VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Jaké jsou varianty vedení rychlostní silnice R 43?

Blanensko - Dálnice byla vyprojektována ještě v roce 1938 a následujícího jara se započalo se stavbou. Práce probíhaly rychle, termín dokončení měl být v roce 1940.

19.4.2009 5
SDÍLEJ:

Přetížená silnice I/43 Brno - Svitavy Foto: Jiří Vymětalík

1. září 1939 Německo napadlo Polsko, a tím začal nejhrůznější bojový konflikt známý jako 2. světová válka. Stavební práce se zpomalily a roku 1942 zastavily vinou nedostatku surovin a hospodářských problémů způsobených německým válečným úsilím. Do konce války byla nedostavěná autostráda střežena najatými hlídači. Ještě před válkou se také začala stavět národní dálnice Praha – Brno – Zlín – Slovensko dokončená po třiceti letech jako D 1.

Na základě smlouvy z 19. listopadu 1938 mezi Česko-Slovenskem a Německem byly pozemky ke stavbě říšské automobilové silnice pro společnost RAB Protektorátem Čechy a Morava vykoupeny, eventuálně vyvlastněny, a poskytnuty stavebníkovi silnice. Stavební práce na průběžné dálnici probíhaly v období od 11. dubna 1939 do 30. dubna 1942.

Po válce se s její dostavbou nepočítalo, až v šedesátých letech bylo rozhodnuto o stavbě dálnice D 43, později přehodnocené na rychlostní silnici R 43. Tato komunikace, velmi významná pro vnitrostátní i tranzitní dopravu, má spojit naši první dálnici D 1 a rychlostní komunikaci R 35 Hradec Králové – Olomouc.

Nebudu zde zdlouhavě popisovat všechny varianty a subvarianty, ale nastíním jen nejperspektivnější možnosti. Zcela vynechat můžeme varianty A - Ostrovačickou, B – Žebětínskou, které obcházejí Brněnskou přehradu západně a nepřináší blanenskému regionu kýžený dopravní význam, i kontroverzní eventuality C, G – tunelová a centrální městská tunelová, jež nezohledňují tranzitní přepravu a vedou dopravu středem Brna. Přijatelnější se jeví varianty D – Bystrcká, 0+ – aktivní nulová, F – Medlánecká (Holedská).

Bystrcká varianta počítá vedení v trase německé dálnice s tunelem přes Bystrc a mostem přes Svratku u Brněnské přehrady. Aktivní nulová vychází z rozšíření a zkapacitnění silnice I/43 s obchvaty obcí a napojení na Svitavskou radiálu – jediný zprovozněný úsek čtyřpruhové R 43 z Brna – Králova Pole po křižovatku Česká.

Medlánecká varianta odbočuje z varianty D za Bystrcí severovýchodním směrem, prochází tunelem pod vrchem Holedná a u Řečkovic se napojuje na Svitavskou radiálu, pokračuje v trase I/43 na Blanensko a u Lažan se stáčí k trase Hitlerovy dálnice a pokračuje v jejím tělese. Varianty D, F nemůžeme nazývat dostavbou německé dálnice, neboť by se jednalo o dílo zcela nové, a to od počátků až po dokončení.

Protože se původně s dostavbou nepočítalo, pozemky pod autostrádou nepatří jen českému státu, ale i soukromým majitelům. V některých případech je vlastnictví nejasné, poněvadž je majitel neznámý. Instituce odpovědné za výběr správného řešení R43 v naší oblasti jsou ministerstvo dopravy, Ředitelství silnic a dálnic, Jihomoravský kraj, ministerstvo životního prostředí.

V tomto článku jsem použil zdroje www.dalnice-silnice.cz a www.dalnice.com. K problematice se budeme průběžně vracet a příště se podíváme zpět na trasu dálnice.

JIŘÍ VYMĚTALÍK

19.4.2009 VSTUP DO DISKUSE 5
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto

Kvůli salmonele vybijí v Pohořelicích 65000 slepic. Vejce stahují z prodeje

Smrtelná nehoda uzavřela ve středu odpoledne silnici mezi Archlebovem a Strážovicemi. Na místě tam zemřel třiadvacetiletý motorkář.
3

Mladý motorkář zahynul při rizikovém předjíždění, je už osmnáctou obětí

Odchod Habance: Změny v tréninku? Spíš v intenzitě, vysvětluje trenér Dostálek

Brno – Na úterním dopoledním tréninku fotbalové Zbrojovky čekala Richarda Dostálka blesková změna, protože jej po pondělním odvolání Svatopluka Habance najednou vedl společně s Lukášem Přerostem jako jeden z dvojice hlavních koučů. „Pracujeme na tom, abychom změnili psychiku hráčů, tomu jsou tréninky uzpůsobené,“ popisuje třiačtyřicetiletý bývalý reprezentant.

Němec se těší do Norska a vtipkuje: Budu jen jako člen stáda

Brno – Výjezdů k zápasům do zahraničí si v kariéře zatím příliš neužil. Nyní se útočník brněnské Komety Vojtěch Němec vydal s týmem do Skandinávie. Brňany čekají první duely v letošním ročníku Ligy mistrů, ve čtvrtek s norským Stavangerem a v sobotu s Kuopiem. „Určitě to bude kvalitní příprava do extraligové sezony a užiju si to,“ prohlásil jedenatřicetiletý forvard.

AKTUALIZOVÁNO

Paraglidista zemřel při pádu na pole. Záchranáři ho oživovali marně

Moravský Žižkov – Ačkoliv téměř čisté nebe nad Břeclavskem ve středu ozařovalo slunce, let pro jednoho z účastníků tamního evropského šampionátu v motorovém paraglidingu skončil smrtí. Prestižní akci konanou na letišti v Břeclavi poznamenala tragická nehoda.

Na dálnici D2 narazil kamion do svodidel. Vyteklo z něj 400 litrů nafty

Brno – Zasypávat uniklou a přečerpávat zbývající naftu museli hasiči u nehody, která se stala krátce po polední na prvním kilometru dálnice D2 ve směru na Břeclav. „Při našem příjezdu bylo na dálnici rozlitých asi sto litrů nafty. Proraženou nádrž jsme se snažili ucpat, ale celkem z ní uniklo 400 litrů,˝ popsal zásah mluvčí hasičů Jan Dvořák.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení