VYBERTE SI REGION

Kaplický v Brně postaví něco zeleného

Brno - Světoznámý architekt Jan Kaplický chce spolupracovat s městem. Zatím tají, co podle jeho návrhu jednou v Brně vyroste.

18.2.2008 10
SDÍLEJ:

Jan KaplickýFoto: DENÍK/Milan Jaroš

Nová ekologická stavba, na kterou se budou jezdit dívat turisté z celého světa neboli „něco zeleného“. Taková je představa Jana Kaplického o spolupráci s Brnem. Známý architekt dostal při pondělní návštěvě Brna od primátora Romana Onderky zelenou.

„Chci navazovat na vilu Tugendhat nebo pavilon A na brněnském výstavišti,“ uvedl Kaplický. O tom, co v Brně postaví, ale zatím nechce mluvit. Brňané tak podle něj budou jednou chodit například kolem jeho lavičky nebo i padesátipatrového domu.

„Myslím si, že Brno se může chlubit Petrovem a Špilberkem. Moderní vila Tugendhat svého partnera ještě nemá. A právě proto jsme se sešli,“ komentoval schůzku Onderka. Kaplický do Brna už přivezl nějaké návrhy. Oba muži se ale tvářili záhadně. „Některé se mi velice líbily, ale neřeknu které,“ tajil Onderka.

Kaplický s Onderkou se bavili nejen o rozvoji Brna, ale i o stavbě jižního centra a podobě Janáčkova kulturního centra ve Veselé ulici. Přestože studie na novou koncertní halu jsou už hotové, Kaplický se nebránil myšlence, že by dokreslil detaily.

Architekt, který staví v Evropě unikátní stavby, by se mohl stát také brněnským externím architektem. „Kaplický může Brnu pomoci také tím, že městu občas poradí. Vyhneme se tak chybám jako je Velký Špalíček,“ řekl Onderka. Zatímco Kaplický v Praze bojuje o stavbu nové Národní knihovny, v Brně ocenil přátelskou atmosféru. „Konečně se nemusím tvářit jako politik, ale jako architekt,“ uvedl Kaplický, který také naznačil, že navrhl rodinný dům, který postaví nedaleko Brna. Kdo je jeho klientem, ale neprozradil.

Podle architekta Karla Havliše z brněnské techniky ale Kaplického garance není to, co Brno potřebuje. „Primátor se rozhodl koupit značkovou čepici Nike. Přitom by ale měl nejdřív vyřešit podobu podchodů a parků,“ myslí si Havliš. Podle něj je Kaplického jméno především dobrým mediálním tahem. „Prestižnější by ale bylo, kdyby Brno na některé stavby vyhlásilo mezinárodní soutěž,“ míní Havliš.

Kaplický: Pro mě je měřítkem vila Tugendhat

Architekt Jan Kaplický si věří. V Brně chce postavit památku, která bude v turistických průvodcích vedle vily Tugendhat.

Na čem jste se s primátorem domluvili?
Může se stát, že v Brně bude něco zeleného, velikého a neuvěřitelného. Kde, já nevím. To ví pan primátor. Tato slova pro začátek stačí.

Takže v Brně postavíte zelenou budovu?
Tím jsem nemyslel barvu, ale typ stavby, která má ekologický význam. Musí si brát a vracet z ekologického systému. To neexistuje nikde v Evropě.

Kdy můžete být konkrétnější a říct, co v Brně postavíte?
Ještě letos. Ale na čase tolik nezáleží. Důležitý je začátek. Nesmíme to uspěchat. Někdy není legrace něco vymyslet. V Anglii je jediná věc známá z Brna. Bohužel je to výroba kulometu, který měl hájit demokracii v druhé světové válce. Je třeba udělat něco, co se stejně dobře pamatuje. Ale na architektonické úrovni.

Čím se chcete inspirovat?
V Brně jsou budovy, které mají osmdesát let a jejich význam stále platí. Myslím tím pavilony na výstavišti, úžasné vily. Přispět k tomu je velký úkol. Zatím ještě nevím, jestli to bude lavička v parku nebo padesátipatrová budova. To teď ale také neřeším. Myslím, že to musí mít hlavně určitý význam. Někdy je těžší namalovat lavičku než větší stavbu. Je tady škála mnoha projektů, mezi které se můžu začlenit. Musí to ale něco znamenat, musí to něčím přispět. Pro mě je měřítkem vila Tugendhat.

Je to začátek spolupráce mezi vámi a Brnem?
Koláčky na přivítanou byly úžasné. Takže to je úžasný začátek. Lepší, než zajímavá slova. Kvůli schůzce s primátorem jsem odložil let do Londýna.

Máte už konkrétní plán?
To, co tady postavím, bude v souladu s tím, co Brno potřebuje. Brno byla vždy architektonická metropol. Takže je potřeba navázat na tuto tradici. Chci navazovat na vilu Tugendhat nebo pavilon A na brněnském výstavišti. Musí tam být přidaná hodnota. A dalším námětem taky je, aby se jedna nebo dvě osoby v Praze zastyděly.

Pokračovali jste s primátorem Onderkou v debatě o Národní knihovně?
Teď jsme v Brně, a ne v Praze.

Autor: Veronika Hrdá

18.2.2008 VSTUP DO DISKUSE 10
SDÍLEJ:

Dvacet let v UNESCO. Lednicko-valtický areál je světovou pýchou

Břeclavsko – Vzala přítele za ruku a společně vyrazili vstříc procházce parkem u zámku v Lednici na Břeclavsku. Studentka gymnázia Hana Sýkorová se stala jedním z mnoha set tisíců lidí, kteří si pro strávení volného času vybrali Lednicko-valtický areál. „O víkendu v létě bývá plno, ale v listopadovém pátečním dopoledni je to lepší," řekla studentka k obrovskému zájmu turistů o celý areál. Místo s rozlohou přesahující 280 kilometrů čtverečních za posledních dvacet let rozkvetlo. V prosinci 1996 se stalo součástí Seznamu světového kulturního dědictví UNESCO – organizace OSN pro vzdělání, vědu a kulturu.

Kempného přerod. V kádru Jestřábů vévodí statistice hitů

Chicago, Brno – Kariéru v NHL si staví trpělivě od základů. Hokejový obránce Michal Kempný při angažmá v brněnské Kometě či ruském Avangardu Omsk platil za ofenzivního beka. V dresu Chicaga Blackhawks za 22 zápasů získal dvě asistence a snaží se především odvést bezchybně práci směrem dozadu. „Kdyby se hnal za body, nebude to úplně ono. Má jinou úlohu než v Evropě. Soustředí se na obrannou černou práci. V současné chvíli je to správná cesta," pozoruje Štěpán Sokol, komentátor NHL na televizní stanici Nova Sport.

Souboj dopravců začíná. V neděli poprvé vyrazí z Brna do Prahy vlaky RegioJetu

Jižní Morava – Až bude Brňanka Alena Nepilová příště plánovat cestu do Prahy, bude se muset rozhodovat, s kým vůbec pojede. „Jezdím obvykle dvakrát měsíčně. Protože nemám ráda autobusy, byly pro mě vlaky Českých drah jasná volba. Teď ještě nevím, s kým budu jezdit. Určitě vyzkouším i nováčka," zauvažovala Nepilová. Už v neděli na trať mezi Prahou a Brnem totiž kromě Českých drah vyjede také soukromý dopravce RegioJet. Provozovat bude tři páry vlaků. Dva na trase mezi Prahou, Brnem a Bratislavou, jeden místo hlavního města Slovenska obslouží Hodonín a Staré Město na Uherskohradišťsku. Jeden pár přidají i České dráhy.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies