VYBERTE SI REGION

Jihomoravský kraj schválil koupení nových elektrických vlaků za sedm miliard

Jižní Morava – Nové elektrické vlaky za sedm miliard korun plánuje pořídit do svého majetku Jihomoravský kraj. Chce na to čerpat šest miliard z Evropské unie, miliardu zaplatí sám. Ve čtvrtek to schválili Jihomoravští zastupitelé.

18.2.2016
SDÍLEJ:

InterPanter. Ilustrační foto.Autor: DENÍK/Pavel Sonnek

Podle hejtmana Michala Haška je cesta pořízení vlastních vlakových jednotek obvyklý model například v některých spolkových zemích v Německu. „Vlaky by nakoupil do svého vlastnictví přímo Jihomoravský kraj a poté je poskytne tomu, kdo bude mít uzavřenou smlouvu jako náš partner pro regionální železniční dopravu," vysvětlil Hašek.

Přečtěte si k tématu:
Vlaky Českých drah jsou staré skoro půl století. Kraj chce proto koupit svoje

Kraj plánuje pořídit pětatřicet čtyřdílných a deset dvoudílných souprav. Jezdily by po elektrických tratích například na trasách linky S2 Křenovice-Brno-Blansko nebo S3 Břeclav-Brno-Tišnov. V případě elektrizace nových tratí by fungovaly i jinde.

Současný stav vlaků je podle Haška špatný. „Jsou za hranou životnosti. Stáří vlakových vozů je pětačtyřicet let a je potřeba mít nové," dodal. Mluvčí Českých drah Kateřina Šubová špatný stav elektrických jednotek na těchto tratích už dříve potvrdila.

Nové jednotky by mohly jezdit po roce 2019, kdy kraji vyprší smlouva s Českými drahami na provoz regionální železniční dopravy. „Nepředjímáme, kdo bude nový dopravce, je to tedy otevřená záležitost. Navíc, v případě jakéhokoli problému provozovatele nehrozí, že by byla zastavená nebo blokovaná doprava, protože by kraj nakládal s vlastním majetkem," poukázal na výhodu Hašek.

Návrh podpořilo sedmačtyřicet zastupitelů ze čtyřiapadesáti přítomných. V programu na regionální železniční dopravu je celkem asi jedenáct miliard. Požadavky krajů přitom převyšují třicet miliard. „Vzhledem k časovým možnostem musíme být připravení, protože požadavky krajů převyšují peníze, které do programu byly vložené," uvedl hejtmanův náměstek zodpovědný za dopravu Roman Hanák.

Autor: Věra Sychrová

18.2.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
AKTUALIZUJEME / AKTUALIZOVÁNO
Oprava vodovodu a propadlá silnice na brněnském Slovanském náměstí uzavřela v úterý místo pro městskou hromadnou dopravu.

Havárie vodovodu na Slovanském náměstí, autobusy i trolejbusy jezdí oklikou

Brno – Na brněnském Slovanském náměstí už několik hodin nestaví jediný autobus nebo trolejbus. Kvůli havárii vodovodu a kanalizace brněnský dopravní podnik v úterý ve čtyři hodiny ráno uzavřel celou oblast. „Výluka se týká trolejbusových i autobusových linek. Trolejbus číslo 30 pojede jen v úseku Bystrc, Černého – Přívrat a zpátky. Linka číslo 32 je kompletně nahrazena autobusy, které pojedou mezi zastávkami Slovanské náměstí a Hutařova ve směru z centra ulicemi Husitská, Palackého třída a Berkovou," popsala na stránkách podniku jeho mluvčí Barbora Lukšová.

Při čelní srážce dvou aut na Brněnsku zemřel muž

Brno /FOTOGALERIE/ – Tragickou dopravní nehodu u obce Moutnice na Brněnsku vyšetřují od pondělí policisté. „Dvaapadesátiletý muž v citröenu jel směrem od obce Telnice a podle prvotních informací dostal smyk a najel do protisměru. Tam se čelně střetl s protijedoucím autem," popsala v úterý policejní mluvčí Andrea Cejnková. V druhém autě značky Hyundai cestoval čtyřiapadesátiletý řidič s rodinou. Ten na místě zemřel, starší žena utrpěla těžší zranění, poslední cestující vyvázl s lehkým zraněním.

Rekonstrukcí poničená zastávka na Obilním trhu: konec památky se přiblížil

Brno – Poslední svého druhu, ale přesto ohrožená. Zastávka na Obilním trhu, kterou chtěla městská část Brno-střed opravit, může přijít o statut památky. Ministerstvo kultury už zahájilo řízení, kterým může péči o historický přístřešek ukončit. Brněnští památkáři ji ale chtějí zachovat.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.