VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Jižní centrum: pozemky vlastní provázané firmy

Brno /INFOGRAFIKA/ - Nové nádraží a nová čtvrť Brna. A hlavně příležitost pro investory. Tak už léta představuje vedení města projekt Jižního centra. Kdo vlastní v této lokalitě pozemky je ale zakryté složitou strukturou desítek firem v jejichž vedení se střídá jen několik lidí navázaných i na brněnské politiky.

7.3.2011 13
SDÍLEJ:

Vizualizace.Foto: Quinlan private golub

Na provázanost vztahů mezi firmami upozornilo občanské sdružení Brnění, které zpracovalo mapy vlastnických i soukromých vztahů v této lokalitě. „Chtěli jsme získat přehled o tom, kdo bude mít na lukrativní rozvojovou část města vliv a kdo může mít případně prospěch z přesunu brněnského nádraží,“ vysvětlil Matěj Hollan z Brnění, proč se pokusili zjistit současné vlastníky či nájemce pozemků.

Část půdy stále vlastní město či jeho akciová společnost Jižní centrum, část je podle katastru nemovitostí v rukou soukromníků. Jedna ze dvou hlavních skupin investorů je ale současně napojena na vlivného brněnského občanského demokrata a zastupitele Jiřího Hose. „Není sporu o tom, že existuje podezření na provázanost firem developerů a zastupitelstva města,“ upozornil Vladan Brož z Transparency International.

Zákon dodržují

Podle něj je však to spíš pochybení morální, žádný zákon totiž Hos neporušuje. „Je sice členem zastupitelstva, ale pro tuto funkci není uvolněný, takže se na něj nevztahuje zákon o střetu zájmů. Může tak podnikat, aniž by musel podávat oznámení o osobním zájmu, o činnosti, majetku, příjmech, darech a závazcích,“ konstatoval Brož.

Hos také jakýkoliv střet zájmů popírá. „Nic takového rozhodně necítím. Za hlavní považuji, že za mnou jsou vidět výsledky, tedy například stavba centra Trinity vedle Vaňkovky,“ tvrdí politik.

Pro investory i rozvoj Jižní centra je přitom zásadní, jak a kdy se nakonec rozhodne o poloze hlavního brněnského nádraží. „Dokud zůstane na stávajícím místě, umožní chystaný územní plán zastavět jen část pozemků v Jižním centru,“ uvedl autor připravovaného územního plánu architekt Jaroslav Dokoupil.

Všechny tři návrhy územního plánu ale počítají s odsunem nádraží. A to umožní zastavět mnohem větší část pozemků. Brněnský magistrát odsun prosazuje i navzdory strategii ministerstva dopravy, podle které budou na modernizaci uzlu peníze nejdříve v roce 2025.

Vedení města navíc prostřednictvím společnosti Jižní centrum rozhoduje o tom, co bude s dosud nerozprodanými pozemky. O prodeji dvou z nich se jedná právě nyní, o záměrech investorů ani o stavu jednání však nechce městská firma nic sdělit. „Zveřejnit tyto údaje můžeme až poté, co o vítězích těchto výběrových řízení rozhodne představenstvo společnosti,“ konstatoval ředitel společnosti Jižní centrum Jan Zavřel.

Kvůli utajovanému výběru tak není jasné, zda do hry vstoupí noví investoři, nebo pozemky získají zase stejní lidé.

#nahled|http://g.denik.cz/50/9f/infografika_pozemky_jizni_centrum_denik_flash_big.jpg|http://g.denik.cz/50/9f/infografika_pozemky_jizni_centrum.jpg|Kdo vlastní pozemky v jižní části Brna.#

Autor: Zuzana Taušová

7.3.2011 VSTUP DO DISKUSE 13
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Cizinecká policie - ilustrační foto

Anonym nahlásil bombu ve vlaku. Policisté po oznamovateli pátrají

Koupaliště v Tišnově.
15

Koupaliště na Brněnsku se chystají na sezonu. V Tišnově vznikl dětský bazén

Radnice: Už žádné nebezpečné zkracování si cesty. Postaví schodiště na Bašty

Brno /FOTOGALERIE/ – Místo po vyšlapané pěšině sejdou ještě letos na podzim lidé z Bašt pod Petrovem do Nádražní ulice po schodech. Radnice Brna-středu a brněnská veřejná zeleň na projekt získaly téměř jeden a tři čtvrtě milionu korun. „Jde o frekventované místo, kudy si lidé zkracují cestu už mnoho let. Je to pro ně nebezpečné a svah to ničí," vysvětlil význam stavby za městskou část Filip Chvátal.

Zelené mosty na jižní Moravě chybí. Migrační trasy zvířatům blokují cesty

Jižní Morava /INFOGRAFIKA/ – Ručička na tachometru ukazuje rychlost devadesát kilometrů za hodinu. Najednou však řidič zahlédne těsně před autem srnu, která vyběhla z lesa lemujícího cestu. Za okamžik se ozve rána a zvíře pod koly umírá a ani řidič nevyvázne bez zranění. Dramatickým okamžikům přitom mohou zabránit průchody pro zvířata pod nebo nad dálnicemi a silnicemi. Těch je ale na jihomoravských cestách málo. A ekodukt, což je most propojující migrační trasy rozdělené silnicí, žádný.

Oběti holocaustu a odbojáře připomínají v ulicích Brna další kameny zmizelých

Brno /FOTOGALERIE/ – V domě číslo dvanáct v Radnické ulici kdysi žili Oskar a Marta Löfflerovi. Brněnští Židé. Jejich životy ukončili nacisté, když je v roce 1942 poslali jedním z transportů Židů z Brna do Terezína a později do polského tábora Izbica. Tam oba zemřeli. V ulici dvojici nově připomínají zlaté kameny zasazené v chodníku.

AKTUALIZOVÁNO

Opilý řidič naboural do rodinného domu. Vjel přímo do ložnice

Malešovice /FOTOGALERIE/ – Do ložnice rodinného domu se strefil mladý řidič, který v noci na neděli boural v Malešovicích na Pohořelicku. Byl opilý.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies