VYBRAT REGION
Zavřít mapu

K jihomoravskému územnímu plánu dalo připomínky 2500 lidí

Brno - Více než 2500 lidí z téměř stovky jihomoravských obcí se podepsalo pod společné připomínky k návrhům zásad územního rozvoje (ZÚR) Jihomoravského kraje. Nelíbí se jim návrh řešení silniční infrastruktury, která přivádí hlavní dopravní proudy do brněnské metropolitní oblasti a v ní už dopravu neřeší. Možné stavby nechává pouze jako územní rezervy a chce se jimi zabývat až po vydání ZÚR, což bude nejdříve příští rok před podzimními krajskými volbami. ČTK to v pondělí sdělil Petr Firbas, jenž je společně s Janou Pálkovou zmocněným zástupcem veřejnosti, která se pod připomínky podepsala.

11.5.2015 21
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/archiv

Připomínky bylo možné podávat do 7. května. Nyní kraj musí všechny vypořádat podle zákona. "Kraj nás musí k vypořádání připomínek přizvat. Uvidíme, jak k tomu přistoupí. V minulosti byla transparentnost kraje při pořizování ZÚR mizerná," řekl Firbas. Kraj tvoří nové ZÚR proto, že předchozí zrušil v roce 2012 Nejvyšší správní soud, a Jihomoravský kraj je tedy jediným v republice, který nemá od svého vzniku před 15 lety platný územně plánovací dokument.

Nyní se kraj snaží být otevřenější a představoval návrhy postupně všem starostům, připomínky však bude řešit až nyní. Až je vypořádá, vznikne dokument, který bude muset znovu schválit zastupitelstvo a který projde druhým kolem připomínkování. "Dosud se vždy vydal cestou nenaslouchání občanům a opakoval chyby, které jej vždy přivedly k soudu. A všechny opakovaně prohrál," uvedl Firbas.
Připomínky společně podaly obce, kterých se týkají klíčové dopravní stavby, u nichž se stále nedaří najít přijatelné řešení. Jde o dálnice R43 z Brna na Moravskou Třebovou, R52 z Pohořelic na Mikulov a případná spojka dálnic D1 a D2. "Krajský návrh přivádí veškerou tranzitní dopravu do Brna a vůbec neřeší, co s ní dál. Přitom už dnes jsou na některých místech v Brně a okolí překračovány limitu hluku a prašnosti. Proto proti ZÚR tak hlasitě vystupujeme," řekl Firbas.

Krajský radní Antonín Tesařík (KDU-ČSL) se brání tím, že vedení silnic v Brně je otázka územního plánu města, čemuž však oponuje náměstek primátora Martin Ander (SZ). Tvrdí, že město si nemůže naplánovat silniční tahy nadmístního významu bez existujícího krajského územního plánu.

Pálková je také členku petičního výboru, který prosazuje vedení R43 jako obchvatu Brna Boskovickou brázdou, petice má již 38.000 podpisů. Firbas se dlouhodobě zabývá koncepcí, která by odvedla tranzitní dopravu mimo Brno. "Je pravda, že 85 procent osobních aut má cíl v Brně, jak argumentuje kraj. Ale 70 procent nákladní dopravy je tranzit a tu je potřeba z Brna odvést. Takové řešení by bylo navíc podle autorizovaných studií o 50 miliard levnější," uvedl Firbas.

V kraji se kvůli chybějícím zásadám územního rozvoje nepostavil od roku 2007 ani kilometr dálnic či rychlostních silnic a nebylo možné chystat ani projektové dokumentace.

Autor: ČTK

11.5.2015 VSTUP DO DISKUSE 21
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.
4 5

Čtyři velké letní uzavírky potrápí Brňany. Největší omezení se čeká v Křenové

Český reprezentant a bývalý hráč brněnské Komety Michal Kempný.

Proti Finsku už za českou reprezentaci naskočí i obránce Chicaga Kempný

Pršet bude dál. Počasí se zlepší až o víkendu

Jižní Morava – Ani ve čtvrtek Jihomoravané neodloží deštníky a bundy. Podle meteorologů bude dál pršet a nejvyšší teploty vystoupají jen k deseti stupňům.

Sebevrah skočil z mostu na D1. Náraz přežil, je ale těžce zraněný

Brněnsko – O sebevraždu skokem z mostu se ve středu v osm hodin večer pokusil starší muž na dálnici u Devíti křížů na Brněnsku. „Jednalo se o muže, který se narodil v roce 1962," uvedla mluvčí jihomoravských policistů Štěpánka Komárová. Dodala, že auta místem projedou jedním pruhem a velké kolony se na místě netvoří.

Naše práce lidi hřeje, zní z výrobny kotlů. Ročně jich zhotoví 15 tisíc

Rapotice /ZA ZAVŘENÝMI DVEŘMI/ – Všechno, co děláme, hřeje. Výstižné motto používá společnost Thermona v Rapoticích, které patří další díl seriálu Deníku Rovnost Za zavřenými dveřmi.

Šnečí tempo budování dálnic? Hlavně kvůli zpožděnému územnímu plánu, tvrdí

Jižní Morava – Hlavní příčinou současných průtahů při přípravě stavby nových dálnic a silnic první třídy v Jihomoravském kraji je zrušení schválených zásad územního rozvoje před téměř pěti lety. Shodují se na tom zástupci Ředitelství silnic a dálnic i poslanec a místopředseda sněmovního podvýboru pro dopravu Jaroslav Klaška.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies