VYBRAT REGION
Zavřít mapu

K nehodě vyjedou odborníci. Zjistí její příčinu

Brno /FOTOGALERIE/ - K některým nehodám, které se stanou na silnicích v Brně a okolí nebudou nově vyjíždět jen policisté, ale i odborníci z Centra dopravního výzkumu v Brně. Budou se snažit zjistit, proč k havárii došlo.

11.2.2011
SDÍLEJ:

K některým nehodám, které se stanou na silnicích v Brně a okolí nebudou nově vyjíždět jen policisté, ale i odborníci z Centra dopravního výzkumu v Brně. Budou se snažit zjistit, proč k havárii došlo.Foto: DENÍK/Lubomír Stehlík

Projekt, který v pátek společnost představila, má za cíl snížit nehodovost na českých silnicích. „Hloubková analýza nám pomůže zjistit širší souvislosti a důvody vzniku dopravních nehod. Zjišťování bude mít dvě složky. Dopravně technickou a humanitní,“ vysvětlil vedoucí divize bezpečnosti a dopravního inženýrství Centra dopravního výzkumu Jindřich Frič.

Rozpitvají nehodu

Tým odborníků v technické části prozkoumá auto. Změří tlak pneumatik a hloubku jejich desénu, zkontroluje všechny závady, zdokumentuje, jak je auto po nehodě poškozené. Zároveň změří náklon silnice, stav vozovky, popíše počasí, rozmístění dopravních značek a mnoho dalších věcí. Pokusí se získat všechny drobnosti v okolí.

V psychologické části si odborníci promluví s účastníky dopravní nehody. Zeptají se na jejich náladu a celkové rozpoložení. „V této části zjišťování bohužel budeme míň efektivní, pokud lidé odmítnou s naším týmem spolupracovat,“ upozornil na možná úskalí Frič. Tým odborníků už vyjel k pětadvaceti nehodám. V nejbližších týdnech začne tento projekt i v Hradci Králové.

Po skončení práce v terénu začnou dopravní analytici s hodnocením. Vytvoří počítačový model celé situace, pokusí se zjistit pravé důvody havárie a zanesou je do databáze.

Na projektu spolupracují i hasiči, záchranáři a policisté. Policejní prezident Petr Lessy si od nového projektu mnohé slibuje. „Už když jsme se s ním seznámili v minulém roce, jsme byli velmi nadšení,“ uvedl Lessy. Podle něj mohou jeho podřízení pouze zjistit kdo dopravní nehodu zavinil. „Jenže za nehodou stojí mnoho drobných podnětů a příčin, proč k ní vůbec došlo,“ řekl Lessy s tím, že projekt může skutečně zvýšit bezpečnost na silnicích.

Centrum dopravního výzkumu kopíruje německý systém GIDES, podle kterého v sousedním státě pracují už čtyřicet let. Na projektu spolupracovali znalci ze společnosti BASt, která se věnuje dopravnímu výzkumu v Německu. „V sedmdesátých letech umíralo ročně na našich silnicích dvacet tisíc lidí. Začali jsme proto s hlubším zkoumáním nehod. Počet se od té doby snižuje a v roce 2010 zahynuly v Německu při dopravních nehodách necelé čtyři tisíce lidí,“ řekl vedoucí divize automobilového inženýrství v BASt Andree Seeck.

Brněnští odborníci by měli znát první výsledky zkoumání v roce 2014. Tedy zhruba ve stejné době, kdy ve městě vyroste nové vývojové a výzkumné centrum pro inovace, kam se Centrum dopravního výzkumu rozšíří. V areálu v brněnské Líšně vzniknou nové laboratoře pro výzkum v oblasti rozboru dopravy. Postupně v nich začne práce na pěti nových projektech.

Zjistí, jak na silnice

Z nového centra mají vzejít i další nápady, jak měnit dopravní infrastrukturu. Odborníci zjistí, jak a z jakých materiálů stavět silnice, jak se o ně starat i jak lépe nastavit dopravní značky. „Česká republika je v nehodovosti stále nad průměrem Evropské unie. Asi čtyřicet procent problému způsobuje infrastruktura,“ podotkl Frič. Výzkum se zaměří i na lidi. Pomocí sociologie a psychologie chtějí dát odborníci podněty na nové metody výuky v autoškolách.

Stavba centra i projekty budou stát téměř půl miliardy korun, z nichž část zaplatí Evropská unie. „Věřím, že investice bude velmi efektivní. Nejde jen o výstavbu kancelářské budovy, dáváme peníze do konkrétních technologií a projektů,“ řekl včera při poklepání základního kamene centra ministr dopravy Vít Bárta.

Autor: Ondřej Galamboš

11.2.2011 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.

Začnou stavět dvoupatrovou halu u základní školy v žabovřeské Sirotkově ulici

Zahájení plavební sezony na Brněnské přehradě 2017.
42

Parníky obsadily přehradu. Provázely je fanfáry, tleskot i troubení

Z titulu Komety jsem měl plný facebook celý týden, usmívá se Kempný

České Budějovice, Brno /ROZHOVOR/ – Za čtyřicet dní odehrál jen čtyři utkání. Dvě v závěru základní části NHL, jedno v play-off a ve čtvrtek opět oblékl reprezentační dres. Obránce Michal Kempný má velkou chuť, v závěru letošní sezony v Chicagu Blackhawks příliš prostoru nedostal, teď se těší na mistrovství světa. „Po dlouhé době zase v nároďáku a před českým publikem, o to víc jsem rád, že jsme vyhráli," vrací se šestadvacetiletý bývalý bek Komety k výhře 3:2 nad Finy v Českých Budějovicích. V sobotu nastoupí proti Švédům.

Kuřáky vyžene z hospod zákaz. Už za měsíc

Brno /ANKETA/ – Majitelé restaurací mají už jen měsíc na to, aby udělali své podniky nekuřácké. Od konce května totiž vstupuje v platnost nový protikuřácký zákon, který mimo jiné zakazuje kouření v barech, restauracích nebo kavárnách. Redakce deníku Rovnost zjišťovala, jak se restauratéři na změny připravují.

Realizační tým A mužstva Komety pokračuje, jen bez Pešouta

Brno – I po zisku mistrovského titulu hokejová Kometa poupravuje realizační tým. Na začátku týdne potvrdil setrvání v roli hlavního kouče pro příští sezonu Libor Zábranský. Jeho asistenty zůstávají Kamil Pokorný a Petr Haken, u A týmu však končí Martin Pešout a trenér brankářů Jiří Sklenář.

Úmrtnost dětí po úrazech klesá. Pomáhá prevence

Brno – Na následky úrazů umírá v posledních letech v Brně čím dál méně dětí. Podle odborníků za zlepšení může prevence. „Důvodem jsou zejména preventivní programy. Zatímco před rokem 2008 takto ročně zemřelo až pět set dětí, nyní se čísla pohybují mírně nad stovkou podobných případů," vyčíslil mluvčí Fakultní nemocnice Brno Pavel Žára.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies