„Na tak frekventované silnici nemůžeme najednou rozsvítit červenou," argumentoval. Podle něj spíš pomůže snížit rychlost před obcí na sedmdesátku a zpomalovací ostrůvky.

Zpomalovací semafory se osvědčily v Praze, Uherském Brodě, Pelhřimově a dalších třiceti obcích na Vysočině. Jižní Morava má pouze jeden. V Mikulově na Břeclavsku stojí už pět let. „Semafor jsme zavedli v Brněnské ulici, která protíná náměstí, kde je velmi živo. Auta tam ale přijížděla moc rychle a chodce ohrožovala," vysvětlil starosta Mikulova Rostislav Koštial.

Podle něj se díky zařízení cítí chodci bezpečněji a ubylo nehod. Proto se o něj zajímají i v nedalekých Velkých Pavlovicích. „Dříve jsme zkoušeli retardéry, ale tři ze čtyř jsme museli do týdne odstranit. Lidé si stěžovali na hluk. Zpomalovací semafory je u nás velmi živé téma, zabýváme se jím na zastupitelstvu. Postoj policie se ale různí, ne vždy je doporučují," poukázal starosta Pavel Procházka.

To potvrdila i policejní mluvčí Petra Vedrová. „Pro regulaci rychlosti v nebezpečných úsecích používáme radary. Neustále posíláme do terénu hlídky. Zpomalovací semafory proto nejsou nezastupitelné," prohlásila.

Koordinátor společnosti Besip Pavel Čížek namítá, že speciální semafory jsou potřeba. „Významně se podílejí na plynulosti dopravy a mají podobný účel jako veřejné radary. Upozorní přijíždějící řidiče, kteří si ani nemusejí uvědomit, že překročili rychlost," objasnil Čížek.

Podobně semafory oceňují silničáři. „Řidiči je vidí už zdálky a zpomalí. Většina z nich světla respektuje," upozornil provozní náměstek krajských silničářů Alois Vybíral.

Jenže ani Brno ani obce na Brněnsku o zavedení zpomalovacích semaforů neuvažují. Že vedení města nové opatření neplánuje, vítají i někteří Brňané. „Běžných semaforů tu máme až dost. Zavádět nové bez přechodů je zbytečné a řidiče by jenom popudily," argumentoval například Brňan Jan Mikota. Právě z tohoto důvodu neuvažují o zavedení zpomalovacího semaforu ve Vyškově.

Podle vedoucího tamního odboru dopravy Petra Buchty totiž připadá běžný semafor zhruba na každých dvě stě metrů silnic města. Semaforů se nedočkají ani pěší na Blanensku. „Zatím nejsou potřebné. Brzy zahájíme rekonstrukci průtahu Blanska, potom můžeme o zařízení uvažovat," vysvětlil vedoucí komunální údržby Blanska Petr Rizner.

MONIKA ROZSYPALOVÁ
ZPRAVODAJOVÉ ROVNOSTI