VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Jízdní řád tramvají? Lidé už si zvykli, že ve špičkách neplatí

Brno – Je před osmou hodinou ranní a v Joštově a České ulici vládne ruch. Kromě lidí zaplnilo ulice také mnoho tramvají. V ranní špičce se brněnský dopravní podnik snaží lidem cestování do práce či školy usnadnit a posílá je v kratších intervalech. Přesto do zastávek nepřijíždí podle jízdních řádů a opožďují se.

15.2.2016 3
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Lubomír Stehlík

Většina lidí si již na to, že v dopravní špičce neplatí jízdní řády, zvykla. Jiní se stále rozčilují. „Jezdím přes město a dál pokračuji do Slatiny autobusem. Ten nejezdí tak často. Pokud mi tedy nejede tramvaj na minutu přesně, ujede mi navazující autobus a propadne mi jízdné," rozhořčil se třeba Brňan Petr Novotný.

Mluvčí dopravního podniku Barbora Lukšová připustila, že se vozy o pár minut zpožďují. „Zpoždění ale tolik nevadí. Spoje totiž jezdí velmi často, každé tři minuty. Díky tomu nečeká tolik lidí na zastávkách a zkracuje se doba nastupování. Tramvaje nejsou navíc tak plné," vysvětlila mluvčí. Podotkla, že v prosinci loňského roku dopravce spoje ve špičkách ještě posílil. Zároveň upozornila, že kvůli zpoždění ve špičkách nechodí podniku moc stížností.

Podle dopravního odborníka z Fakulty stavební Vysokého učení technického v Brně Jana Pavlíčka, ale posílení spojů brněnské tramvajové dopravě nepomůže. „Celý malý tramvajový okruh kolem centra města je závislý na dopravních uzlech v České a na nádraží, kde spoje nabírají zdržení. U hlavní vlakové stanice pomohlo rozšíření kolejiště a protažení uzlu v podstatě až k Novým sadům. Přesto tam tramvaje jezdí jen s minutovými rozestupy," upozornil odborník.

Podle Lukšové zabránit zpožděním nedokáže ani případná změna v jízdním řádu. „Za zpoždění může hustota provozu a větší počet aut v ulicích," upozornila mluvčí.

Nepozorní řidiči aut zavinili třeba minulý týden ve středu hodinové zdržení tramvají v Husově ulici. Srazila se tam čtyři osobní auta. Podle Pavlíčka takovým problémům může v Brně pomoci předejít nová tramvajová trať. „Pokud povede na samostatném tělese, tak jak jezdí dnes spoje do Bohunic nebo do Bystrce, auta by ji neovlivnila. Navíc je potřeba reagovat na demografický vývoj města a pohyb jeho obyvatel. Podle toho by měla vést trať po obvodu města, dál od centra," popsal expert.

Pomoci s dopravou v Brně měla podzemní vlaková trať, takzvaný severojižní diametr.

Vlaky měly podle plánů zajíždět pod zem u Šumavské a vyjíždět ven v oblasti Jižního centra. „Šlo vlastně o městskou trať, která i v tunelech měla několik zastávek. Ovšem vypadá to, že s ní dnes železničáři nepočítají," dodal Pavlíček.

Brněnským cestujícím tak zatím nezbývá než se spolehnout na elektronické tabule, které na téměř všech velkých zastávkách ukazují, v kolik tramvaj ve skutečnosti přijede. „Vozidla každých pětadvacet vteřin posílají informace o své poloze. Odchylka se pak vypočítává z času odjezdu vozidla z předešlé zastávky," popsala Lukšová.

Na to už jsou někteří lidé v Brně zvyklí. „Pokud jsou v informacích na tabulích jen malé odchylky, nevadí mi to. Můj kolega z ciziny dokonce trochu idealisticky říká, že v Brně si může nastavit hodinky podle odjezdů městské hromadné dopravy," sdělil třeba Bedřich Půža.

ELIŠKA GÁFRIKOVÁ
ALŽBĚTA NEČASOVÁ

Autor: Redakce

15.2.2016 VSTUP DO DISKUSE 3
SDÍLEJ:
Brit Alastair Reid vede na brněnské Masarykově univerzitě kurz o hoaxech.
1

Hoaxy: Lidé snáze věří fotkám, říká odborník

Martin Ander.
3

Úředníci se vrací ke starému územnímu plánu. Na chvíli

Švancara na Jizerské padesátce ujel jen dva kilometry. Selhaly mu lyže

Brno – Na běžky nemá dobré vzpomínky, v neděli však na svou nechuť zapomněl. Brněnský fotbalista a známý bavič Petr Švancara společně se svým kamarádem, bývalým ligovým fotbalistou a nyní televizním komentátorem Luďkem Zelenkou, odstartovali do jubilejní Jizerské padesátky, ujeli však jen dva kilometry a pak ze slavného závodu odstoupili. „Mám rád rozhovory s běžkaři a řeknu to podobně. S Luďkem nám jednoduše selhaly lyže, promazali jsme," směje se Švancara.

Týdny jezdil ukradenými auty. Měl navíc zákaz řízení

Brněnsko – Hned dvěma kradenými auty se v minulých týdnech vozil šestadvacetiletý mladík na Ivančicku. První ukradl poté, co známému namluvil, že by mu rád prodal autorádio. „S dvaadvacetiletým majitelem auta se zloděj od vidění znal, na smluveném místě mu pak auto ukradl a neoprávněně ho používal," popsal případ policejní mluvčí Bohumil Malášek.

O stávce řidičů autobusů rozhodnou odbory ve středu

Jižní Morava – Jestli vstoupí řidiči jihomoravských autobusů do stávky, rozhodne ve středu předsednictvo odborového svazu. Vláda totiž v pondělí jednání odložila. Znovu se problémem bude zabývat příští týden.

Lamželezo i Boris Tyger. Před 70 lety se narodil silák a bavič Franta Kocourek

Brno - Franta Kocourek, jedna z legendárních postav brněnského společenského života 70. a 80. let, proslul nejen siláckými kousky, ale i jako zdatný mystifikátor a recesista. Kromě toho byl znám i jako herec, básník, spisovatel a malíř. Kdyby jej smrt nezastihla v pouhých čtyřiačtyřiceti letech, oslavil by 21. února sedmdesáté narozeniny.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies