VYBERTE SI REGION

Jihomoravské obce zpomalovací semafory odmítají. Tvrdí, že nejsou efektivní

Jižní Morava – Lažanami na Blanensku vede vytížená silnice Brno-Svitavy. Řidiči tam rádi sešlápnou plyn a na přikázanou padesátikilome­trovou rychlost nedbají. Před pěti lety v obci řidička srazila sedmasedmdesá­tiletého muže. Fabia důchodce odmrštila do protisměru pod další auto. Na místě zemřel. Starosta Lažan Vlastimil Hemzal si přesto nemyslí, že místním pomůže zpomalovací semafor.

7.3.2015 14
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/archiv

„Na tak frekventované silnici nemůžeme najednou rozsvítit červenou," argumentoval. Podle něj spíš pomůže snížit rychlost před obcí na sedmdesátku a zpomalovací ostrůvky.

Zpomalovací semafory se osvědčily v Praze, Uherském Brodě, Pelhřimově a dalších třiceti obcích na Vysočině. Jižní Morava má pouze jeden. V Mikulově na Břeclavsku stojí už pět let. „Semafor jsme zavedli v Brněnské ulici, která protíná náměstí, kde je velmi živo. Auta tam ale přijížděla moc rychle a chodce ohrožovala," vysvětlil starosta Mikulova Rostislav Koštial.

Podle něj se díky zařízení cítí chodci bezpečněji a ubylo nehod. Proto se o něj zajímají i v nedalekých Velkých Pavlovicích. „Dříve jsme zkoušeli retardéry, ale tři ze čtyř jsme museli do týdne odstranit. Lidé si stěžovali na hluk. Zpomalovací semafory je u nás velmi živé téma, zabýváme se jím na zastupitelstvu. Postoj policie se ale různí, ne vždy je doporučují," poukázal starosta Pavel Procházka.

To potvrdila i policejní mluvčí Petra Vedrová. „Pro regulaci rychlosti v nebezpečných úsecích používáme radary. Neustále posíláme do terénu hlídky. Zpomalovací semafory proto nejsou nezastupitelné," prohlásila.

Koordinátor společnosti Besip Pavel Čížek namítá, že speciální semafory jsou potřeba. „Významně se podílejí na plynulosti dopravy a mají podobný účel jako veřejné radary. Upozorní přijíždějící řidiče, kteří si ani nemusejí uvědomit, že překročili rychlost," objasnil Čížek.

Podobně semafory oceňují silničáři. „Řidiči je vidí už zdálky a zpomalí. Většina z nich světla respektuje," upozornil provozní náměstek krajských silničářů Alois Vybíral.

Jenže ani Brno ani obce na Brněnsku o zavedení zpomalovacích semaforů neuvažují. Že vedení města nové opatření neplánuje, vítají i někteří Brňané. „Běžných semaforů tu máme až dost. Zavádět nové bez přechodů je zbytečné a řidiče by jenom popudily," argumentoval například Brňan Jan Mikota. Právě z tohoto důvodu neuvažují o zavedení zpomalovacího semaforu ve Vyškově.

Podle vedoucího tamního odboru dopravy Petra Buchty totiž připadá běžný semafor zhruba na každých dvě stě metrů silnic města. Semaforů se nedočkají ani pěší na Blanensku. „Zatím nejsou potřebné. Brzy zahájíme rekonstrukci průtahu Blanska, potom můžeme o zařízení uvažovat," vysvětlil vedoucí komunální údržby Blanska Petr Rizner.

MONIKA ROZSYPALOVÁ
ZPRAVODAJOVÉ ROVNOSTI

Autor: Redakce

Mají zpomalovací semafory smysl?

ANO

39 %

NE

61 %

Hlasovalo: 279

Anketa byla ukončena

7.3.2015 VSTUP DO DISKUSE 14
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Chřipka. Ilustrační foto.
AKTUALIZOVÁNO

Chřipková epidemie je v plném proudu. Nemocných výrazně přibylo

Michal Škoda.
1

Německé Aue láká Škodu a už jedná se Zbrojovkou

Soud rozhodl: Kohoutovický zpravodaj musí vydat článek opoziční zastupitelky

Brno – Opoziční zastupitelka v Kohoutovicích Dana Kalčíková měla nárok na zveřejnění článku, který ji opakovaně redakční rada místního zpravodaje odmítala vydat. Zastupitelka za zelené a nezávislé se loni v březnu s žalobou obrátila na brněnský městský soud. Ten jí v pátek vyhověl.

Útočník podle obžaloby zrovna znásilňoval jeho přítelkyni. On jen seděl vedle

Brno - Svazování, bití, dušení a znásilnění si podle obžaloby v březnu loňského roku prožila oběť šestatřicetiletého Jana Eliáše v jednom z brněnských bytů. Případ v pátek znovu projednával Krajský soud v Brně. Celé události měla přihlížet trojice mužů, včetně přítele oběti. Ten vypověděl, že všichni se naprosto báli ženu jakkoli bránit a celou noc raději seděli na pohovce a sledovali, co se děje.

Nové trolejbusy překonají i místa bez trolejí. Na baterie ujedou až 10 kilometrů

Brno – Až dělníci rozkopou a přeruší elektrické vedení ve Veveří nebo Údolní ulici, cestující městskou hromadnou dopravou nemusí omezovat pohyb trolejbusy. Brněnský dopravní podnik totiž plánuje koupit deset vozů, které využívají k pohonu také energii z baterií. Cestující v nich tak projedou i místy, kde nevedou troleje.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies