Od pátečního večera se jezdí v obou směrech novou dokončenou galerií, která vede nad nimi. „Důvodem je nebezpečí sesuvu svahu nad portálem tunelů,“ informoval ředitel brněnského pracoviště Ředitelství silnic a dálnic Pavel Doležal.

Lidé to vítají. „Nejezdím tudy často, ale i tak je to o nervy. Každý den ve špičce tu stojí kolony. Myslím si, že to pomůže, i když je pravda, že zácpy se tvoří i dole v Pisárkách,“ uvedla Alena Tesařová z brněnských Žabovřesek.

Svah, který v současné době drží hřebíková stěna je podle odborníků v havarijním stavu a to i přesto, že ještě minulý týden tvrdil generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Jiří Švorc opak. Může za to nejspíš deštivé počasí. „ Půdu v okolí stavby pečlivě sledujeme. Odborníci nám doporučili dopravu odklonit. Museli jsme situaci řešit okamžitě. Vést dopravu galerií byla nejjednodušší možnost,“ uvedl Doležal.

Podle něj se to dalo čekat. „Technická opatření na silnicích v trase objížďky mají jen určitou dobu životnosti. Jakýmkoliv prodlužováním stavby se jen snižuje,“ podotkl Doležal.

Problém s výstavbou Dobrovského tunelů se tím ale neřeší. Galerie nemá stejně jako celá stavba platné stavební povolení. Současná situace je krizová, jedná se pouze o havarijní opatření.

Vážný stav svahu

Vedení Ředitelství silnic a dálnic v pondělí informovalo o špatném stavu svahu také pracovníky jihomoravského krajského úřadu. „Dostali jsme oznámení od investora, který se rozhodl silnici uzavřít. Provedeme místní šetření, podle kterého rozhodneme, jak je stav vážný. Poté zhodnotíme, zda je vybraná objížďka v souladu se zákonem,“ nastínil postup vedoucí krajského odboru dopravy Rostislav Snovický.

V případě, že by objížďku na krajském úřadě neschválili, nezbývá podle Doležala jiná možnost než celou stavbu uzavřít a svést dopravu do města. „To by znamenalo dopravní kolaps Brna,“ upozornil Doležal.

O tom, zda se silnice v okolí stavby kompletně uzavře nebo zda vedení dopravního odboru objížďku schválí se rozhodne v nejbližších týdnech.

Stavební práce na Dobrovského tunelech utichly minulý měsíc. Městský soud v Praze totiž zrušil loni v listopadu stavební povolení tunelů. Dal za pravdu lidem ze Sdružení Velký městský okruh, kteří si opakovaně stěžovali na to, že tunely neplní hlukové limity. „Snažili jsme se s vedením ředitelství domluvit. Mrzí nás to, ale jiné řešení nebylo možné,“ uvedl předseda občanského sdružení Velký městský okruh Brno Karel Štěpaník.

Ředitelství silnic a dálnic podalo kasační stížnost k Nejvyššímu správnímu soudu. Nechce ale čekat na jeho rozhodnutí. Podle vedení společnosti by bylo nejlepší, kdyby ministerstvo dopravy doplnilo dokumentaci a vydalo nové rozhodnutí o odvolání. Může se však stát, že ministerstvo vrátí připomínky kraji, který je bude muset znovu přezkoumat. „Nemůžeme nic předjímat. Záleží to na rozhodnutí ministerstva,“ uvedl Snovický.

Práce na tunelech, které mají výrazně ulehčit dopravu v Brně se protáhne nejméně o pět měsíců a prodraží se minimálně o čtvrt miliardy korun. Dokončení stavby si přejí i samotní Brňané. Například Petr Doležal z Žabovřesek. „Měli by to dodělat co nejdříve. Komplikuje to lidem život,“ myslí si Doležal.