VYBERTE SI REGION

Jízda načerno může stát až deset tisíc korun

BRNO - Počty černých pasažéru klesají. Dopravní podnik bojuje: jízdenky teď změní barvu

12.5.2007
SDÍLEJ:

Jezdit na černo se nevplatíFoto: DENÍK/Jiří Salik Sláma

Jedu jen dvě zastávky - revizora nepotkám. Je večer - to už revizoři nejezdí. Mám desetiminutovou jízdenku na půl hodiny - toho si nikdo nevšimne, uvažují možná někteří cestující v tramvaji nebo trolejbuse při cestě po Brně.

A ejhle, revize jízdenek! Desetitisíce lidí se loni při této větě zapotilo. Neměli totiž platnou jízdenku. A kromě mnohdy pohrdlivých pohledů spolucestujících a revizora čeká hříšníka pokuta. Mnohatisícová.

„Ročně revizoři zkontrolují asi sto šedesát tisíc vozů, loni ale kontroly ovlivnilo snížení počtu revizorů a také jejich vyšší nemocnost,“ sdělila mluvčí Dopravního podniku Hana Pohanová. Přesto byly podle ní kontroly úspěšné.

„Revizoři odhalili více než pětasedmdesát tisíc cestujících bez platného jízdního dokladu,“ dodala mluvčí.

Přijde exekutor!

Počet neplatičů v městské hromadné dopravě sice podle statistik dlouhodobě klesá, stejně ale vznikla loni dopravnímu podiku škoda zhruba padesát milionů korun, což je cena deseti nízkopodlažních autobusů.

„Nejhorší byla situace v roce 1998, kdy kontroloři odhalili sto deset tisíc lidí bez jízdenky. Situace se výrazně zlepšila, když jsme zvýšili pokuty za černé jízdy až na tisícovku,“ uvedla Pohanová. Pokud dlužník nezaplatí do třiceti dnů, má pro něj dopravní podnik překvapení: postoupí dluh externí společnosti.

„Když se pokuta vymáhá soudně, náklady samozřejmě stoupají. Soudní poplatky i právníci něco stojí. Vždycky je lepší zaplatit dobrovolně,“ varuje právník Alois Deutsch.

V případě žaloby tak může jedna jízda „načerno“ vyjít pasažéra až na deset tisíc korun.

Ti, kteří podobné vymáhání zažili, už radši poctivě kupují tramvajenku.

„Ztratil jsem loni lístek s pokutou a na dopravní podnik jsem nešel. Po půl roce mi přišla upomínka a jízda mě přišla na dva a půl tisíce korun. Pak už jsem si rozmyslel, jestli je vážně automat na jízdenky daleko. Nakonec jsem si pořídil kupón,“ prohlásil například student z Ostrovačic, který si nepřál zveřejnit své jméno.

 

Jízdenky změní barvu

 

V těchto dnech začíná postupná změna barev jízdenek. „Oranžová šipka ukazující směr, kterým se má jízdenka zasunout do označovače, bude reflexně žlutá. Snažíme se tím znesnadnit práci padělatelům, uvedl vedoucí tarifního odboru podniku Vít Prýgl. Kromě grafických prvků jsou na jízdenkách také další ochranné prvky, které zná jen tiskárna.

12.5.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Sjezdovka u přehrady: pozemek stále chybí

Brno - Lyžařská sjezdovka snadno dostupná z Brna a sportovní vyžití pro děti a mládež versus snaha zachovat lesní porost v už tak přetížené rekreační oblasti v době boje se suchem. Podnikatel Pavel Trčala plánující vybudovat lyžařský areál na kopci Chochola nad Roklí u Brněnské přehrady a majitel pozemku Lesy České republiky ani více než rok od představení záměru nenašli společnou řeč. Brňané se tak sjezdovky u přehrady zatím nedočkají. Trčala se snaží získat podporu Brna i kraje.

Řidiči budou muset přibrzdit. Do dvou let v Brně přibudou radary

Brno – Nohu z plynového pedálu budou muset už možná v příštím roce sundat řidiči v Brně. Ani ne měsíc po odstranění radarů z opravovaného úseku dálnice D1 mezi Ostrovačicemi a Kývalkou se už diskutuje o novém úsekovém měření přímo v Brně. „Nechali jsme si zpracovat průzkum z testovacího měření v několika lokalitách ve městě. Obecně z deseti řidičů tři neví, co jsou pravidla silničního provozu, nebo je nehodlají respektovat," popsal důvody, proč o úsekovém měření město uvažuje, vedoucí brněnského odboru dopravy Vladimír Bielko.

Místo oříšků dovážel muž do obchodů jen krabice. Aby si udržel přítelkyni

Brno – Majitel si objednal dodávku oříšků, tvrdil prodavačům podvodník. Místo nich však dovážel do cukráren a jiných obchodů v Brně a dalších městech jen prázdné krabice. Pětačtyřicetiletého muže, který byl dříve již několikrát trestaný, zadrželi brněnští policisté.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies