Areál kampusu si studenti oblíbili. „Jsou tu kavárny, travnaté plochy, příjemná atmosféra a čisté prostředí," pochválila budoucí lékařka Tereza Madarászová.

Projekt oceňují i odborníci. „Je to velmi autonomní areál, který navazuje na odkaz brněnského výstaviště. Architektura stavby je založená na principu hi-tech," zdůraznil brněnský architekt Petr Hrůša. Kriticky vidí jen polohu. „Když jsou fakulty v centru, město víc žije," dodal Hrůša.

Právě středu města moderní areál ulevil od velkého přílivu studentů. „Přestěhovala se tam většina pracovišť lékařské fakulty. Z té přírodovědecké využívají areál nejvíc biologové a chemici," popsala Fojtová. Od loňského podzimu v kampusu sídlí i fakulta sportovních studií. Čtyři budovy slouží ústavům experimentální biologie a botaniky a zoologie.

Areál přilákal i soukromé investory. „Kolem pavilonů postavili bydlení pro studenty, nákupní centrum, restaurace i školku. Vznikla tak úplně nová studentská čtvrť," řekla Fojtová. Další rozšíření kampusu Masarykova univerzita plánuje až za tři roky.

Přestože areál nabízí nejmodernější zázemí pro výuku i výzkum, hned po otevření se potýkal s několika problémy. Kromě padající omítky a špatného odvětrávání kampus několik let trápila špinavá a páchnoucí voda. „Mohl za to zinek, který se uvolňoval z potrubí. Po jeho výměně už je voda v pořádku," vysvětlila Fojtová. Oprava stála čtyřiadvacet milionů korun.

Někteří studenti si stěžují na teplotu v pavilonech. „Kvůli skleněným stěnám chodeb je tu buď zima, nebo příliš horko. Když pustí klimatizaci, jsme zase jak na větrné hůrce," posteskla si studentka Eliška Hrabálková.
Vedení univerzity o stížnostech ví. „Tepelnou regulaci vnímá každý jinak, jen těžko můžeme vyhovět všem," podotkla Fojtová.

Zásadní nedostatek kampusu, který v současnosti řeší studenti i politici, je jeho dostupnost. Přestože brněnský dopravní podnik hned po otevření posílil linky, autobusy a trolejbusy jsou stále přeplněné. „Přepravní kapacity jsou na maximu," potvrdila mluvčí dopravního podniku Linda Hailichová.

Řešení vedení města vidí v chystaném prodloužení tramvajové tratě ze zastávky Osová. Součástí devět set metrů dlouhých kolejí bude také tunel pod Jihlavskou ulicí. „Už jsme vybrali firmu, která bude stavbu za osm set milionů korun projektovat. Podle plánu dělníci začnou v létě roku 2017," uvedl náměstek primátora Richard Mrázek.

V souvislosti s řešením dopravní situace se mluví také o lanovce. Kampus má spojit s vozovnou v Pisárkách. „Jde o atrakci, která by navíc vyřešila i složitý dopravní systém na Mendlově náměstí," poznamenal Mrázek. Tento návrh je ale zatím ve fázi spekulací. Optimistický odhad počítá s tím, že stavět se začne nejdřív za patnáct let.


BARBORA KUBOVÁ
KATEŘINA IŠTVANOVÁ