Téměř sto devadesát kilometrů cest, které chce kraj zpoplatnit, jsou především objízdné trasy dálnic. „To je velmi rozumné. Takový plán podpořím. Kamiony by se měly vrátit kam patří, tedy na dálnice,“ uvedl starosta Moutnice Pavel Drahonský. Jedna z plánovaně zpoplatněných silnic je spojnice Brna s Hodonínem a vede skrz Moutnice. „V obci je z nákladních aut hrozný hluk a otřesy. Nemluvě o tom, že kamiony ničí silnice, které nejsou na takovou váhu stavěné,“ myslí si Drahonský.

Na seznamu silnic, které Jihomoravský kraj navrhuje ministerstvu dopravy pro výběr mýtného, pracoval i dopravní náměstek hejtmana Václav Horák. „Snažili jsme se, aby zpoplatnění mělo smysl. Takže jsme se soustředili na spojnice cest, za které už vybírá poplatky stát,“ vysvětlil Horák. Uvedl, že kraj už má připravený i druhý balíček návrhů. „S tím ale přijdeme až stát zavede mýtné na dalších silnicích,“ dodal Horák.

Plány kraje se příliš nelíbí dopravcům. „Ať silnice zpoplatní, nebo je zdraží, ale peníze se musí investovat zpátky do silnic. Zatím všechno padá někam do černé díry. Platíme a platíme a silnice jsou stále v katastrofálním stavu,“ stěžoval si majitel brněnské dopravní firmy Josef Distl.

Vedení kraje by bylo rádo, kdyby systém mýtného na silnicích druhé a třetí třídy vydělával. Kraj by mohl zvýšit investice do oprav cest. „Ještě nevíme jak bude systém nastavený, jsme na začátku celého procesu. Ale pravděpodobnější je, že budeme výběr dotovat z mýtného na cestách vyšších tříd,“ řekl mluvčí ministerstva dopravy Jakub Ptačinský.

Otázkou je i způsob, jakým se budou poplatky vybírat. „Úředníci ministerstva teď zpracovávají nabídky deseti firem, které se o poskytování řešení mýtného ucházejí. Možné je zatím vše, od známek až po satelitní, nebo mikrovlné systémy,“ řekl Ptačinský. Uvedl, že ministerstvo chce znát silnice, které chtějí kraje zpoplatnit proto, aby mohli pokračovat ve výběru nejvýhodnější nabídky. „Možnosti se hodně liší podle celkové délky cest, které zpoplatníme,“ vysvětlil Ptačinský.

I Jihomoravským krajem plánovaných sto devadesát kilometrů se může ještě výrazně změnit. „Je to první návrh. Vycházeli jsme z pět let starého měření dopravy. Letos uskutečníme nové měření a upravíme zpoplatnění silnic podle něj,“ dodal Horák.