VYBERTE SI REGION

Jihomoravský kraj schválil koupení nových elektrických vlaků za sedm miliard

Jižní Morava – Nové elektrické vlaky za sedm miliard korun plánuje pořídit do svého majetku Jihomoravský kraj. Chce na to čerpat šest miliard z Evropské unie, miliardu zaplatí sám. Ve čtvrtek to schválili Jihomoravští zastupitelé.

18.2.2016
SDÍLEJ:

InterPanter. Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Pavel Sonnek

Podle hejtmana Michala Haška je cesta pořízení vlastních vlakových jednotek obvyklý model například v některých spolkových zemích v Německu. „Vlaky by nakoupil do svého vlastnictví přímo Jihomoravský kraj a poté je poskytne tomu, kdo bude mít uzavřenou smlouvu jako náš partner pro regionální železniční dopravu," vysvětlil Hašek.

Přečtěte si k tématu:
Vlaky Českých drah jsou staré skoro půl století. Kraj chce proto koupit svoje

Kraj plánuje pořídit pětatřicet čtyřdílných a deset dvoudílných souprav. Jezdily by po elektrických tratích například na trasách linky S2 Křenovice-Brno-Blansko nebo S3 Břeclav-Brno-Tišnov. V případě elektrizace nových tratí by fungovaly i jinde.

Současný stav vlaků je podle Haška špatný. „Jsou za hranou životnosti. Stáří vlakových vozů je pětačtyřicet let a je potřeba mít nové," dodal. Mluvčí Českých drah Kateřina Šubová špatný stav elektrických jednotek na těchto tratích už dříve potvrdila.

Nové jednotky by mohly jezdit po roce 2019, kdy kraji vyprší smlouva s Českými drahami na provoz regionální železniční dopravy. „Nepředjímáme, kdo bude nový dopravce, je to tedy otevřená záležitost. Navíc, v případě jakéhokoli problému provozovatele nehrozí, že by byla zastavená nebo blokovaná doprava, protože by kraj nakládal s vlastním majetkem," poukázal na výhodu Hašek.

Návrh podpořilo sedmačtyřicet zastupitelů ze čtyřiapadesáti přítomných. V programu na regionální železniční dopravu je celkem asi jedenáct miliard. Požadavky krajů přitom převyšují třicet miliard. „Vzhledem k časovým možnostem musíme být připravení, protože požadavky krajů převyšují peníze, které do programu byly vložené," uvedl hejtmanův náměstek zodpovědný za dopravu Roman Hanák.

Autor: Věra Sychrová

18.2.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Česko se stalo montovnou Evropy. Pět dopadů, které to na nás má

Na makroekonomických číslech něco nesedí. Česko vykazuje slušný růst ekonomiky, tažený hlavně průmyslovou výrobou a exportem. Navzdory tomu dál působíme v rámci Evropské unie jako chudí příbuzní s průměrným hrubým příjmem 27 tisíc korun, tedy v přepočtu 1000 eur. Od roku 2008 se nám nedaří dotahovat Německo ani Rakousko. Za slušnými makroekonomickými čísly se totiž skrývá problém na mikroúrovni. Příliš mnoho podniků v Česku plní roli pouhé montovny, zatímco lukrativní výzkum a vývoj i marketing a dodávku zákazníkovi zajišťují zahraniční mateřské koncerny.

Nejlepší architektonický počin v kraji? Hlasujte v naší anketě

Jižní Morava /ANKETA/ - Česká komora architektů v letošním roce vyhlásila první ročník České ceny za architekturu. Její cíl je zejména zhodnocení domácí architektonické produkce. Do soutěžní přehlídky se přihlásilo téměř pět stovek děl. Mezinárodní porota poté do užšího výběru nominovala třiašedesát děl, včetně devíti zástupců z jižní Moravy. „Hodnotitelé ze všech nominovaných poté vyberou pět až deset nejlepších. Kdo zvítězil, se všichni účastníci dozví v listopadu na slavnostním vyhlášení," uvedla mluvčí České komory architektů Zuzana Hošková.

Šalinkarty si od ledna lidé koupí přes internet. Roční zlevní na 3325 korun

Brno – Městskou hromadnou dopravu v Brně čekají od ledna největší změny od spuštění systému SMS jízdenek. Cestující si podle zjištění Deníku Rovnost budou kupovat šalinkarty i prostřednictvím internetového obchodu. Ubude dlouhé stání ve frontách, lidé si koupí třeba roční kupon jen kliknutím na webu. Právě roční jízdenka přitom má stát místo současných pěti tisíc jen 3325 korun.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies