Ministerstvo vydalo dokument v úterý, stavebníci ale musejí ještě počkat. „Jakmile jej všechny dotčené úřady a obce vyvěsí, může se stavět za patnáct dnů,“ vysvětlil nutné zdržení mluvčí ministerstva dopravy Jakub Ptačinský.
I když odpůrci nejsou s novými odpověďmi spokojení, stavba určitě začne. „Jakékoli odvolání proti našemu rozhodnutí nebude mít odkladný účinek,“ ujistil Ptačinský. „Jakmile dostaneme do ruky pravomocné rozhodnutí, zahájíme práce,“ zdůraznila mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Martina Vápeníková.
Přesto nebude mít investor klid. Podle zástupce občanského sdružení Velký městský okruh Karla Štěpaníka totiž ministerstvo nevyřešilo problémy s hlukem. „Plánuje, že hluk změří až při kolaudaci, kdy budou platné vyšší limity. To přece nejde. Podmínky musí investor splnit v době kdy žádá o stavební povolení,“ uvedl Štěpaník. Dodal, že jakmile se stavba obnoví, mají dva měsíce na případné podání nové žaloby.
Štěpaník kritizuje i to, že se limity hluku budou kontrolovat při zkušebním provozu. „Otevře se polovina stavby, je logické, že projíždějící auta způsobí poloviční hluk,“ podotkl Štěpaník.
Lhůtu na podání nové žaloby chce proto využít k dalšímu jednání s investorem. Podle Štěpaníka požaduje sdružení jen levné úpravy stavby. „Protihluková opatření podle našich představ by stála asi dvacet milionů korun. U stavby za deset miliard je to nepatrný zlomek rozpočtu,“ myslí si Štěpaník. Chce také, aby protihlukové stěny vznikly před dokončením tunelů. „V době kolaudace už nebudou v rozpočtu peníze, teď je ještě investor může najít,“ dodal.
Nové stanovisko ministerstva ale jen nekritizuje. „Přidali do rozhodnutí dva body. Ten, ve kterém slibují dopravními značkami odvést auta z Hradecké ulice nás těší,“ uvedl Štěpaník.
Co nejrychlejší dostavbu tunelů si přejí v brněnských Žabovřeskách. Kvůli nedokončené stavbě tam totiž projíždí tisíce aut denně navíc. Nejhůř jsou zasažené ulice Minská, Horova nebo Královopolská. „Obnovení stavby vítám. Snad už to dopadne dobře,“ doufá starosta Žabovřesk Marek Šlapal.
Silničáři upozorňují, že stavbu teď nestihnou dokončit podle původního plánu do letošního podzimu, ale nejdřív v červnu 2012. Každý měsíc zdržení stojí investora osmapadesát milionů korun. Práce na stavbě utichly v prosinci minulého roku, kdy pražský městský soud vyhověl žalobě občanského sdružení Velký městský okruh a zrušil stavební povolení. Podle soudu se ministerstvo nedostatečně vypořádalo právě s námitkami aktivistů.