VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Jihomoravská infocentra: málo peněz, přesto kvalitní

Jižní Morava /INFOGRAFIKA, ROZHOVOR/ - Některá turistická informační centra nemají dost peněz na propagaci. Přesto návštěvnost rok od roku roste.

10.7.2009
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Miroslav Kucei

Brněnský deník Rovnost ve spolupráci s okresními Deníky provedl test informačních turistických center (TIC). Redaktoři zjišťovali, jak si centra dokáží poradit s návštěvníky z ciziny, zda poskytují mapy města zdarma nebo jestli nabízí prohlídku města s průvodcem. Nejlépe dopadlo Brno, Čížov a Mikulov, naopak nejvíce nedostatků má Luleč.

„Působíme od roku 2006 a rok od roku návštěvnost stoupá. Máme však problémy s penězi na materiály a mapy máme, v současné době se dočasně potýkáme s nedostatkem map regionu. Jsou rozebrané,“ postěžoval si Josef Vlach za lulečské turistické centrum.

V podobném duchu mluví i ředitelka jihomoravské Centrály cestovního ruchu Zuzana Vojtová. „Na to, že by měli zaměstnanci turistických informačních center pracovat přes víkend a mluvit nejméně jedním cizím jazykem, mají peněz málo,“ povzdychla si.

Přesto se některým infocentrům daří i v době, kdy mnoho lidí spíše šetří. Ti možná právě proto dávají přednost domácím výletním cílům.

„Oproti loňskému roku přibylo v našem centru čtrnáct set návštěvníků. Nejčastěji se zajímali o historické památky, prohlídky židovského města, ubytování a dopravní spojení,“ vyjmenovala Miloslava Luňáčková z Městského informačního střediska Boskovice.

Podobně na tom je TIC v Hodoníně, které provozuje radnice. „Denně ho navštíví až dvě stě lidí. Stejně jako na návštěvnost, si nestěžuje ani na nedostatek peněz na propagaci,“ přiblížila mluvčí hodonínské radnice Petra Kotásková. Jediné, co tak chybí, je skener u veřejných počítačových stanic. Během července se však pokusí nedostatek vyřešit.

Pochlubit se hodonínské „íčko“ může také tím, že už dva roky fungují jeho další čtyři kontaktní místa v lázních, v přístavišti, v hotelech a penzionech a jedno také v hotelu Elda v rakouském partnerském městě Zistersdorf.

Přehled hlavních turistických informačních center na jižní Moravě a jejich služeb.

Právě cizinci totiž tvoří podstatnou část těch, kteří každoročně přijedou na jižní Moravu strávit alespoň jeden den. „V Brně to loni bylo osmdesát tisíc ze sto devadesáti tisíc,“ sdělila mluvčí TIC Brno Jana Fantová, že téměř každý druhý návštěvník byl ze zahraničí. Právě pro ně představují centra výraznou pomoc.

„Cizinci obecně potřebují většinou více času, aby se seznámili s českým prostředím. Ptají se, jak využívat dopravu, jak platit v obchodech. Většinou se vrací i několikrát za pobyt, třeba když se nemohou někde domluvit,“ zmínila hlavní rozdíly Iva Kratochvílová z blanenské informační kanceláře Blanka.

Že však nemusí mít úspěch jen zaměstnanci center v turisticky atraktivních lokalitách, potvrzuje Tišnov. Tamější TIC se v květnu umístilo na třetím místě v celostátní soutěži propagačních materiálů v kategorii mapa. „Před námi už byl jen Plzeňský kraj a Centrála cestovního ruchu východní Moravy,“ řekla vedoucí tišnovské kanceláře Marie Burianová.

Ředitelka Centrály cestovního ruchu – Jižní Morava Zuzana Vojtová říká: Lidé z infocenter dostávají málo

Spolupracuje nějak jihomoravská Centrála cestovního ruchu s turistickými informačními centry?
Ano, spolupracujeme velmi úzce. Turistická centra jsou naši partneři v oblastech, kde už třeba nepůsobíme. V mnoha případech nahrazují naši práci. Zároveň je to náš zdroj informací o dění v regionech, přes který zjišťujeme spoustu aktualit, například nové možnosti ubytování. Infocentra jsou naše prodloužené ruce v regionech.

Jak je to s návštěvností turistických informačních center jižní Moravy? Roste nebo klesá?
Návštěvnost se vyvíjí spolu s návštěvností regionu. Lidi si na centra zvykli a hodně je vyhledávají. Dostávají tam vstupní informace z regionu. Na jednáních s pracovníky center jim vždycky říkáme, že jejich přístup k turistům velmi ovlivní spokojenost návštěvníků. Často je totiž zaměstnanec infocentra první člověk, se kterým se turista potká.

O co se turisté zajímají nejvíce?
Co se týče propagačních materiálů, tak nejvděčnější jsou vždycky mapy zdarma, ty totiž jinak bývají poměrně drahé. Na druhou stranu si tím centra přivydělávají. Dále lidi samozřejmě zajímají tipy na výlety, pomoc s programem na dovolenou a někdo chce třeba i zajistit ubytování.

Nestěžují si centra na nedostatek peněz?
Samozřejmě. Po zaměstnancích infocenter chceme, aby mluvili jedním až dvěma jazyky, aby měli otevřeno co nejdéle, a aby pracovali o víkendech. Přesto musím bohužel říct, že pracovníci infocenter jsou ve většině případů velice špatně placeni.

Co návštěvníci ze zahraničí? Jaké mají cizinci nároky?
Je rozdíl i mezi cizinci. Ty, kteří přijedou z velké dálky, pochopitelně zajímají ta nejvýznamnější místa, památky ze seznamu UNESCO a podobně. Někdo, kdo se tu zastaví jen na jeden den, chce doporučit krátký výlet, výstavu nebo dobrou moravskou kuchyni. Ten, kdo si na jižní Moravě naplánuje delší pobyt, už se více zajímá i o méně významná místa . Chce nejen přírodu a hrady a zámky, ale i zábavu.

Které turistické informační centrum by podle vás mohlo být vzorem?
Řekněme, že mezi tahouny regionu patří Mikulov, Hodonín, Znojmo, Moravský kras, Blansko, nové centrum v Kyjově a samozřejmě Brno.
Spolu s brněnským kulturním centrem, pod které tamní informační kancelář spadá, plánujeme od 1. srpna otevření regionálního informačního centra, abychom Brňany a návštěvníky města vytáhli do celého kraje.

Autor: Ondřej Zuntych

10.7.2009 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.
3

VIDEO: V tramvajích znělo jódlování, lidovky i zpěv v romštině

ční klinika NeoVize v brněnských Židenicích vznikla v roce 2008. Lékaři tam v současné době denně zvládnou kolem dvaceti operací či zákroků, většina z nich trvá přibližně čtvrt hodiny.

Léčba lidských očí: za některé pacienty vysazují lékaři strom

Brněnská mincovna vyrazí největší minci světa, zatím představili model

Brno – Dosud největší minci světa, australského zlatého Červeného klokana z roku 2012 o průměru osmdesáti centimetrů, čeká propad. Brněnská GSP mincovna připravuje ražbu české mince, která ho v prvenstvím předčí. „Bude nejen větší, plánujeme průměr devadesát a sto centimetrů, ale hlavně bude ražená, nikoliv litá, jako australská," vysvětlil Roman Diviš z mincovny.

Strážníci v Brně dopadli hledaného muže. Díky pivu

Brno – V poutech skončil muž, který si u brněnského hlavního nádraží dopřál pivo. Přitáhl totiž na sebe pozornost brněnských strážníků, kteří zjistili, že muže hledají republikoví policisté.

Janáčkova akademie slaví sedmdesát. Koncertem "kinoválů" a muzikálových hitů

Brno – Melodie z filmů Pelíšky či Tenkrát na západě, znělky z Hvězdných válek a Simpsonů. A také písně z muzikálů West Side Story, Hair nebo Flashdance. To vše zazní na slavnostním koncertě Vivat Academia!, který příští středu hostí Hudební scéna Městského divadla Brno.

Jsem idiot, kál se řidič kamionu. Opilý nemohl ani stát. Trestem je i vězení

Břeclav /VIDEO/ – Půl roku vězení, čtyřletý zákaz řízení a k tomu vyhoštění na stejnou dobu z České republiky. Takový trest si odnesl od břeclavského okresního soudu slovinský řidič kamionu Marjan Baht.  Čtyřicetiletého silně opilého muže zastavili na konci dubna na dálnici D2 u Břeclavi celníci, řidič nebyl schopen vstát ani chodit. Rozsudek je zatím nepravomocný.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies