průběžné dálnici probíhaly v období od 11. dubna 1939 do 30. dubna 1942.

Po válce se s její dostavbou nepočítalo, až v šedesátých letech bylo rozhodnuto o stavbě dálnice D 43, později přehodnocené na rychlostní silnici R 43. Tato komunikace, velmi významná pro vnitrostátní i tranzitní dopravu, má spojit naši první dálnici D 1 a rychlostní komunikaci R 35 Hradec Králové – Olomouc.

Nebudu zde zdlouhavě popisovat všechny varianty a subvarianty, ale nastíním jen nejperspektivnější možnosti. Zcela vynechat můžeme varianty A - Ostrovačickou, B – Žebětínskou, které obcházejí Brněnskou přehradu západně a nepřináší blanenskému regionu kýžený dopravní význam, i kontroverzní eventuality C, G – tunelová a centrální městská tunelová, jež nezohledňují tranzitní přepravu a vedou dopravu středem Brna. Přijatelnější se jeví varianty D – Bystrcká, 0+ – aktivní nulová, F – Medlánecká (Holedská).

Bystrcká varianta počítá vedení v trase německé dálnice s tunelem přes Bystrc a mostem přes Svratku u Brněnské přehrady. Aktivní nulová vychází z rozšíření a zkapacitnění silnice I/43 s obchvaty obcí a napojení na Svitavskou radiálu – jediný zprovozněný úsek čtyřpruhové R 43 z Brna – Králova Pole po křižovatku Česká.

Medlánecká varianta odbočuje z varianty D za Bystrcí severovýchodním směrem, prochází tunelem pod vrchem Holedná a u Řečkovic se napojuje na Svitavskou radiálu, pokračuje v trase I/43 na Blanensko a u Lažan se stáčí k trase Hitlerovy dálnice a pokračuje v jejím tělese. Varianty D, F nemůžeme nazývat dostavbou německé dálnice, neboť by se jednalo o dílo zcela nové, a to od počátků až po dokončení.

Protože se původně s dostavbou nepočítalo, pozemky pod autostrádou nepatří jen českému státu, ale i soukromým majitelům. V některých případech je vlastnictví nejasné, poněvadž je majitel neznámý. Instituce odpovědné za výběr správného řešení R43 v naší oblasti jsou ministerstvo dopravy, Ředitelství silnic a dálnic, Jihomoravský kraj, ministerstvo životního prostředí.

V tomto článku jsem použil zdroje www.dalnice-silnice.cz a www.dalnice.com. K problematice se budeme průběžně vracet a příště se podíváme zpět na trasu dálnice.

JIŘÍ VYMĚTALÍK

19.4.2009 VSTUP DO DISKUSE 5
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Perníkový betlém? Snad nám ho děti na mši nesní, doufá žena organizující pečení

Vranovice – Zvedne vyzvánějící mobil a říká: „Pečení betlému? Není problém." Pětadvacetiletá Magdalena Vybíralová ve Vranovicích na Brněnskem organizuje vznik betlému, jenž bude celý z perníku.  

Vánoční dárky od obce? Obyvatelé dostanou kalendáře, plavenky nebo besídky

Nová Ves - Kromě Ježíška myslí na obyvatele obcí na Brněnsku také představitelé některých tamních radnic. Většinou lidé dostanou drobnosti vztahující se k obci a jejímu životu.

Při nehodě dvou aut v Rajhradě se zranil kojenec

Rajhrad – Čtyři zraněné včetně jednoho kojence si vyžádala nehoda dvou osobních aut. Ta se střetla v sobotu dopoledne v Rajhradě na Brněnsku.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies