VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Jihomoravská infocentra: málo peněz, přesto kvalitní

Jižní Morava /INFOGRAFIKA, ROZHOVOR/ - Některá turistická informační centra nemají dost peněz na propagaci. Přesto návštěvnost rok od roku roste.

10.7.2009
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Miroslav Kucei

Brněnský deník Rovnost ve spolupráci s okresními Deníky provedl test informačních turistických center (TIC). Redaktoři zjišťovali, jak si centra dokáží poradit s návštěvníky z ciziny, zda poskytují mapy města zdarma nebo jestli nabízí prohlídku města s průvodcem. Nejlépe dopadlo Brno, Čížov a Mikulov, naopak nejvíce nedostatků má Luleč.

„Působíme od roku 2006 a rok od roku návštěvnost stoupá. Máme však problémy s penězi na materiály a mapy máme, v současné době se dočasně potýkáme s nedostatkem map regionu. Jsou rozebrané,“ postěžoval si Josef Vlach za lulečské turistické centrum.

V podobném duchu mluví i ředitelka jihomoravské Centrály cestovního ruchu Zuzana Vojtová. „Na to, že by měli zaměstnanci turistických informačních center pracovat přes víkend a mluvit nejméně jedním cizím jazykem, mají peněz málo,“ povzdychla si.

Přesto se některým infocentrům daří i v době, kdy mnoho lidí spíše šetří. Ti možná právě proto dávají přednost domácím výletním cílům.

„Oproti loňskému roku přibylo v našem centru čtrnáct set návštěvníků. Nejčastěji se zajímali o historické památky, prohlídky židovského města, ubytování a dopravní spojení,“ vyjmenovala Miloslava Luňáčková z Městského informačního střediska Boskovice.

Podobně na tom je TIC v Hodoníně, které provozuje radnice. „Denně ho navštíví až dvě stě lidí. Stejně jako na návštěvnost, si nestěžuje ani na nedostatek peněz na propagaci,“ přiblížila mluvčí hodonínské radnice Petra Kotásková. Jediné, co tak chybí, je skener u veřejných počítačových stanic. Během července se však pokusí nedostatek vyřešit.

Pochlubit se hodonínské „íčko“ může také tím, že už dva roky fungují jeho další čtyři kontaktní místa v lázních, v přístavišti, v hotelech a penzionech a jedno také v hotelu Elda v rakouském partnerském městě Zistersdorf.

Přehled hlavních turistických informačních center na jižní Moravě a jejich služeb.

Právě cizinci totiž tvoří podstatnou část těch, kteří každoročně přijedou na jižní Moravu strávit alespoň jeden den. „V Brně to loni bylo osmdesát tisíc ze sto devadesáti tisíc,“ sdělila mluvčí TIC Brno Jana Fantová, že téměř každý druhý návštěvník byl ze zahraničí. Právě pro ně představují centra výraznou pomoc.

„Cizinci obecně potřebují většinou více času, aby se seznámili s českým prostředím. Ptají se, jak využívat dopravu, jak platit v obchodech. Většinou se vrací i několikrát za pobyt, třeba když se nemohou někde domluvit,“ zmínila hlavní rozdíly Iva Kratochvílová z blanenské informační kanceláře Blanka.

Že však nemusí mít úspěch jen zaměstnanci center v turisticky atraktivních lokalitách, potvrzuje Tišnov. Tamější TIC se v květnu umístilo na třetím místě v celostátní soutěži propagačních materiálů v kategorii mapa. „Před námi už byl jen Plzeňský kraj a Centrála cestovního ruchu východní Moravy,“ řekla vedoucí tišnovské kanceláře Marie Burianová.

Ředitelka Centrály cestovního ruchu – Jižní Morava Zuzana Vojtová říká: Lidé z infocenter dostávají málo

Spolupracuje nějak jihomoravská Centrála cestovního ruchu s turistickými informačními centry?
Ano, spolupracujeme velmi úzce. Turistická centra jsou naši partneři v oblastech, kde už třeba nepůsobíme. V mnoha případech nahrazují naši práci. Zároveň je to náš zdroj informací o dění v regionech, přes který zjišťujeme spoustu aktualit, například nové možnosti ubytování. Infocentra jsou naše prodloužené ruce v regionech.

Jak je to s návštěvností turistických informačních center jižní Moravy? Roste nebo klesá?
Návštěvnost se vyvíjí spolu s návštěvností regionu. Lidi si na centra zvykli a hodně je vyhledávají. Dostávají tam vstupní informace z regionu. Na jednáních s pracovníky center jim vždycky říkáme, že jejich přístup k turistům velmi ovlivní spokojenost návštěvníků. Často je totiž zaměstnanec infocentra první člověk, se kterým se turista potká.

O co se turisté zajímají nejvíce?
Co se týče propagačních materiálů, tak nejvděčnější jsou vždycky mapy zdarma, ty totiž jinak bývají poměrně drahé. Na druhou stranu si tím centra přivydělávají. Dále lidi samozřejmě zajímají tipy na výlety, pomoc s programem na dovolenou a někdo chce třeba i zajistit ubytování.

Nestěžují si centra na nedostatek peněz?
Samozřejmě. Po zaměstnancích infocenter chceme, aby mluvili jedním až dvěma jazyky, aby měli otevřeno co nejdéle, a aby pracovali o víkendech. Přesto musím bohužel říct, že pracovníci infocenter jsou ve většině případů velice špatně placeni.

Co návštěvníci ze zahraničí? Jaké mají cizinci nároky?
Je rozdíl i mezi cizinci. Ty, kteří přijedou z velké dálky, pochopitelně zajímají ta nejvýznamnější místa, památky ze seznamu UNESCO a podobně. Někdo, kdo se tu zastaví jen na jeden den, chce doporučit krátký výlet, výstavu nebo dobrou moravskou kuchyni. Ten, kdo si na jižní Moravě naplánuje delší pobyt, už se více zajímá i o méně významná místa . Chce nejen přírodu a hrady a zámky, ale i zábavu.

Které turistické informační centrum by podle vás mohlo být vzorem?
Řekněme, že mezi tahouny regionu patří Mikulov, Hodonín, Znojmo, Moravský kras, Blansko, nové centrum v Kyjově a samozřejmě Brno.
Spolu s brněnským kulturním centrem, pod které tamní informační kancelář spadá, plánujeme od 1. srpna otevření regionálního informačního centra, abychom Brňany a návštěvníky města vytáhli do celého kraje.

Autor: Ondřej Zuntych

10.7.2009 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.

Kometa startuje semifinále proti pevné obraně a nejlepšímu oslabení v play-off

Ilustrační foto.
2

Studie o poloze vlakového nádraží v Brně se zpozdí o dva měsíce. Kvůli přestupům

Konflikty na plážích přehrady chtěli vyřešit zákazem vstupu psů. Brno to odmítlo

Brno – Léto u vody mohou strávit i svými čtyřnohými nejlepšími přáteli lidé u Brněnské přehrady. Rada města v úterý totiž nepřijala návrh městské části Kníničky, aby zakázala pohyb psů v okolí Sokolského koupaliště.

AUTOMIX.CZ

Na prodej je Tatra 613 s mrazivou minulostí. Sloužila u KGB

Tu a tam se na aukčních portálech objeví něco opravdu speciálního. Jako třeba československá Tatra 613, která sloužila sovětské tajné službě KGB. Zvláštní také je, že je na prodej ve Spojených státech amerických.

Dodávka narazila do čisticího vozu. Jeho řidič si zlomil nos

Brno – Nešťastně skončila pracovní směna pro řidiče čisticího vozu, který ve středu ráno uklízel silnici v Černovické ulici v Brně. Do auta zezadu nabourala dodávka, muž si při nárazu zlomil nos. I přes značně poničenou přední část dodávky její posádka vyvázla bez zranění.

Na jihu Moravy padly rekordní teploty. Meteorologové naměřili přes 21 stupňů

Brno - V Jihomoravském kraji v úterý padly dva teplotní rekordy. Meteorologové naměřili 21,1 stupně v Troubsku u Brna a 21,6 stupně v Brodě nad Dyjí. V obou případech padla pět let stará dosavadní teplotní maxima.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies