VYBERTE SI REGION

Jižní Morava láká turisty památkami a vínem

Jižní Morava /INFOGRAFIKA/ - Vinařství, památky, napoleonské bitvy, cyklostezky. To jsou důvody, proč jižní Moravu navštěvuje nejvíce tuzemských turistů. Kraj má ale co zlepšovat.

12.5.2009
SDÍLEJ:

Lednický zámek, zapsaný v seznamu světových památek UNESCO, láká první turisty k procházkám, ať už kolem zámku či cestami rozlehlým parkem až k šedesát metrů vysokému minaretu.Foto: DENÍK/Jiří Ševčík

Tuzemští turisté jej navštěvují nejvíce, u zahraničních skončil na třetím místě – hned za Prahou a Karlovarskem. Jihomoravský kraj. Podle průzkumu Asociace českých cestovních kanceláří jej loni navštívilo 736 tisíc lidí.

„Máme zde nejvíc hradů a zámků z celé republiky, vyvinuté cyklostezky a vinařskou tradici. Navíc si Jihomoravané udržují pověst milých a příjemných hostitelů,“ vysvětlila hlavní důvody obliby Zuzana Vojtová, ředitelka Centrály cestovního ruchu, která turismus v kraji koordinuje.
Svou roli v oblíbenosti kraje mohou hrát i nízké ceny služeb. „Samozřejmě že s jejich zkvalitňováním poroste i cena. Ale kraj by měl využívat hlavně levnějších služeb a těžit z nich,“ řekl ekonom Onřej Moravanský.

Jižní Morava by ale neměla usnout na vavřínech a rychle dohnat své nedostatky. Tvrdí to viceprezident Asociace českých cestovních kanceláří Tomio Okamura. „Lázeňství, gastroturistika a konferenční prostory. Na to by se měl kraj soustředit, protože v těchto oblastech leží nejvíce peněz,“ upozornil.

Krajští radní o těchto mezerách vědí a řeší je. „Chceme spolupracovat s Rakouskem v relaxační turistice. A chystáme se podpořit stavbu podobných lázní, jaké teď vznikají v Pasohlávkách na Břeclavsku,“ řekl krajský radní za ODS Milan Venclík. Dalším nedostatkem je to, že ne všude se zahraniční turisté domluví. Místní totiž moc neumějí cizí jazyky.

Turisty na jih Moravy lákají i jednorázové akce. Například rekonstrukce napoleonských bitev nebo ohňostrojový festival. „Do cestovního ruchu dáváme každý rok řádově stovky milionů korun,“ upozornil Venclík.

Krajské město plánuje řadu akcí, které mají přilákat ještě více turistů. „Vila Tugendhat, brněnské podzemí, přehrada a festivaly. Na to do budoucna sázíme,“ prozradil náměstek brněnského primátora Martin Ander.

Kromě brněnských památek turisty nejvíce láká Moravský kras a Lednicko-valtický areál. „Tato dvě místa jim doporučujeme nejvíce,“ uvedla Zdeňka Galková z brněnského Turistického informačního centra.

Moravský kras a Punkevní jeskyně navštíví ročně dvě stě tisíc lidí. „Zájemci o projížďku po podzemní řece si musí lístky zarezervovat. V sezoně jsme vyprodaní na dlouho dopředu,“ upozornil správce jeskyní Hynek Pavelka.

Břeclavsku dominuje vinařská turistika. Jednorázové degustace různých sklípků navštěvuje stále více lidí. Geometrickou řadou roste i návštěvnost degustační expozice Salon vín České republiky ve valtickém zámku. „Navštíví ho víc než tisíc hostů měsíčně,“ pochlubil se ředitel Národního vinařského centra ve Valticích Pavel Krška.

NÁVŠTĚVNOST KRAJŮ

1. Jihomoravský 736 000 lidí
2. Jihočeský 643 000 lidí
3. Královéhradecký 620 000 lidí

Víno láká mnohé turisty také k cestám na Znojemsko. „Navštěvují hodně například zámek ve Vranově nad Dyjí a národní park Podyjí,“ řekl Pavel Kovařík z agentury In Puncto.

Větší zájem turistů pocítilo i Hodonínsko. Pravidelný roční nárůst zaznamenali mimo jiné i na Baťově kanále. „Turistů ročně přibude o pět až deset procent,“ potvrdil ředitel kanálu Vojtěch Bártek. Podle něj je to zásluha systematické práce a prezentace regionu.

„Investujeme peníze jak do rozvoje infrastruktury cestovního ruchu, tak i do propagace cestovního ruchu v regionu,“ uvedl Bártek.

Vyškovsko zaujalo návštěvníky už tradičně rekonstrukcí Napoleonských bitev a také ojedinělým Dinoparkem, který provozovatelé neustále rozšiřují.

„Například novou scénou jsou pohyblivá mláďata Chasmosaurů nebo robotický Deinonychus s imitací kůže odlévané na skutečném krokodýlovi. U dětského hřiště je natrvalo umístěných několik šestimetrových umělých palem, které vytvářejí druhohorní alej. Nový je i film v 3D kině, také zaměřený na mláďata,“ uvedl ředitel vyškovského zooparku Josef Kachlík.

Návštěvníci si musejí koupit vstupenku do zooparku, která platí i pro dinopark. Ze zoo pak dinovláčkem přejíždějí do dinoparku.

Jižní Morava láká české turisty nejvíce

Infografika turisté

ANETA ŠEDÁ
ZPRAVODAJOVÉ DENÍKU

12.5.2009 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Česko se stalo montovnou Evropy. Pět dopadů, které to na nás má

Na makroekonomických číslech něco nesedí. Česko vykazuje slušný růst ekonomiky, tažený hlavně průmyslovou výrobou a exportem. Navzdory tomu dál působíme v rámci Evropské unie jako chudí příbuzní s průměrným hrubým příjmem 27 tisíc korun, tedy v přepočtu 1000 eur. Od roku 2008 se nám nedaří dotahovat Německo ani Rakousko. Za slušnými makroekonomickými čísly se totiž skrývá problém na mikroúrovni. Příliš mnoho podniků v Česku plní roli pouhé montovny, zatímco lukrativní výzkum a vývoj i marketing a dodávku zákazníkovi zajišťují zahraniční mateřské koncerny.

Nejlepší architektonický počin v kraji? Hlasujte v naší anketě

Jižní Morava /ANKETA/ - Česká komora architektů v letošním roce vyhlásila první ročník České ceny za architekturu. Její cíl je zejména zhodnocení domácí architektonické produkce. Do soutěžní přehlídky se přihlásilo téměř pět stovek děl. Mezinárodní porota poté do užšího výběru nominovala třiašedesát děl, včetně devíti zástupců z jižní Moravy. „Hodnotitelé ze všech nominovaných poté vyberou pět až deset nejlepších. Kdo zvítězil, se všichni účastníci dozví v listopadu na slavnostním vyhlášení," uvedla mluvčí České komory architektů Zuzana Hošková.

Šalinkarty si od ledna lidé koupí přes internet. Roční zlevní na 3325 korun

Brno – Městskou hromadnou dopravu v Brně čekají od ledna největší změny od spuštění systému SMS jízdenek. Cestující si podle zjištění Deníku Rovnost budou kupovat šalinkarty i prostřednictvím internetového obchodu. Ubude dlouhé stání ve frontách, lidé si koupí třeba roční kupon jen kliknutím na webu. Právě roční jízdenka přitom má stát místo současných pěti tisíc jen 3325 korun.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies