VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Jízdní řád tramvají? Lidé už si zvykli, že ve špičkách neplatí

Brno – Je před osmou hodinou ranní a v Joštově a České ulici vládne ruch. Kromě lidí zaplnilo ulice také mnoho tramvají. V ranní špičce se brněnský dopravní podnik snaží lidem cestování do práce či školy usnadnit a posílá je v kratších intervalech. Přesto do zastávek nepřijíždí podle jízdních řádů a opožďují se.

15.2.2016 3
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Lubomír Stehlík

Většina lidí si již na to, že v dopravní špičce neplatí jízdní řády, zvykla. Jiní se stále rozčilují. „Jezdím přes město a dál pokračuji do Slatiny autobusem. Ten nejezdí tak často. Pokud mi tedy nejede tramvaj na minutu přesně, ujede mi navazující autobus a propadne mi jízdné," rozhořčil se třeba Brňan Petr Novotný.

Mluvčí dopravního podniku Barbora Lukšová připustila, že se vozy o pár minut zpožďují. „Zpoždění ale tolik nevadí. Spoje totiž jezdí velmi často, každé tři minuty. Díky tomu nečeká tolik lidí na zastávkách a zkracuje se doba nastupování. Tramvaje nejsou navíc tak plné," vysvětlila mluvčí. Podotkla, že v prosinci loňského roku dopravce spoje ve špičkách ještě posílil. Zároveň upozornila, že kvůli zpoždění ve špičkách nechodí podniku moc stížností.

Podle dopravního odborníka z Fakulty stavební Vysokého učení technického v Brně Jana Pavlíčka, ale posílení spojů brněnské tramvajové dopravě nepomůže. „Celý malý tramvajový okruh kolem centra města je závislý na dopravních uzlech v České a na nádraží, kde spoje nabírají zdržení. U hlavní vlakové stanice pomohlo rozšíření kolejiště a protažení uzlu v podstatě až k Novým sadům. Přesto tam tramvaje jezdí jen s minutovými rozestupy," upozornil odborník.

Podle Lukšové zabránit zpožděním nedokáže ani případná změna v jízdním řádu. „Za zpoždění může hustota provozu a větší počet aut v ulicích," upozornila mluvčí.

Nepozorní řidiči aut zavinili třeba minulý týden ve středu hodinové zdržení tramvají v Husově ulici. Srazila se tam čtyři osobní auta. Podle Pavlíčka takovým problémům může v Brně pomoci předejít nová tramvajová trať. „Pokud povede na samostatném tělese, tak jak jezdí dnes spoje do Bohunic nebo do Bystrce, auta by ji neovlivnila. Navíc je potřeba reagovat na demografický vývoj města a pohyb jeho obyvatel. Podle toho by měla vést trať po obvodu města, dál od centra," popsal expert.

Pomoci s dopravou v Brně měla podzemní vlaková trať, takzvaný severojižní diametr.

Vlaky měly podle plánů zajíždět pod zem u Šumavské a vyjíždět ven v oblasti Jižního centra. „Šlo vlastně o městskou trať, která i v tunelech měla několik zastávek. Ovšem vypadá to, že s ní dnes železničáři nepočítají," dodal Pavlíček.

Brněnským cestujícím tak zatím nezbývá než se spolehnout na elektronické tabule, které na téměř všech velkých zastávkách ukazují, v kolik tramvaj ve skutečnosti přijede. „Vozidla každých pětadvacet vteřin posílají informace o své poloze. Odchylka se pak vypočítává z času odjezdu vozidla z předešlé zastávky," popsala Lukšová.

Na to už jsou někteří lidé v Brně zvyklí. „Pokud jsou v informacích na tabulích jen malé odchylky, nevadí mi to. Můj kolega z ciziny dokonce trochu idealisticky říká, že v Brně si může nastavit hodinky podle odjezdů městské hromadné dopravy," sdělil třeba Bedřich Půža.

ELIŠKA GÁFRIKOVÁ
ALŽBĚTA NEČASOVÁ

Autor: Redakce

15.2.2016 VSTUP DO DISKUSE 3
SDÍLEJ:
Ilustrační foto.
5

VIDEO: V tramvajích znělo jódlování, lidovky i zpěv v romštině

ční klinika NeoVize v brněnských Židenicích vznikla v roce 2008. Lékaři tam v současné době denně zvládnou kolem dvaceti operací či zákroků, většina z nich trvá přibližně čtvrt hodiny.

Léčba lidských očí: za některé pacienty vysazují lékaři strom

Brněnská mincovna vyrazí největší minci světa, zatím představili model

Brno – Dosud největší minci světa, australského zlatého Červeného klokana z roku 2012 o průměru osmdesáti centimetrů, čeká propad. Brněnská GSP mincovna připravuje ražbu české mince, která ho v prvenstvím předčí. „Bude nejen větší, plánujeme průměr devadesát a sto centimetrů, ale hlavně bude ražená, nikoliv litá, jako australská," vysvětlil Roman Diviš z mincovny.

Strážníci v Brně dopadli hledaného muže. Díky pivu

Brno – V poutech skončil muž, který si u brněnského hlavního nádraží dopřál pivo. Přitáhl totiž na sebe pozornost brněnských strážníků, kteří zjistili, že muže hledají republikoví policisté.

Janáčkova akademie slaví sedmdesát. Koncertem "kinoválů" a muzikálových hitů

Brno – Melodie z filmů Pelíšky či Tenkrát na západě, znělky z Hvězdných válek a Simpsonů. A také písně z muzikálů West Side Story, Hair nebo Flashdance. To vše zazní na slavnostním koncertě Vivat Academia!, který příští středu hostí Hudební scéna Městského divadla Brno.

Jsem idiot, kál se řidič kamionu. Opilý nemohl ani stát. Trestem je i vězení

Břeclav /VIDEO/ – Půl roku vězení, čtyřletý zákaz řízení a k tomu vyhoštění na stejnou dobu z České republiky. Takový trest si odnesl od břeclavského okresního soudu slovinský řidič kamionu Marjan Baht.  Čtyřicetiletého silně opilého muže zastavili na konci dubna na dálnici D2 u Břeclavi celníci, řidič nebyl schopen vstát ani chodit. Rozsudek je zatím nepravomocný.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies