VYBERTE SI REGION

K jihomoravskému územnímu plánu dalo připomínky 2500 lidí

Brno - Více než 2500 lidí z téměř stovky jihomoravských obcí se podepsalo pod společné připomínky k návrhům zásad územního rozvoje (ZÚR) Jihomoravského kraje. Nelíbí se jim návrh řešení silniční infrastruktury, která přivádí hlavní dopravní proudy do brněnské metropolitní oblasti a v ní už dopravu neřeší. Možné stavby nechává pouze jako územní rezervy a chce se jimi zabývat až po vydání ZÚR, což bude nejdříve příští rok před podzimními krajskými volbami. ČTK to v pondělí sdělil Petr Firbas, jenž je společně s Janou Pálkovou zmocněným zástupcem veřejnosti, která se pod připomínky podepsala.

11.5.2015 21
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/archiv

Připomínky bylo možné podávat do 7. května. Nyní kraj musí všechny vypořádat podle zákona. "Kraj nás musí k vypořádání připomínek přizvat. Uvidíme, jak k tomu přistoupí. V minulosti byla transparentnost kraje při pořizování ZÚR mizerná," řekl Firbas. Kraj tvoří nové ZÚR proto, že předchozí zrušil v roce 2012 Nejvyšší správní soud, a Jihomoravský kraj je tedy jediným v republice, který nemá od svého vzniku před 15 lety platný územně plánovací dokument.

Nyní se kraj snaží být otevřenější a představoval návrhy postupně všem starostům, připomínky však bude řešit až nyní. Až je vypořádá, vznikne dokument, který bude muset znovu schválit zastupitelstvo a který projde druhým kolem připomínkování. "Dosud se vždy vydal cestou nenaslouchání občanům a opakoval chyby, které jej vždy přivedly k soudu. A všechny opakovaně prohrál," uvedl Firbas.
Připomínky společně podaly obce, kterých se týkají klíčové dopravní stavby, u nichž se stále nedaří najít přijatelné řešení. Jde o dálnice R43 z Brna na Moravskou Třebovou, R52 z Pohořelic na Mikulov a případná spojka dálnic D1 a D2. "Krajský návrh přivádí veškerou tranzitní dopravu do Brna a vůbec neřeší, co s ní dál. Přitom už dnes jsou na některých místech v Brně a okolí překračovány limitu hluku a prašnosti. Proto proti ZÚR tak hlasitě vystupujeme," řekl Firbas.

Krajský radní Antonín Tesařík (KDU-ČSL) se brání tím, že vedení silnic v Brně je otázka územního plánu města, čemuž však oponuje náměstek primátora Martin Ander (SZ). Tvrdí, že město si nemůže naplánovat silniční tahy nadmístního významu bez existujícího krajského územního plánu.

Pálková je také členku petičního výboru, který prosazuje vedení R43 jako obchvatu Brna Boskovickou brázdou, petice má již 38.000 podpisů. Firbas se dlouhodobě zabývá koncepcí, která by odvedla tranzitní dopravu mimo Brno. "Je pravda, že 85 procent osobních aut má cíl v Brně, jak argumentuje kraj. Ale 70 procent nákladní dopravy je tranzit a tu je potřeba z Brna odvést. Takové řešení by bylo navíc podle autorizovaných studií o 50 miliard levnější," uvedl Firbas.

V kraji se kvůli chybějícím zásadám územního rozvoje nepostavil od roku 2007 ani kilometr dálnic či rychlostních silnic a nebylo možné chystat ani projektové dokumentace.

Autor: ČTK

11.5.2015 VSTUP DO DISKUSE 21
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Bruslařskou dálnici na Brněnské přehradě využívají o víkendu davy lidí.
2 23

Bruslařská dálnice. Na přehradě si lidé užívali dvoukilometrového okruhu

Ilustrační foto.

Pozor. Řidičák musí na jižní Moravě vyměnit 82 tisíc lidí

Na ledě ve společném dresu. Hokejový tým tří univerzit sbírá podporu

Brno – HC Univerzita Brno. Tak by mohl znít název společného hokejového týmu hráčů z Masarykovy univerzity, Vysokého učení technického a Mendelovy univerzity. Sportovci třech největších brněnských vysokých škol by pod jednotnou barvou dresu rádi bojovali v druhé lize.

Auto skončilo v řece. Nehoda uzavřela silnici mezi Bílovicemi a Adamovem

Bílovice nad Svitavou – Silnici mezi Bílovicemi nad Svitavou a Adamovem zablokovala v sobotu odpoledne dopravní nehoda. Krátce před druhou hodinou osobní auto sjelo do příkopu a skončilo v řece. Záchranáři odvezli do nemocnice jednu ženu. Podle prvních informací nejde o vážné zranění.

Jistota školky? Nově blízko domova. Brno zavede spádové oblasti

Brno – Každé ráno vyjíždí Martina Kratochvílová z brněnské Bystrce se svou čtyřletou dcerou. „Jelikož pracuji v centru, malou dávám do školky kousek od práce. Je to pro mě pohodlnější. Když skončím, dceru vyzvednu. Kdybych ji musela vyzvedávat v Bystrci, často bych to nestíhala," přiznala matka. Po zavedení takzvaných spádových oblastí, by Kratochvílová mohla mít s umístěním dcery v centru Brna problém. Při letošním zápise si rodiče sice mateřinku vyberou podle zaměření nebo kvality. Hlavním kritériem pro přijetí ale bude místo trvalého bydliště. Brno musí spádové oblasti zavést kvůli novele z ministerstva školství.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies